AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.621

Slirande automatlåda

sj
3
sjolin90
530d Touring -00
Har råkat ut för lite otrevligheter på bilen, en 530d touring automat -00.
Detta hände i lördags; startade bilen som vanligt och körde ca 1,5km och stannade för att sedan låta den stå på tomgång några minuter. Än så länge är allt som vanligt, när jag sedan sätter mig i bilen och lägger i driven så händer inget utan jag måste gasa mycket mer än vanligt för att komma därifrån, dvs automatlådan slirar. Får då upp ett felmedelande som jag efter lite sökning här på forumet kom fram till betydde att den hade gått in i nåt felläge för växellådan som gjorde att bara backen och 3an fungerade. Detta förklarade ju varför den slirade mer än vanligt på växeln när jag skulle iväg.

Dagen efter när jag skulle ta tag i saken var bilen som vanligt igen när jag startade, och jag körde då ca 2km för att sedan stanna någon minut på tomgång och efter detta drog inte lådan alls, varken fram eller bak. Stängde av bilen för att sedan direkt starta igen, samma fel. Men efter att har varit avstängd i ca 3-5min så fungerar allt som vanligt i ungefär lika lång tid, dvs några minuter. Felmeddelandet i mätarhuset kommer inte upp längre heller.

Så lådan fungerar som vanligt i några minuter för att sedan lägga av helt, och detta upprepas altså så länge bilen får stå avstängd några minuter mellan försöken.

Har läst felkoder och får fram 4st
Styrbox
Hastighetssignal från höger bakhjul saknas
Växlingsfel 3:ans växel
Växlingsfel 4:ans växel
Har inte pappret med felkoderna här nu så är inte ordagrannt men i stort sett.

Har haft abs problem med givaren höger bak i några månader utan att det påverkat växellådan så borde väl inte vara det som har orsakat att lådan lägger av? Har beställt ännu en ny sensor så byter den ändå.

Någon som haft liknande problem?
Vart ska man börja? Byta styrbox? Byta olja?
Eller är det bara att byta hela lådan?

Ville gärna fråga här innan så man har lite kött på benen innan jag lämnar till verkstad för känns som det här är lite för avancerat för att göra själv.

Mvh
Skulle väl kunna vara något så enkelt som för låg oljenivå. När den stått avstängd ett tag rinner en del av oljan tillbaka till tråget och den kan suga olja ett tag igen, istället för luft. Kontrollera snarast. Oljebyte kan nog vara vettigt oavsett med tanke på bilens ålder.
Ho
9
Hornblower
530iT "M" - 2002
VW Golf/IV - 1999
Min låda (E 39 530 iT) fick felmeddelande för ngt år sedan. Den hade gått in i felläge. Det vart för dålig kräm i batteriet. Jag köpte nytt och vips var felet borta. Strax innan jul 2011 skulle jag backa ut bilen och märkte att lådan slirade. Efter några samtal fick jag bekräftat att "D-ringen i backvxl hade gått (ett vanligt fel). Framåt var det inga problem. Det var bara att lämna in och renovera (19500:-). Ingen vidare julklapp :-(.
ts
23
tsg
535da-08
Hur gick det med lådan? var det för lite olja? har nämligen samma problem själv
sj
3
sjolin90
530d Touring -00
Slutade tyvärr med att jag fick byta ut både den och styrboxen, har inte kört så mycket ännu men än så länge har inget nytt fel dykt upp.

Började rassla till slut så då var det inte mycket att göra, oljan var dessutom kolsvart och luktade bränt så det hade troligen också med saken att göra, så BYT oljan om den har gått såpass långt som min (29000).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.