AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
10.973

Kall motor = orolig tomgång e39 525 2002

Sida 1 av 4
När jag startar bilen kall går den bra men så fort man närmar sig ett trafikljus efter någon minut och kopplar ned pedalen så svajjar tomgången mellan 600-800 varv. När motorn är varm så fungerar den fint. Inga felkoder registreras. Det som kan ha påverkat är att jag bytte 2 spruckna vakumnipplar (typ fingerborgar) på insuget intill torpedväggen. Efter detta började katalysatorn knäppa en del när man stängt av bilen men det fenomenet avtog efter ett par körningar.

Har kollat flera trådar men har ingen aning om vad det kan vara?
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Kollat felkoder?

//Magnus

Den visar inga felkoder alls. Tomgången svajjar aldrig när motorn har blivit varm eller nästan varm. Kan det vara termostaten som är problemet?
Karl-Hilding
Tempgivaren kan vara kass.
Den tror att det är över 100 + och ger för mager blandning.
Mao "chokar inte"
bo
171
bosson
730d -06
Jag har också Märkt av det där du beskriver. Har också en 525 -02a. Det som Karl-Hilding skriver låter ju ganska troligt.
Noterar att om jag står med kall motor stilla så kan jag provocera fram att varvtalet ändrar sig genom snurra på ratten ;-) kan det ha med generatorn att göra? Hur är det för er andra?
Svarar själv så här 13 månader senare när jag råkat söka fram tråden.

Har bytt tempgivare utan resultat. Även rengjort tomgångsmotor, bytt packning/rengjort DISA, nya tändstift, MAF, luftfilter, olja, oljefilter som tillsammans gav en enorm förbättring på motorns hela register. Har kollat alla slangar, vakuum etc. men lyckas inte komma på vad som är fel. Inga felkoder heller. Det enda jag kan tänka mig som kvarstår är vevhusventilationen men det känns fruktansvärt onödigt att byta den om den inte är problemet. Andra möjliga orsaker:

Vattenpump
Bensinfilter
Bensinpump
Termostat

Svajjandet av tomgång sker endast när motorn befinner sig i det blå fältet på temperaturmätaren.

Vad tror panelen?
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
På min 525 -94 kunde motorn svaja lite i varvtal när man kom till ett rödljus och släppte ner den på tomgång innan jag bytte packningar i VANOS-enheten. Troligen kärva den lite och motorn gick med 'fel' inställning av kamaxeln i några sekunder och gick oroligt pga det.

Det kanske kan vara en förklaring här också?

//Magnus

Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Jag gissar i första hand på spruckna slangar. Så länge inte allt är bytt kan det fortfarande finnas hål även om man inte se dessa :) annars lägger jag mitt kort på TPS:en.

Problemet med dåliga o-ringar på Vanos verkar vara mera utbrett på M52TU än på M54.

Skador ju dock inte att byta. Det är en relativt enkel process.

ullebull
Bmw 520D - 2011
Har samma problem på min 525 -01. Kan svaja lite ibland på tomgång. För mig räcker det att gasa till lite grann upp till 3000 varv så släpper det.

Bmw 4-ever
Kan man som vissa utländska forum beskriver prova att dra ut sladden till vanosen och sedan testa om problemet kvarstår?

Är det skadligt för motorn att köra en runda utan vanos?
Kan tillägga att motorprogramvaran är uppdaterad och att symptomen försvinner om man startar om motorn.
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Ja, du kan prova koppla ur kontakten till exempelvis insugssidans vanos-magenetventil

Då låser sig vanosen i högvarvsläge. Inget skadligt att köra runt så bara det att den är lite tröttare på låga varv.

swede356
BMW 528 Touring E39-99
BMW 523 Touring E61-06
Jag har en E39 528 -99 som uppför sig snarlikt.
Motorn kallstartar perfekt och går med jämn tomgång men när jag står still vid rödljus efter ett par min. körning och temp.givaren har kommit in på det blå fältet sänks tomgången lite för mycket och motorn hostar till och varvar upp momentant ca1500 varv/min, så där håller det på en liten stund, ibland tjuvstannar den för att den inte hann parera varvtals-sänkningen tillräckligt snabbt.
När tempen har kommit upp en aning till, mellan blå/röd går motorn perfekt igen på tomgång.
Motorn går dessutom alltid perfekt vid körning, inga ryck el. dyl under uppvämningsfasen, det är bara när man står still som det märks.
Värt att notera är att problemet dök upp för flera år sedan, jag bad BMW om om-installation/uppdatering av DME programvaran sen försvann problemet ända tills jag i höstas förstod att kamaxelgivaren var kass, jag har förmodligen kört utan fungerande givare ett par år för motorn var betydligt piggare efter att jag bytt givaren.
Det känns som problemet är relaterat till när motorstyrningen skall börja sänka tomgången/"choken", kan möjligen vara en tempsensor, jag utesluter termostaten men är öppen för alla andra ideer, problemet förvärras vid lägre utetemp, kan säkert också påverkas av oktantalet/energiinnehållet i bensinen, jag kör på 95 oktan, vore oerhört tillfredställande att kunna lösa problemet och jag förstår att jag är långtifrån ensam om detta.
Alla tips/erfarenheter uppskattas.
Läste på ett amerikanskt forum att en auktoriserad BMW verkstad bytt ivn - modul med lyckat resultat men jag har inte lyckats hitta vad det är för något.
Kan ha varit ivm modul också
Si
50
Silenceville
525i E34 -95
Har exakt samma problem som Er andra. Enda skillnaden är att det endast sker när bilen är i rullning och friläge, eller med växel, men dock frikopplat. Stannar jag sedan vid ett rödljus tex (även ENDAST kall motor) så ligger den jämt runt 600-700rpm. Sjukt skumt! :)
Si
50
Silenceville
525i E34 -95
Är dessutom M50TUB25 detta gäller, glömde tillägga det.
Jag är till 99 procent säker på att det har med någon form av belastning att göra. Idag stängde jag av klimatanläggningen så fort jag startat bilen och körde till samma ställe som vanligt där den brukar att svajja på morgonen (parkeringen på sonens dagis) och döm om min förvåning när varvmätaren stod stilla. Batteriet är ganska nytt och underhålls-laddades i höstas så där bör inte felkällan vara. Någon som har en idé?

Generator
Termostat
Vattenpump
Det här fenomenet är definitivt beroende av utomhustemperaturen.

Nu med 5 -8 grader utomhus (på morgonen) så går motorn strålande på tomgång, även i det blå fältet på temperaturmätaren. Är det ingen som har en idé på vad det kan vara som orsakar den svajjande tomgången vid lägre utomhustemperaturer?
Op
13
OptimusPrime
325i Limousine -04
Lito, hittade du någon lösning på problemet?

Jag har nämligen exakt samma problem, startar bilen på morgonen och den går som en välsmord symaskin. Vid rödljusen 800 meter längre bort hoppar tomgången mellan 400-800 varv, den har dessutom stannat vid ett par tillfällen. När motorn är varm eller utomhustemperaturen är hög märks inte detta. Jag har även lyckats provocera fram hoppandet på varm motor genom att slå på/av klimatanläggningen.

Hoppandet verkar komma när kupén är kall och skall värmas upp snabbt.

Har bytt stift, luftfilter samt rengjort tomgångsmotor innan jag hittade den här tråden. Motorn är en M54B25.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.