AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.590

Bussningar till länkarm, e36

Tu
269
Tummps
530iA E61 -05
Tjena

Undrar ifall det är svårt att byta bussningarna som sitter i de främre länkarna men mot fötterna, dvs de som har en liten "hållare." Om man byter hållare, som har nya bussningar monterade, krävs det några special verktyg eller är det rå styrka som gäller? Krävs det att jag lossar på något annat för att kunna byta dessa eller är det lika enkelt som det ser ut att kunna vara?

Länk
Tänker på nr 4, 5 och 6 på denna bild.

MVH Timmy
Det är lätt som du skriver. Ska du ha i original igen, så får du pressa i dem. Är det powerflex du ska ha i, så är det bara att trycka dit dem. Byt båda sidorna oavsett om du bara tänkt byta ena sidan.

Själv när jag skulle ha av original bussningen. Borrade jag ett par hål genom gummit och slog väck det. Sedan i skruv mejsel och bockade metall ringen lite och sedan var det bara att ta av den.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Läste din text en gång till och såg du hade klara med hållare. Då är det bara att hissa bilen och lossa de 2 bultarna... Av och På med det nya.

Om jag minns rätt, så var det 16 eller 18 nyckel.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Tu
269
Tummps
530iA E61 -05
Okej, jätte tack för hjälpen. Då blir det till att beställa nya och förhoppnigsvis försvinner en del av vibrationerna, annars får jag fortsätta felsökningen :)

MVH Timmy
RV
141
RVR_II
E12 518 mintgrün -1975-
E36 328Ci bostongrün -1997-
F11 530dT Carbon Schwarz -2013-
Visst är det ganska enkelt att byta dessa, men du skall vara medveten om att det kommer krävas någon typ av pressverktyg för att montera den nya bussningen. Jag har monterat både original m-sport och powerflex (rekommenderar helt klart powerflex) och det är helt riktigt som clintan säger att powerflex är lättare men det är ändå bra att ha en trearmad avdragare för demontering samt en bra specialtving för montering.
Specialtvingen tillverkade jag genom att svetsa fast en m8 längst fram på tvingen, bulten går genom något av hålen som finns i länkarmen och gör det möjligt att använda den som pressverktyg.
Tu
269
Tummps
530iA E61 -05
Tänkte bara säga att efter många svordomar så gick det att byta skiten. Fungerade faktiskt utan pressverktyg men det var svårt, rekommenderas att köra upp bilen på en lyft och inte ligga på ett kallt garagegolv med bilen på pallbockar.

Tack för alla tips, nästa gång tänker jag lämna den biten till en verkstad istället.

MVH
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.