|
|
|
|---|---|
|
Hej. min 728a har strax rullat 28 000 mil och låter inte längre så fint. Jag har kört den ca 1000 mil nu sedan jag köpte den och ägaren innan mig använde tydligen 10w40 olja men den har dragit olja (ca 1 l/100 mil) så därför har jag fyllt i med 5w40 helsyntet biltema olja allt eftersom. Nu har jag fått lite dåligt samvete och tänkte därför köra en "Bilstein engine flush motor-dialys". Nu undrar jag vilken olja ni kan rekomendera att jag tippar i efteråt. Det är ju en m52 motor och vad jag vet så står det att den ska ha 5w40 olja. Men tänkte passa på att beställa ganska mycket olja från mapodo.de. Nu är frågar, finns det något bättre än Castrol 5w40 olja till min bil? 0w40 kanske? är 0w30 för blaskigt? kan det hända att motorn slutar dra olja om jag tippar i 10w60? Tänkte köra på Castrol eller bmw original. Tacksam för svar. | |
|
Vet inte vad som gör skillnad, men min 520i med M52-motor (utan problem varken före eller efter "sköljning"*) gillar den Shell Helix Ulta II 5w40 jag hade i den efter det. * Körde en stund på tomgång (efter att ha hällt ut befinlig olja) på någon "random biltema-skit" några minuter innan den hälldes ut igen och 5w40-oljan åkte i. Vill minnas att senasre oljebyte hos lokala mekan har varit 0w40 med, utan någon skillnad. Men inga problem före eller efter å andra sidan heller. |
|
|
Min Z3 Coupé kördes på samma olja (Shell Helix Ultra II 5w40) utan problem under de 3000-4000 mil (typ) jag ägde den. Bra olja helt klart, men om det gör skillnad att köra med 0w40 eller vad övriga alternativ innebär har jag inget kunnande om. |
|
| Z3:an var för övrigt samma M52 som sitter in din 728iA -96. | |
|
Biltema-oljan som du anser vara "skit" har bättre klassning än vad BMW krävde av oljorna när din bil var ny... 5W40 är oftast en bra viskositet som fungerar till de flesta motorer och även året runt. Vill du vara på den säkra sidan, köp en olja som är klassad BMW LL-98 eller 01 (behövs egentligen inte men skadar inte). Vad menar du med att bilen inte låter så fint? Hur ser stiften ut (t ex sotiga/oljiga)? Kompprov? Kan vara kolvringarna som koksat fast om den drar olja, eller helt enkelt kan cylindrarna vara slitna pga för dålig smörjning som kan uppstå om man använder för dålig kvalitet på oljan under för långa intervall. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Nu är ju inte jag någon expert på motorer men den låter mycket högre än min m54motor och även något knackande ljud ungefär som en symaskin. Avgaserna luktar inte heller som dom ska och tomgången är lite svajjig som man känner om man står på tomgång att motorn vibrerar lite. Har nyligen bytt stift, dom andra var lite gråbruna. Sen när ja bytte ventilkåpspackning var det mkt avlagringar som jag rengjorde från ventilkåpan, därför ja känner att det inte skulle skada med en invändig motortvätt. Jag gissar också på nån kolvring eftersom det går så mkt olja. Kan även vara VV som spökar för ja har haft en del gult klegg och kondens vid ventilkåpan nu när de vart kallt. Åker 10 mil om dagen med den men Vv har aldrig proppat igen helt iaf. Jag har inte gjort något kompprov. Blir nog en ll-98 olja då. | |
|
Bosson, känns spontant som att din bil har varit lite dåligt underhållen när det gäller motorn... Blir den inte bättre med oljebytet, kan det vara läge att göra t ex kompprov, men först en datauppkoppling för koll av ev. felkoder. Lite "majonäs" under oljelocket är helt naturligt under vintern. Är det stora mängder och/eller gojjan inte försvinner när det blir lite varmare ute kan man börja fundera på om motorn läcker in kylarvätska i oljan. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Jo jag är medveten om det, men jag köpte den i höstas eftersom jag behövde en bekväm pendlarbil. Jag fick fel på vevaxelgivaren i vintras och gjorde då en felkodsavläsning på bmw. Det var inte några andra konstiga felkoder och har ingen kodens under oljelocket nu när det är milt heller. Har inte haft någonstans att skruva nu i vinter men nu till våren kan ja ju göra kompprov och ska nog göra oljebytet och engineflush nästa vecka beroende på hur lång leveranstid det blir på oljan. Det troligaste är kolvringar eftersom det försvinner mkt olja och avgaserna luktar illa. | |
|
Sådär nu har oljan kommit, Det blev Aral 5w40 olja från oeldepot24.de Tog 3 dagar att få den hem till dörren. mycket nöjd, blev ca 50 kr litern med frakt inräknad. Har tid imorgon för en invändig motortvätt och oljebytet, ska bli intressant att se om den går nå finare efteråt. På torsdag ska den även besiktas, är orolig över avgasvärdena men ny olja i motorn är ju en fördel åtminstone. |
|
|
Återkoppla gärna efter utförd engineflush, lite nyfiken på om det ger något. Mvh Henrik |
|
|
Nu var dialysen gjord. nu blev nog motorn tacksam när den fick sig en rengöring. Kom ut väldigt mycket skit bland annat en metallbit. Kan inte säga såhär på rak arm att jag märkte stor skillnad. Men jag inbillar mig att motorn gick aningen bättre när jag körde frammåt men den lät ungegfär lika på tomgången. däremote vibrerade den inte lika mycket. Ska bli intressant att se ifall det händer något med soppaförbrukningen. Kan återkomma senare ifall jag märker någon förbättring |
|
|
"metallbit"....!? Det bådar inte så gott - hur stor var den och i vilken metall, samt hur såg den ut? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Nu kollade jag inte så jättenoga på biten men den var ungefär 2-3 mm lång och såg ut ungefär som ändan på en typ kaviartub, alltså den var ihoprulland ungefär. Fast den var nästan lika tjock som en blyertspänna. Någon teori på vad den kan ha kommit ifrån? |
|
|
Bild? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
En metalbit, de va som sjutton! Nu blev ja nyfiken. Troligtvis är de svårt å identifiera varifrån den kommer. En bild hade varit intressant. |
|
| Ska försöka få fram en bild på biten. Motorn vibrerar då inte längre så nog var det ett lyft för motorn. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.