|
|
|
|---|---|
|
Jag har en uppsättning 16" orginal-alufälgar till en 523 -99, vet ej vad fälgen heter. Två av dom har iaf decimeterstora lacksläpp och ser bedrövliga ut. Vad jag inte blir klok på är materialet som blottas där färgen trillar av. Det ser ut som att fälgarna är gjorda av plast!! En mörkgrå "trubbig" yta, nästan gummiliknande i känslan. Är det något tjockt skikt de lagt mellan alu och lack? Eller kan fälgen vara tillverkad i något hokus-pokus-material? Man vet ju aldrig med BMW :). Hur som helst, hur ska jag avlägsna gamla färgen tycker ni? Kemiskt eller blästring? Känner ni till något företag i närheten av Västerås som gör jobbet för en rimlig peng (även lack), det är ju enkla fälgar så jag tänker inte lägga några jättesummor. Mvh Micke | |
|
Kvalitetsfälgar (typ BBS och BMW originalfälgar av olika tillverkare) brukar ha många lager färg av olika karaktär och det kan vara ett elände att försöka slipa bort allt. Skulle tro att blästring är ett bra alternativ - skall du få bort all färg med kemikalier lär du behöva ganska elaka sådana...inget som jag skulle vilja stå och joxa med. Troligen blir det billigare att köpa en uppsättning begagnade fälgar i bra skick, så om det inte är väldigt speciella sådana som du har och vill behålla dem av dem anledningen skulle jag tittat på beg.marknaden. Du kan nog även få några kronor för dina gamla - det är alltid någon som hobbyrenoverar fälgar... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Fälgarna har ofta en mycket grov yta efter gjutning. Det som inte svarvas bort döljs bakom massor med färg/filler. |
|
|
Tackar för svaren. Det är väl lite av en "hobbyrenovering" jag var inne på att prova själv från början, men blev skeptisk när jag såg underlaget lite närmare. Jag har en polare som ev. kan hjälpa mig med blästringen, å därifrån tänkte jag bara prova att spraymåla dem själv eller möjligen lämna på lack eller låna en riktig färgspruta iaf. Det som gör att jag mest kliar mig i huvet nu är just underlaget. Blästrar vi, så är frågan om det blir metallrent eller om detta underliga underlag kan behållas, och isåfall om det kräver en annan typ av lack för att fästa. Kan tilläga att jag har en släkting som jobbat en del med fälgar, både alu och magnesuimlegeringar och ALDRIG sett nåt liknande. Han har pillat å knackat å petat innan han undrade "-vafaan åker du runt på plastfälgar!?" 8) Det är liksom inte ens ett metalliskt ljud när man knackar på dem, utan det ger ett intryck av att vara solid plast! märkligt... //micke |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.