AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
10.970

Kall motor = orolig tomgång e39 525 2002

Sida 3 av 4
Japp. Det var den sensorn. Trodde du är inne på rätt spår med belastning. Om jag stänger av xenonljusen och klimatorn så slutar det svaja omedelbart.
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Har haft detta på min 525-02 sen köpet,gräver inte ner mig i detta då det går över efter nån minut.Det är precis när tempmätaren lämnar blå fältet.

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
Vid kortkörningar i stan är det extremt störande. Kanske skulle konvertera från xenon till vanliga lampor ;-)
Har en idé nu som ni andra kan testa. Misstänker starkt bromsvakum eller tryck om det finns sådant. Gjorde följande i morse. Körde en kort sträcka och stannade. Pumpade på bromspedalen ca 20 gånger rätt hårt och körde sen direkt vidare till dagis där tomgången brukar svaja och voila.... Den stod stilla. Någon som har en idé nu?
Op
13
OptimusPrime
325i Limousine -04
Högintressant läsning! Kan det vara nått strul med backventilen mellan bromsklockan och vakumslangen? Alltså den som sitter på klockan. Typ att den inte klarar av att agera backventil i startskedet innan tryckskillnaden har byggts upp? Bara en teori..

Ska prova samma procedur som dig imorgon Lito :)
Om du åtgärdar något glöm inte ta bilder och hs en beskrivning redo på forumet. Har läst på utländska forum att den som löser detta är värd en biljett till sjunde himlen. Du kommer bli helgonförklarad ;-)
Fr
427
FredrikE39
BMW F 32 435i M-sport -14
VW TOUAREG 3.0 D -12
Helt plötsligt började laddlampan lysa/blinka under helt vanlig körning. Tänkte helvete nu har generatorn pajjat och det blir dyrt. Hade inte riktigt ork att ta tag i problemet, så det blev haveri såklart.

Men inte på det sätt jag trott. Helt plötsligt svarade den inte på gas, och av en slump fanns jag i närheten av verkstaden och lyckades precis ta mig dit.

Verkstaden ringde och meddelade att gasspjället verkade ha sagt upp sig. Märkligt. De ville ha 3500 för ett nytt, så jag köpte ett beg för 1500 i stället och levererade till verkstaden. Monterat ett dygn senare och bilen felfri.

Nu till det fina: Tomgångsvandringen jag haft, precis som ni andra i tråden var borta. Kanske gasspjället har med det att göra?

Det märkliga var att laddlampan lyste fast att det inte var något fel på genereatorn, den kolades på verkstaden ua.
Undrar vad det är i gasspjällen som går sönder.
Op
13
OptimusPrime
325i Limousine -04
Oj spännande, fick du tillbaka det gamla spjället? Fanns det mkt sotavlagringar på det?
Intressant. Har läst om gasspjället tidigare. Är det någon som vet om man via obd2 och torque kan utläsa ett dåligt gasspjäll? Och hur man gör?
Fr
427
FredrikE39
VW TOUAREG 3.0 D -12
Jag fick inte tillbaka spjället, tyvärr, jag bad inte om det iofs. Vad jag förstår är det en elmotor inbyggd i spjällhuset som likt ett servo styr spjället. Det jag köpte beg hade suttit på en E60 och hade 11k i bagaget. Det såg nytt ut.

Kan det vara så att en viss kärvhet byggs upp i spjället efter hand, och att även en liten förslitning gör att spjället inte kan kompensera just i den besvärliga övergången från kall till varm motor? Noterade också en o ring i den täta delen av spjället, möjligen en felkälla.

Länk

Tyvärr verkar det som att mitt ladd problem kvarstår. Hoppas bara att det inte var det som knäckte spjället, men det verkar långsökt. Blir nog att byta generatorn oxå, bilen har ju faktiskt gått 25k.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Soppapumpen som sakta börjar närma sig sin livslängd? Låter lite som problemen jag hade med min 850 M73 innan den gav med sig. Slå i en kapsyl utombordarolja vid var femte tank så smörjer den lite till omväxling av soppan som torkar ut den.

Batteri ska fräscht ligga på 12.6 -12.8. Degenerering kan ge multipla problem men säger verkstan det är ok så kan ett rekondladdning med intelligent laddare räcka. Mätning av laddspänning kanske gjordes samtidigt?

Generatorn kan gå att byta kolen på och i värsta fall linda om. Betydligt billigare än att byta generator även om billiga.

Remmar, remspännare? Fettet i remspännaren försvinner sakta men säkert med åren och gör att de med tiden inte fungerar optimalt samt ju är en slitvara som allt annat, gummi torkar med åren och tempskillnaderna under huven ungf som slangar och kopplingar.

Kul att följa tråden, lycka till!

