|
|
|
|---|---|
|
Hej är det någon som vet om termostaten här nedan är elektriskt styrd? eller är det bara en tempmätare? Länk | |
| Den borde vara elstyrd med tanke på vilka motorer den passar. Kanske MECA har fått det hela om bakfoten då den har elansutning. | |
Colafant |
Det är absolut en elektrisk termostat, jag bytte termostaten på min bil och den ser precis lika dan ut! |
|
Den passa ju en uppsjö av bilar mellan år 91-09, alla e36, e46 och e39 med 6an i. passar även x3, x5 och z3 och z4. Och min 325a har inte en el-styrd termostat originalt? |
|
|
Kolla och jämför art.nr.på realoem.com. Termostat med hus kan omöjligt passa minst 3st motorgenerationer... |
|
| Ja det är nog en stor miss av Meca. Lite lagom kul att montera allt sen kokar bilen.... | |
|
Jag tror inte att huset ens passar till alla de bilar som nämns. Kokar gör den nog inte då termostaten delvis fungerar som en vanlig. Elstyrningen flyttar dock upp öppningstemperaturen vid lugn körning med lågt effektuttag för att få ner bränsleförbrukningen. |
|
|
Men om det bubblar i expansionskärlet och det sprutar vatten som är kokande, kokar den inte då? |
|
| Har du locket av är kokpunkten 100 grader. Då kan det lätt koka. Med locket på har du ett maxtryck på 2 bar då lockets ventil öppnar. Då ligger kokpunkten högre. Har du t.ex. inte fått ur all luft ur systemet så expanderar dessa luftblåsor kraftigt vid ökande temperatur och trycker på så vis ut vatten ur exp. kärlet. Luftning skall göras med fronten högt och full värme på. | |
|
Locket var på. han köra ca 2km sen kokade det, har luftat men det ångar bara satan! inget vatten kommer, och slangen efter termostat huset (på termostatens sida) till kylaren är inte varm eller har något vidare hårt tryck. |
|
|
Troligen finns någon luftblåsa kvar i systemet. Ställ fronten högt och fyll med kylvätska och kläm på slangarna för att få ur så mycket luft som möjligt med motorn avstängd Starta sedan och kör full värme och fyll efter med kylvätska medan det sjunker. Sedan på med locket och kör en bit och håll koll på temp-mätaren. Lufta och fyll efter. Hur har temp-mätaren visat när du haft kok-problem? |
|
|
Okej, temp-mätaren har visat mellan mitt och max när den kokade |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.