AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
8.852

Vilken olja 525 e39 -02

bo
171
bosson
730d -06
Hej. har en bmw 525 -02 och tänkte höra vilken olja ni rekomenderar eftersom jag ska beställa ganska mycket från tyskland. Jag har bara bytt olja på bilen 1 gång i samma veva som jag ställde den på vinterförvaring så tippade jag bara i biltemas 5w40 olja men tänkte ju tippa i rätt olja nu i vår när den ska ut och köras. Har för mig att det står på locket att det ska vara castrol slx 0w30. kan man ha i någon annan castrol olja som t.ex är ll-04 klassad istället? kanske 5w30 eller ska jag helt enkelt köpa castrol slx 0w30. Tacksam för svar
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Strunta i vad det står på locket, det är enbart ett resultat av att Castrol sponsrar BMW:s tävlingsverksamhet...

Det som är relevant är oljans klassning, du skall ha BMW Longlife-01 eller senare för din bil och det finns MÅNGA oljor som klarar de klassningarna!

Tänker du göra ett extra oljebyte mellan ordinarie longlife-intervall, behöver du inte ens en LL-klassad olja. Då går det bra med de flesta helsyntetiska kvalitetsoljorna som uppfyller ACEA A3/B3, samt API SL/SM eller SN.

Lämplig viskositet kan vara 0W30, 5W30, 0W40 eller 5W40. Tjockare olja än så behövs knappast om du inte har "problem" med motorn.

Levoil.de har t ex Aral LL-04-klassad 0W40-olja; 20 liter för ca 1200kr inkl frakt till dörren. (Aral ingår i samma koncern som Castrol och tillverkas på samma "linor" i samma raffinaderier - t om flaskorna är likadana som Castrol, bortsett från färg och etikett).

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
bo
171
bosson
730d -06
Okej tack för sånt bra svar. Provar väl den där Aral. Pappa skulle också beställa lite olja till sin 530dA -08 det är väl ll-04 krav på den men där kan man väl kosta på sig castrol eftersom den går på den oljan när han lännar in den på service men han skulle vilja byta 1 gång själv mellan intervallerna.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...eller gör han som jag brukade göra när E46:an fick verkstadsservice: ta med egen olja - det kan de inte säga något om och den håller rätt klassning så garantierna kan inte heller påverkas...

Mvh
Johan B

bo
171
bosson
730d -06
Okej men det kan väl inte märkas om man byter oljan hemma själv mellan intervallerna om man aldrig kopplar den till en dator eller märker den det ändå?

Ska man beställa oljefilter någonstans också? Annars brukar jag gått in på bmw och köpt, brukar gå på 120-150 kr.
@Johan B: Detta med LL eller Longlife börjar ställa till en del strul för de flesta bil-ägare enl de mekaniker som jag pratar med.

Dom säger citat "skit i LL och byt var 1000e mil istället,då slipper man problem med igensatta motorer och höga fel-aktiga avgasvärden" Slut citat.

Som ex har Audi problem på vissa motor-modeller därkam-kedje sträckaren koksar/slammar igen pga av för långa olje-bytes intervaller och med för ventil-sallad närden kuggar över.

VV problematiken är direkt kopplad till det nya fenomenet Long-Life servicen.

Många märken,VW,Audi,Bmw,Volvo ja listan kan göras lång påmärken som infört LL servicar och dito skapat problem med ovan skrivna störningar.

Vill man ha en pigg,kry och frisk motor utan störningar,ja byt då olja mellan 1000-1500mil eller minst en gång årligen.

Har bilen körts längre på LL modellen så kör en Engine-Flush närman gör första olje-bytet och byt därefter olja utefter det jag skrivit ovan här.

Kör själv på detta och har i min M54a i vinter kört på Biltemas 5w50 olja.
Tidigare drog den ca 1-2 liter på det rekommenderade intevallet i instrumenteringen,nu inte något alls i vinter !

Första gången det inträffat i den motorn !

Motorn är piggare och några missljud finns inte att uppbringa i form av små-tickanden eldyl,detta fanns tidigare men är ett minne blott.

Jo bränsleförbrukningen sjönk avsevärt med.
från tidigare 0,80 lit/mil (vinterdäck) mot i dagsläget 0,75 lit/mil (vinterdäck)

Bilen ifråga,en 320i -01 Limo med 22000 mil på mätaren.
HC= 009 i sista besiktningen för 3v sedan mot förra årets 081 !!

Så mitt ovetenskapliga tips är inte svindyr Castrol olja eller för den delen annan märkes olja utan Biltemas 5w40 eller 5w50 helsynt där 10 lit kostar 599kr.

