|
|
|
|---|---|
|
Hej, Har sökt runt en hel del här på forumet, men tycker inte jag har hittat det jag söker. Har en E32 735ia -89 som börjar rycka / hacka när det är cirka 20-25 liter bensin kvar i tanken. Har kollat om mätaren stämmer och det gör den. Nu är det 60 liter i tanken och tycker den är segstartad ibland. Speciellt när den står något i lutning. Kan det vara bränslepumpen som är kass eller möjligtvis ett igensatt bränslefilter? Det känns lite som att den får ett lite för dåligt soppatryck. Till saken hör att den misständer något på 2500 rpm. Kan dock vara fördelarlocket och rotorn som är lite slitna också. Har kollat stiften och de var nästan lite för fina så den går nog något snålt. Är det någon som har varit med om något liknande? Kan säga att när det är 20 liter kvar i tanken så orkar bilen inte starta om man inte maler omkring 20 sek på startmotorn och pumpar med gaspedalen. Tacksam för svar! Mvh Tobias | |
|
Min E32:a är något segstartad(inte så att det stör men några sekunder får man mala) ibland när den är "halvvarm", men annars har jag inte haft något som liknar dina symptom.. Om du inte bytt bränslefilter eller fördelarlock o rotor så gör det...därmed inte sagt att det är just det som felar på din, men har du misstankar kring dessa prylar så byt.. Bränslepumpen har jag iofs bytt för några år sedan, men det var i förebyggande syfte på min vagn kan man säga, satt en icke originalpump där när jag köpte den så jag köpte en begagnad originalpump och monterade bara för att :) Mvh Janne. |
|
|
Tack för svaret Janne! Vad det svårt att byta bensinpumpen? Sitter det 1 eller 2 på 735:orna? Mvh Tobias |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Lite info kring fördelarlock och rotor finns här Länk Det är väl i princip samma konstruktion på tank och pump på E32 735i som på E34 535i - eller? Isåfall sitter det en pump inuti tanken - inte sådär värst sår att byta. Var väl bara E32 750i som hade dubbla pumpar? Har själv planerat att byta bränslepump på min inom snar framtid, den är lite trög att starta lite då och då. |
|
stämmer bara 750 har dubbla pumpar,Håller med föregående talare kolla filter och lysna på pumpen om den låter konstigt mät även bränsle tryck så att de är rätt lycka till :)) bromsen är fartens värste fiende |
|
|
Inte svårt att byta, underlättar en smula om du inte har så mycket bensin i tanken när du gör det (pumpen sitter mycket riktigt i tanken, och du kommer åt den via ett lock i skuffen). Bränslefiltret sitter framför tanken under bilen, sitter fast i en klämma bara + såklart att bränsleslangarna sitter med slangklämmor... Köp gärna två nya slangklämmor till bränsleslangarna. Mvh Janne. |
|
|
Det jag menar med "underlättar" är bara att du evtl slipper "söla" med lite soppa som evtl kan följa upp med pumphistorien om du vill få upp den snabbt :) Mvh Janne. |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Här är info om byte av bränslefilter på en E34 535i, gissningsvis är det väldigt likt på en E32 735i Länk |
|
Hej Alla! Stort Tack för alla svar :) Ska byta tänddelarna soppa filter och kolla bränsletrycket ! Återkommer med resultat. Mvh Tobias |
|
|
Hej igen! Bytte soppafilter utan resultat. Däremot så hade jag sån tur att jag hittade en sprillans ny soppapump på Tradera som jag lyckades buda till mig mycket billigt :) Bytte den i helgen och nu funkar det kanon att köra till tom tank! Dock så tycker jag att bilen tvekar lite grann iallafall när man varvar ur den mellan 4500-5500 rpm. Kanske är kammen som är lite sliten...? Mvh Tobias |
|
|
