AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
5.841

Elektroniskt rattlås, bilen startade inte

ja
3
janlen
118d -2010
Hej, mitt första inlägg här. Jag har en BMW 118d -2010. I morse när jag skulle starta bilen gick den inte att starta. Det plingade till och ett gult varningsmeddelande kom upp med en ratt och ett lås. Efter att ha gått ur bilen och låst den gjorde jag ett nytt försök några minuter senare. Då gick den igång utan problem. Jag har googlat en del och upptäckt att det tycks vara ett vanligt problem med många BMW-modeller. Vad som oroar mig är att en del rapporterat att problemet kan komma tillbaka mer och mer när det väl har börjat. Är det något som man bör åtgärda eller skall man se betrakta det det som ett engångsproblem?
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
I mitt fall berodde detta på urladdat och gammalt dåligt batteri. Efter att jag bytte till nytt batteri så har det fungerat nu i 4 månader.
(BMW-verkstaden ville gärna göra flera reparationer och byta en del dyra komponenter åt mig, för att "laga" mitt fel. Men jag provade alltså själv att byta batteri och för mig har det fungerat sedan dess!).

När jag hade dessa problem på min bil så upptäckte jag att det var möjligt komma ur det låsta läget genom att slå på och av P-ljuset..!
ja
3
janlen
118d -2010
Tack för svaret. Det kanske kan vara ett batteriproblem för mig också. Jag använder för det mesta bilen bara på helgerna och eftersom jag inte alltid kör särskilt långt då heller blir batteriet nog ganska urladdat ibland. Vad jag inte förstår bara är varför bilen i så fall gick igång utan problem några minuter senare.
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Det var lika för mig, ibland uppträdde felet, men om bilen stod en timma eller en natt, så kunde problemet vara borta...
Jag underhållsladdade ganska regelbundet med C-tek laddare men till slut så hjälpte det inte.
Även ett batteri som inte är så många år gammalt kan vara dåligt, t ex pga av djupurladdning eller om det varit oladdat och frusit.
Mitt batteri var original från -06 så det var inget att fundera på, bara att byta.
Åk till en firma som säljer batterier (inte till BMW-verkstaden..!) och få det provbelastat.
Om batteriet är dåligt, och/eller dåligt laddat, så kan ditt problem bero på detta.
Jag köpte ett Tudor High Tech (lite bättre/lite dyrare = ca 1500kr) och bytte själv, till under halva kostnaden mot att lämna in och få bytt till ett BMW-märkt s k "originalbatteri" (som sannolikt även är ett sämre batteri?).

(Personligen så misstänker jag att flera bilägare har blivit "lurade" att byta dyra komponenter och få sina bilar "reparerade" pga av att dåliga batterier ger en massa konstiga felkoder och en massa konstiga felsymptom. Det verkar som att många mekaniker som får en felkod är "programmerade" att då byta en komponent. Man kanske fortsätter byta olika komponenter tills felet är avhjälpt. Som av en ren händelse så konstaterar man även att batteriet behöver bytas. Sedan man bytt en eller flera komponenter, och i o f s även batteriet, så har man löst problemen. Lösningen tillskrivs då bytet av någon komponent, men det kan lika gärna ha varit batteri-bytet som "lagade" felen. Så var det i mitt fall och så har det varit i flera fall här på forumet!)
au
252
audinisse
BMW 330dx -16
Hej. Du måste väl ha garanti kvar på bilen?
enligt BMW måste man registrera batteribyte för att bilen ska ladda rätt.. här får åsikterna isär om det verkligen behövs eller om det bara är för att man ska åka in till BMW så dom kan tjäna pengar på dig..
ja
3
janlen
118d -2010
Enligt serviceboken levererades bilen från fabrik 25 mars 2010 så det är fortfarande tre veckor kvar innan nybilsgarantin går ut. Enligt vad jag läst på tyska forum betraktar BMW det som en goodwill-sak, eftersom felet tydligen varit ganska vanligt. Vet inte hur det är med svenska BMW. Sedan mitt startproblem igår morse har jag gjort två starter till utan problem, så jag hoppas att det var en engångsföreteelse. Bilen har annars gått klanderfritt sedan jag köpte den i april förra året. Enligt manualen skall en gul varningsikon i det här fallet åtgärdas genom att man vrider på ratten, då skall rattlåset släppa, enbart vid röd varningsikon skall man kontakta verkstad. Jag har alltså svårt att tro att BMW skulle gå med på en garantireparation bara för att en gul varningsikon kommit upp en gång, det måste nog ske upprepade gånger och att varningsikonen slutligen blir röd.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.