Asken
Fr
427
FredrikE39
VW TOUAREG 3.0 D -12
Idag sade generatorn upp sig, och jag han precis in på verkstaden innan den dog helt. Var en märklig känsla att se hur systemen slogs ut ett efter ett. Det var ganska väntat eftersom att generatorn och gasspjället knappast har med varandra att göra.

Fick iaf tag på en 120 amp generator (mot original 90 amp) som verkade passa, får se om det är något liv kvar i den.
Denna verkar inte innehålla något alls, undrar om det kan vara så lätt att det löst sig omman tog isär den och smörjde upp elmotorn?
Op
13
OptimusPrime
325i Limousine -04
Nej öppna den inte. Jag är ingen expert på området men ett elektroniskt gasspjäll är kalibrerad och har en lägesgivare, tar du upp den är risken stor att du förstör nått. Däremot går det att ta loss den och rengöra den från sotavlagringar på baksidan och runt spjället.

Jag är bara lekman, finns mkt om elektroniska gasspjäll på internet.

Tydligen går det att reset:a mjukvaran, sk. " M54 EDK Throttle Adaptation Procedure"
Varför skulle han öppna den , sjället är helt nytt?
Fr
427
FredrikE39
VW TOUAREG 3.0 D -12
Nu är generatorn bytt och allt fungerar som det skall. Satte dit en 120A istället för original 90A, mest för att det var det jag kunde få tag på snabbt.

Fråga: Har det någon betydelse om det är en 90 eller 120A?

Tog isär den gamla generatorn på kul för att kolla status. Den verkar slut.

En hel del skräp samlas innanför fläktkåpan. Hittade faktiskt en fimp!
Länk

Kollektorn. Jag är lekman på området men den verkar helt klart nedsvarvad.
Länk

Kolhållaren. Ena kolet verkar slut, mycket kortare än det andra. Troligen har det tappat kontakten med kollektorn, och laddningen har därmed upphört.
Länk
Om man startar om bilen när den ojämna tomgången pågår så går motorn klockrent igen. Därmed borde man kunna utesluta vakuum och vevhusvent. och istället fokusera på något som ställer om vid omstart. Frågan är om gasspjället eller något liknande ställs om vid omstart?
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Intressant tråd.
Min gör också så ibland. Man kan ta sig ur det genom att höja varvet manuellt till ca 1000 rpm i tre sek.
Jag kör ofta runt med Torque i mobilen (sitter i hållare) så att jag kan se vad lambdaregleringen håller på med.

Det är alltid just när lamdaregleringen har kommit igång efter en kallstart som man kan hamna i svaj och det startar med att motorn snabbt faller ner i varv vid frikoppling eller att man belastar utan tillräcklig grundgas så att den går ner lågt i varv. Dvs efter bränsleavstängning eller bränsleberikning.
Verkar då som att tomgångsmotor släpper in mer luft, bränsle skickas in och tändtidpunkt förskjuts för att få upp varv och undvika knack. Eftersom gasflödet är väldigt lågt tar det flera tiondels sekunder innan lambdagivaren säger "hallå fet blandning" och sen börjar det självsvänga.

Kan kanske vara en brist i motorstyrningen också. Att reglera closed-loop i uppvärmningen när fast mapp inte stämmer just på tomgång med lååågt gasflöde och ett stort insugssystem med mycket luft i med "långt" till flödesgivaren känns ju som ett högriskprojekt. :)

Det finns också en funktion som vid bränsleavstängning (frikoppling eller motorbroms) skickar in en extra skvätt bränsle ungefär när motorn passerar 1000 rpm för att "fånga" motorn, men den verkar inte helt kalibrerad när motorn samtidigt är i kallstartfas.

Generatorn (åtminstone orignalet) på E39 är slew-rate begränsad på låga varv just för att minska snabba belastningsändringar vid tomgång.

Jag kan få fram detta fenomen genom att lätt dutta på gasen vid tomgång för att skicka in en dusch bränsle, sedan preics när den återhämtat sig duttar man till igen så blir det ännu värre osv, det går ibland få motorn att stanna helt på detta sätt, även varm.

Mina misstankar är:
1. liten luftläcka
2. seg vanos,jag ligger nära gränsvärdet på vanos-ställtid vet jag.

Kanske ska ta och titta på om den ändrar börvärdet för vanos-insug när detta händer annars har läckaget ingen betydelse.
Övriga givare visar rimliga värden, luftmassemätaren är väl den man ska misstänka i så fall. Kanske ska prova att rycka ur luftmassemätaren.
Problemet med det är att man då eliminerar både tjuvluftproblem och eventuell effekt av att använda luftmassemätare vid lågt flöde i ett stort insug, det i sig stabiliserar ju allt.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Lambdaregleringen startar definitivt om vid omstart.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.