|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
| Nix ingen lösning än. Har däremot bytt bensinfilter nu vid 19 tusen mil och det blev märkbar förbättring i motorn. Jämnare acceleration också. Men det finns där fortfarande. | |
| Helt otroligt att så många är drabbade men ingen löst än. Fler förslag välkomnas! | |
|
Skaffa en obd2 scanner och kolla fueltrimvärden med varm motor. Optimus hade du bytt gummipluggarna mot torpedväggen? |
|
|
Jag har inte bytt gummipluggar, vilka pluggar är det? Det är märkligt att den går finfint när den är helt kall om den tar tjuvluft. Har OBD2 scanner, provade logga bränsletryck och spänning lite påväg hem från jobbet men fick inte upp nått vettigt, ska göra ett seriöst försök någon kväll. Jag börjar mer och mer tro att detta har något att göra med hur motorn belastas av generatorn på tomgång när kupén värms (klimatanläggning, stolsvärme, bakrutevärme etc). Laddrelä eller dåligt batteri kanske? Ett fräscht bränslefilter borde ju dessutom avlastra bensinpumpen vilken är elektriskt driven (generator) iom. att mottrycket minskar. Det skulle vara intressant att ladda batteriet fullt över natten och se om det gör någon skillnad, vad tror ni? |
|
| Kan du se fueltrimvärden i den mätaren short fuel trim och long fueltrim fökortas ibland SFT och LFT? | |
|
Länk Mina SFT-värden på tomgång med "nästan" fullvarm motor :) |
|
|
Vad innebär nästan fullvarm motor? För att få ett realistiskt värde så ska den vara varmkörd och ha nåt arbetstemperatur. Att den sprutar in mer bränsle om den är halvkal är rätt logiskt eftersom motorstyrningen mäter motortempen. |
|
|
Jag skulle rikta mina misstankar mot två delar: 1. Lambdasonder - de är slitdelar och enligt tillverkarna bör de bytas efter ca 15.000 mil ungefär (lite olika bud beroende på vilken tillverkare, men det är i det häradet). En långsam sond ger ofta dålig tomgång och ofta högre bränsleförbrukning. 2. Läckande/dåliga vanospackningar - ger svajjig tomgång som oftast blir värre när motorn belastas med ac:n. Brukar också ge symptom som att bilen blir lite svag i låg-/mellanvarvsregistret men pigg på höga varv. Undermåligt o-rings/packningsmaterial gör att tätningen försämras långt innan 10.000 mil. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Sådär såg det ut för mig när min motor var fullvarm och jag hade sprickor i pluggen mot torpedväggen, den låg och pumpade på mellan +5 till +15 % Bytte den och startade bilen med mätarna i handen efter 2 sekunder så började det krypa ned och på 1 minut så var de nere och pendlade vid 0 +-1% Om de ger utslag och ej felkod no repsons så hade jag inte bytt sonder i onödan. |
|
| Tack för input. Hade kört bilen i 25 min. och som bilden visar håller motorn 92 grader. Pluggarna är bytta. Kör man med stora sprickor i pluggarna eller utan så genererar det en felkod.Har provat ;-) | |
|
Här är mina värden efter typ 25 minuters körning med start på motorvärmare under jämn tomgång. Länk Länk Länk Det ser väl ok ut ändå eller? Inte superbra men normalt eller? Har även bytt oring runt DISA:n idag, sista bilden är efter bytet. Inga märkbara skillnader. Ska skaffa batteriladdare imorron och ladda batteriet över natten, upplever inte bilen som svag på låga varvtal eller tomgång, blev mycket starkare sedan jag rengjorde tomgångsmotorn. |
|
|
Hur kommer det sig att mina sft-värden är så mycket högre än dina? Har också bytt disaring. Har även provat ladda batteriet och det gör ingen skillnad men det skadar ju inte inför vintern. Kan det vara idé att försöka rengöra o2 sensorer pre cat med elektronikrengöring? |
|
|
Okej, jadu bra fråga. Det känns lite som många bäckar små, rengöring lär väl inte vara till nackdel iaf. Jag är inne på att mäta upp batteri/generator/laddrelä, vet bara inte vad jag skall leta efter eller hur jag skall gå tillväga (ännu). I morse när tomgången oscillerade stängde jag av lampor, klimatanläggning,stols och bakrutevärme, då blev tomgången jämn. |
|
|
Har ni kollat del 8? Lilla slangen brukar bli dålig. Länk |
|
| Jo inspekterade den i samband med rengöring av tomgångsmotor, kan man tolka STFT värdena som att den läker eller inte läker tjuvluft? | |
| Dina ser ju bra ut om det bara peakar sådär lite, men litos ligger ju på det dubbla på båda bankerna. | |
| Har också rengjort tomgångsmotorn och bälgen såg fin ut. Det här kommer följa mig igraven även om jag säljer bilen om något år. Ni måste lova återkoppla om ni hittar orsaken. | |
|
Haha, jag är med dig Lito. Detta håller mig vaken om nätterna! Jag hann inte skaffa laddare idag men jag mätte upp batteriet efter 1 timmes vila, då låg spänningen på 12.25V över batteriet, direkt efter körning låg den på 12.58 volt. Under tomgång 14.0V på batteriet och 14.1V på batteripolen under huven. Det verkar som att generatorn laddade OK under mättillfället(?). Ska mäta upp spänningen över batteriet imorgon innan jag åker till jobbet efter 12 timmars vila. Tycker 12.25 V är för lite, är ett BMW original batteri. Vet ej hur gammalt det är, kanske lika gammalt som bilen. Kollade även insugstemperaturen och kylvätsketemperaturen påväg hem från jobbet för att utesluta givarfel. Insugstempen låg runt 23 grader, det var -1 ute. Givaren sitter väl runt spridarna nånstans så värdet torde vara rimligt eller? Är 90 och 70 väg med massa trafik och rondeller. Ska även kolla vad givarna säger innan jag startar bilen imorgon. |
|
| Har bytt en givare som sitter rakt uppe på motorn. Tror den mäter tempen. Funkade inte det heller. :( | |
|
Det måste vara den som läser intake air temperature, har loggat min och den verkar ok. Var och konditionstestade batteriet idag, de dömde tyvärr inte ut de. Dock behövdes det laddning, så antar att det är ok. Kollade även andra värden idag på obd2 på tomgång men har dålig koll på om det är bra eller dåligt, kanske nån på forumet som kan kommentera? o2 volts bank 1 sensor 1 0,11V o2 volts bank 1 sensor 2 0,87V mass airflow rate 3.01 g/s Nån som vet vad bank 1 och 2 egentligen betyder? Tyckte skillnaden var stor. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.