Tja, att kontrollera kamaxeln är inget större mek, men ta bort ventilkåpan och känn efter med naglarna eller okulärt på nockarna.. Är kamaxeln och/eller vipparmar såpass slitna att du misstänker effekttapp pga det så torde du höra "knack" från motorn...gör du det ? Annars är ett relativt vanligt fel på M30 rovan att oljeröret till kamaxeln blir tätt(pga tidigare ägares misskötsel med olja och oljefilterbyten) eller börjar att lossna pga "upprallade" banjobultar...detta sliter ner kamaxeln. Normalt så börjar motorn "leverera" kring eller strax över 4000rpm och vidare s.a.s., med ett skönt råmande dessutom ;) Mvh Janne. |
|
|
Tjenare Janne, Tackar för tipset! Får göra en okulär kontroll! Motorn är faktiskt ovanligt tyst för att vara en M30! Har inget slammer och inte alls mycket tickande från ventilerna heller. Får kolla banjobultarna snart också! Har tänkte byta olja efter påsk. Mobil 1 5W-50 Rally borde väl funka bra? En till sak som jag undrar över... När man har kört motorn riktigt varm och en liten längre sträcka så "tjuter / sjunger" det något från Maskin. Låter nästan som att det kommer från lådan. Varvar man upp lite så går frekvensen upp... Kan det vara något ingående lager till lådan som börjar bli dåligt? Mvh Tobias |
|
|
Hej igen... Jo, Mobil 1 Rally formula 5w/50 fungerar utmärkt till denna motor i vardagskörning. Jag kör med ok/q8 5w/40(formula excel) i min 735:a sedan flertalet år utan problem, dock byter jag olja+ filter med max ca 1000mils intervall.. Vad ditt vinande kan bero på är ju svårt att säga, men det kan vara lite svårt att lokalisera missljud trots att man kanske tror att det kommer från ett specifikt ställe, men kan vara allt från ac till låda eller annat.. Har du bytt remmarna nyligt, dvs till servo, ac och fläkt ? Jag har inte behövt byta någonting i lagerväg kring lådan iaf.. Mvh Janne. |
|
|
Tackar igen för svaret Janne :) Då blir det ett Oljebyte snart! Skall passa på och lyfta ventilkåpan också! Får ta och felsöka lite ang det vinande ljudet. Det kommer som sagt bara när motorn har blivit varm. Lika bra att byta alla remmar iallafall så får vi se om vi hittar något. Har även fått lite problem med EML lampan. Har lött en kabel på baksidan av instrumentet då EML lampan inte fungerade alls förrut. Bilen gick i limphome läge = tok-seg. Nu går hon som ett skott när lampan inte är tänd. Den tänds dock då och då ibland. Skall gå igenom spjällhus, gaspedalsgivare, tempgivare insug etc. Kanske kan kika lite på EML boxen också om det är nått glapp i den. Lite små fix och sedan så är det är Pärla! :) Mvh Tobias |
|
|
Ok...har läst om att det bl.a. kan vara defekta kondingar i instrumenthuset som kan trigga EML lampan likaväl som en massa annat som du bl.a. nämner såklart. Ett annat alternativ är(om du misstänker fel i instrumenthus och inte vill byta bara kondensatorer) att byta ut hela huset.. Jaja, lycka till med vagnen iaf. |
|
|
Hej igen, EML lampan problemet är löst. Bytte ut hela kombiinstrumentet till ett Generation III instrument. Satt ett Generation II hus i från början, men det gick bra att byta. Dock så behövde man vara säker på att kodpluggen som satt i det nya huset var korrekt för bilen. Kodpluggen från Gen II passar inte Gen III. Nu stämmer nog miltalet för bilen lite bättre också eftersom det förra instrumenthuset byttes 2001 eller 2002 och då nollades mätarställningen. Det vinande / tjutande ljudet från lådan kom allt mer ofta den senaste tiden. Den har slirat en del på 1:ans växel också när man har växlar från D till N och sedan tillbaka till D igen. Dessutom så har den växlat ned hårt. Igår så hände något med lådan. Tror den har rasat för den driver inte framåt hur man än bär sig åt. Backen funkar. Har beställt en beggad låda från skroten. Fanns bara 1 i Sverige som var till en 735. Håller tummarna för att den funkar som den skall. Är det något speciellt man bör tänka på när man byter en BMW låda? Skall passa på att byta oljan i både lådan och bakaxeln. Tack på förhand! Mvh Tobias |