Spar pengar fast Du byter ofta,för 10 liter castrol,mobil1 eller motsvarande LL olja kostar minst det dubbla.

Alltså,inget dyrare att byta oftare och mindre strul vid avgasprovet.
Samtidigt går motorn bättre och man sparar faktiskt in en del på förbrukningen med om man kan hålla högerfoten i styr vill säga ;)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Alex84, håller helt med om att det finns motorer som har fått problem med "oil sludge" och andra föroreningar i motorerna med långa serviceintervall. Problemet är nog delvis kopplat mot vårt klimat - det fungerar bättre i varmare klimat med mindre temperaturväxlingar och torrare luft. Dessutom har de flesta VW-motorerna som har haft problem turbo och då frestar det extra på oljan. Ett annat exempel på motorer som har haft problem med långa serviceintervall är SAAB där turboaggregatet har en knasig placering väldigt nära oljetråget...

Många oljor som är godkända av både VAG och SAAB är dessutom inga äkta helsyntetiska oljor, utan har en typ III-basolja (som är en hydrocrackad mineralisk olja) och de är känsligare för långa bytesintervall och hög temperatur än äkta PAO- eller esterbaserade syntetiska oljor. Personligen tror jag att detta är en starkt bidragande orsak till VAG- och SAAB:s problem med koksade oljor.

Själv byter jag alltid olja efter ca halva servicintervallet men jag använder ändå bra olja, BMW LL-klassad eller olja av motsvarande kvalitetsnivå. Därmed får man en extra säkerhetsmarginal.

Det är väl inte fel att köpa t ex Aral 0W40 som är en äkta helsyntetisk olja och LL-klassad, när den inte kostar mer än biltemaoljan!?

Mvh
Johan B

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Bosson, det märks inte om man byter olja mellan serviceintervallen (mer än att motorn mår bättre).
Använder du dessutom en olja som är BMW-godkänd för den bil du har kan de aldrig säga något om att garantierna inte gäller etc.

Själv brukar jag försöka köpa oljefilter med antingen "original"-märkning (hos BMW, Mercedes eller vad det nu är för bilmärke det gäller) eller från Mann-filter, Knecht Mahle eller Hengst, då vet man att det är filter med rätt kvalitet på pappret och rätt flöde samt filtreringsgrad etc.
Även t ex. Bosch kan väl vara ok - men de är oftast tillverkade av någon av ovanstående filtertillverkare.

Det finns näthandlare i t ex Tyskland där dessa filter kostar ca hälften mot vad de gör i Sverige, men förtjänsten på ca 60kr äts ju upp av frakten...men skall man ändå beställa andra prylar så är det väl smart att ta med några filter också.

Mvh
Johan B

bo
171
bosson
730d -06
Olej, nu har jag fått lite mer kunskap kring oljan. Får nog bli en storbeställning ikväll från Levoil då.
Bosson vad spelar det för roll om det märks, du har väl inga garantier kvar på din 02:a?
Självklart ska nu nolla serviceindikatorn mellan varje oljebyte.
Skippa longlife, köp en bra olja och byt varje år eller 1500:e mil.
bo
171
bosson
730d -06
Om du läst hela tråden så gällde den frågan min faders 530d -08. Passade på att fråga det i samma tråd.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kanske bör tillägga att BMW kan ta oljeprov om det skulle bli ett garantiärende (görs inte vid normal service) och om man då har använt en icke-godkänd olja kan det bli problem.

Men i detta fallet är ju Aral-oljan BMW-LL04 godkänd så inte ens vid ev. garantiärende pga motorhaveri är det ett problem.

Mvh
Johan B

bo
171
bosson
730d -06
Okej. Blev hur som helst 20 liter Aral 5w40 till 728an sen Castrol Edge 0w30 till e61an.
ho
49
hottentott
525i E61 2004 touring
Lånar tråden lite. Har lite olja i min bil, ligger på minimum. Vilken olja bör jag fylla på med? Vad det är för olja nu har jag ingen aning om. 525i 2004 e61
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vet du inte vilken olja det är i motorn - kör på en valfri helsyntetisk BMW LL01 eller LL04-klassad olja. 0W40 eller 5W40 kan vara lämplig viskositet men även 0W30 eller 5W30 går bra...

Lämpligen kan du köpa samma olja i större förpackning som du tänker använda framgent vid nästa oljebyte.

Mvh
Johan B

ho
49
hottentott
525i E61 2004 touring
Tackar, har just köpt bilen och tänkte ändå lämna in den på service snart men behöver som lagt lite mer olja. Tack för svar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.