|
Sida 4 av 4
|
|
|---|---|
|
Ang. gasspjället så är det helt stängt vid start och tomgång, faktiskt även när man kör i jämn fart i låg hastighet upp till ca 50km/h. Det används alltså inte alls vid reglering av tomgång (förutom om tomgångsställdonet är trasigt). Men det är klart, om det är trasigt på det sättet att det inte vet riktigt i vilket läge det står och därmed står och pytsar in lite varerande grader av "tjuvluft" (eller pga sot) så skulle det ju kunna påverka tomgången. Tror dock att fel skulle upptäckas av styrdonet, det är dubbla potentiometrar för gasspjällets läge. Skulle ju också kunna vara att när de bytte gasspjäll och var där och rotade fick de också ordning på någon luftläcka? |
|
|
Jag bytte vevhuventilation i helgen (förebyggande syfte) samt rengjorde gasspjället vilket var i princip var rent från sotrester och andra konstigheter. Packningen mot insuget byttes också. Problemen med tomgången kvarstår. Jag är lur på den här stew-rate funktionen alltså. Jag kan provocera fram det rytmiska gunget på tomgången genom att samtidigt slå på stolsvärme/ac/rutvärme/lampor. sitter den här funktionen laddregulatorn eller ecu? Och går det att kontrollera den på något sätt med obd2? Läste på wikipedia att enheten är V/s... |
|
|
Slew rate. I det här fallet begränsar man hur många A/s (ampere/sek) som generatorn "släpper på", i syfte att jämna ut ryck i rem och motor. Om man låter stolsvärmen vara på tills den går upp i temperatur och börjar reglera av/på/av/på. Detta kan känsligt öra höra på motorn som svänger LITE, mycket lite alltså. Om du slår på ACn belastar ju den motorn med ett ryck. Om man slår på alla elförbrukare går belastningen på motorn upp och generatorn ger allt vad den har. Om motorn då börjar svänga utan att t.ex. innerbelysningen blinkar eller att det i övrigt är problem med generator är det nog motorns fel. Om man redan har alla elförbrukare på och sedan ger lite gas och släpper gasen mjukt och motorn då inte svajar talar det också för att det inte är generatorn utan motorn som inte gillar varierad belastning. Det vore intressant om det kom upp lite filmer med ljud på detta fenomen. |
|
|
Vad tror ni om den dubbla temperatursensorn? Länk Stämmer detta nr. BMW Part 13621703993 Kan ju vara värt att byta om man bara hittar delen. |
|
| Min gissning är att insuget läcker tjuvluft och vid värme expanderar metallen och tätar, eller så är det tomgångsmotorn som inte justerar som den skall när belastningen ökar på motorn. | |
|
Är det DTS som mäter kylvätsketemperaturen? |
|
| Ja. | |
| Om jag har förstått det rätt så skickar den en signal till tempmätaren i instrumenthuset och en till DME. | |
|
Okej, då antar jag att den temperaturen som man hittar i de 'dolda' menyerna i instrumentklustret. Min korrelerar med utomhustemperaturen när motorn är kall, när motorn är varm ligger tempen på runt 92 degC. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.