|
|
Länk Lite läsning iaf, det där med att antalet sift stämmer i kontakten är ett bra tips att veta om/kontrollera INNAN man börjar riva...t.ex. Lycka till! Mvh Janne. |
|
|
Hej Janne, Tackar för att du tipsar :) Hittade en bättre beggad låda på Skroten. Det var den enda som fanns i Sverige som hade rätt kontakt med antal stift. Vi bytte lådan i lördags och den verkar fungera precis som den skall mekaniskt! Bilen har aldrig växlat bra sedan vi köpte den och nu växlar den perfekt upp och ned och den smäller ingenting i lådan. Det "lilla sjungande" ljudet är kvar när bilen har blivit varm. Måste vara någon rem som tjuter som vi snackade om tidigare. Växellådan fungerade klanderfritt samma kväll som vi hade bytt den. Dagen efter så klonkade det till när jag skulle köra upp för backen hemma. Klonket berodde på att lådan ställde in sig själv i limp home läge. Getreibeprogram dök upp i Check panelen. Stängde av bilen och startade igen och då funkade allt klockrent. Detta händer varje dag. Ibland får man varmköra bilen först, innan man blir av med Limp Home läget. Alltså, det verkar hända när bilen har stått över natten, alternativt när det är kallt / fuktigt ute. Jag skall kolla kontaktstycket till lådan och spruta på kontaktspray. Tror inte det är batteriet som är dåligt, då föregående ägare påstår att detta är bytt i höstas. Har fått en tid för felsökning (DIS) på BMW i Danderyd nu på fredag. Förhoppningsvis så kan vi hitta vart den felar någonstans. Rent spontant så känns det som är växellådan är OK. Känns mer som ett el-fel. Snart har vi fått ordning på allt. Denna bil verkar ha vart bortglömd av många av de tidigare ägarna. Det är synd, för den är riktigt fin! Lite ytrost nere i dörrarna, men funderar faktiskt på att lämna in det till en lackerare så att bilen blir perfekt. Har även ASC systemet att åtgätda. Misstänker att en ABS givare höger eller vänster bak är dum. När vi har fått ordning på allt så lär det bli en underredsbehandling och sedan är rekond på firma med lackförsegling :) Mvh Tobias |
|
|
Ok...Ja, det där med asc har jag också lite problem med(den aktiveras i "tid o otid"). Det blir värre när jag har sommarhjulen på(235/45-17 fram och 255/40-17 bak). Misstänker också att jag har "lite överkänsliga" abs givare någonstans + att jag vet att jag har lite obalans i en av bakfälgarna, den MÅSTE riktas som steg 1 i min felsökning/rep.. När jag har vinterhjulen på(195/65-15) märks överkänsligheten i asc'n knappt, men det händer dock av och till.. Mvh Janne. |
|
|
Hej Janne, Ja, jag ska ohm mäta absgivarna härnäst. Tror jag har fått ordning på lådan nu. Den har larmat då och då med Getreibeprogramm under veckan. Mest när bilen hade stått över natten. Bytte varvtals-sensorn som sitter i den bakre delen av lådan mot kardanaxeln till. Lätt att byta när man plockade ned tråget till växellådan. Den gamla mätte mellan 5k-10k ohm. Refvärdet är 800-1600 ohm. Den som satt i den rasade lådan verkade ok så satte dit den. Ska köra ett lång test imorgon och håller tummarna att lådan är bra nu. Bara Asc varningen kvar, men som sagt, tror en av absgivarna i bak är skit. Känns så skönt att bilen börjar bli hel igen. Synd att folk har miss-skött den så pass. Tack för alla tips! Mvh Tobias |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.