|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Det är dags för mig att ge mig på kopplingen! Först och främst kan jag inte riktigt bestämma mig för en att beställa men jag har kollat runt lite och vill hitta nånting vettigt och till rätt pris och har lutat lite åt en Sachs kopplingssats (lager,lamell,tryckplatta) för 3900:- på DLI-Teknik.se.. Är det någon som har erfarenheter av sachs-kopplingar / dli-teknik? Eller finns det någon som vet någon annan bra sida med kopplingar? Jag får ju äntligen tillgång till en verkstad med lyft, tryckluftsverktyg och skruvhjälp men ->vad är det man bör tänka på när man byter (så jag inte glömmer något och blir ståendes i onödan den lördagen?)<- Sen skulle jag behöva ha adressen till den där sidan med sprängskisser (som jag alltid glömmer namnet på) :P Alla tips och idéer och förslag är välkommet!! Mvh Jimi | |
|
Mkt tålamod då det är lite småtrångt att komma åt alla skruvar runt. Sachs har ju gjort kopplingar sen Jesus var pojk så den ska det nog inte vara något bekymmer med. Ev om du ska köpa hem en bakre packbox till motorn ifall den läcker eller ser dålig ut så kan du ju byta den när du ändå har nere lådan Lycka till |
|
|
Några länkar som kanske kan vara till hjälp/stöd. Länk Länk Länk |
|
|
tack för svaren! Behöver man alla dessa specialverktyg som på en av länkarna också? Och finns det något mer specifikt namn för den där packboxen? |
|
|
Bakre vevaxel tätning skulle jag gissa på vissa special verktyg krävs säkert iaf centreraren till kopplingen |
|
|
Tack! Jag har varit på BMW och förklarat symptomen för dom gällande min kopplingspedal. Ingenting verkar läcka någonstans men kopplingen känns som att det är en bromspedal. Lite hårt svampig går ej att trycka i bott. Vad kan det bero på? De sa att det var slav/huvudcylinder men tyckte det verkade konstigt. För när det hände så kom det sporadiskt. Jag kunde inte koppla ur och få i någon växel men sen släppte det problemet och ingenting verkade vara fel. Men vid lite acceleration från 1:an fick det att komma tillbaka så jag inte fick i 2:an heller. Min logik säger att eftersom jag en gång lät min dåvarande flickvän prova burna och lyckades lägga i 3:an istället för 1:an och bränna lamellen så kanske det sitter någonting emellan som gör att det inte frilägger? Nån som haft liknande problem? |
|
|
När du säger inte får i menar du att den inte frikopplar eller går det för trögt att trycka i växeln. Det kan mycket väl vara huvudcylindern som börjar bli dålig med. Börja med att riva plasten vid pedalerna och se så den inte läcker. Det är ju mycket smidigare att byta cylindern än kopplingen. Hade lamellerna varit slut så borde den slira på kopplingen. Testa å åk på tvåan och koppla till snabbt i fart å se om den börjar slira. Ps förstår att du skriver dåvarande flickvän och inte nuvarande efter den fadäsen :) |
|
|
Nej, alltså lamellerna är sönderburnade av mitt ex under tiden jag hade indraget körkort. Och jag har en ny flickvän sen dess som tack och lov inte är bilintresserad på samma sätt. Men åter till saken: lamellerna är "slut" eller i alla fall väldigt slitna då hon höll i ca 6-8 sekunder på 3:an med kopplingsburn. Det gick att åka lugnt med bilen och efter ett tag försvann sliret hyffsat men man kunde ändå känna doften. När jag väl fick tillbaka lappen kunde jag köra en vecka innan pedalen vart sån. Känns precis som en hård, svampig bromspedal som inte går att trycka i botten. Varpå det inte går att koppla ur eftersom den stannar mer eller mindre på halvläge. Ingenting läcker eller luktar konstigt vad jag sett eller känt. |
|
|
Det borde iaf gå att frikoppla hur dåliga lamellerna än är om inte tryckplattan fått sig en smäll. Annars låter det mer som bekymmer mellan pedalen kopplingen men är jättesvårt så här över internet. Vad sa dom på BMW ? Provkörde dom bilen |
|
|
Precis! Därför tänkte jag om nått skit från lamellen ligger i kläm någonstans så att tryckplattan inte kan röra sig ordentligt.. detta hände efter en acceleration på ettans växel.. (inte med plattan i mattan) men lite raskare än normalkörning.. tänkte om lamellen "exploderat" vid gaspådraget och nån bit fastnat nånstans. För på vilket sätt skulle pedalen bli stummare och icke urtrampningsbar för att nån av cylindrarna läcker? borde bli tvärtom då man tappar oljetryck ifall något är trasigt..? nä, den stod i garaget, var bara dit på bmw och frågade ifall dom hade haft något liknande problem med kopplingspedalen förr men de trodde slav eller huvudcylindern.. men vet inte.. tänkte om någon visste på rak arm.. |
|
|
Kanske dum idé, men det är inget med pedalens upphängning som kärvar? Jag fick klia mig lite i huvudet efter diverse symptom innan jag kom på att jag haft pedalstället m.m nerrivet och lyckats vända en bult på fel håll vid återmontage som gjorde att pedalen hängde sig eller tog emot lite beroende på vilken vinkel man kopplade ur i... |
|
|
Frikopplar den långt ner eller högt upp? Min kopplings slang var sliten och flexade ordentligt med följden att kopplingen börjad greppa långt ner. Det var svårt att få i 1ans växel. Efter byte till stålomspunnen slang så funkar det perfekt. Kanske samma fel på din? Mvh. Richard |
|
| kopplar inte ur alls... "stum" får inte ner pedalen i golvet utan samma "våld" som på en bromspedal.. har pratat med folk men ingen känner igen problemet | |
| och så är det SAC koppling så den borde inte ta på något annorlunda sätt eftersom den justerar sig själv | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.