AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.111

Toppbultar M52B20

Ha
14
Haugen
320I Touring -97
318I Sedan -92
Mercedes GD300 Lwb -85
Hej.

Jag har handlat en 320 1997-modell där toppackningen verkar vara defekt. Efter att ha läst lite runt på nätet har jag förstått det som att BMW:s alublockmotorer har problem med gängorna till toppbultarna. Är det ett väldigt vanligt problem, eller är det sånt som har hänt en gång i ett avlägset land? Hittade ett "gänginsats-kit" på Ebay som skulle råda bot på problemet. Är det en vettig investering tror ni? Jag vill vara så förberedd som möjligt innan jag ger mig i kast med packningsbytet.
Var förövrigt en som påstod att det är relativt vanligt att bakre cylindern på denna motorn "spricker". Är det ett påhitt, eller faktum?

Annars något särskilt att tänka på när man lyfter toppen på M52B20?

Mvh
Örjan
//
1.681
///Mackan
Bmw 530d F11 Xdrive Msport
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Är väl allmänt känt att bmw alutoppar är väldigt känslig för överhettning...Hmm har då inte hört att dom spricker vid en viss cylinder iallafall, men nå kan de stämma! Vad har du för symptom när du säger att toppackningen är defekt?
Ha
14
Haugen
320I Touring -97
318I Sedan -92
Mercedes GD300 Lwb -85
Tack för svar!

Symptomet består egentligen i att det är lite beige-grå färg i motoroljan. Annars märks det i princip inget. Motorn startar och går väldigt fint utan oljud, ojämn tomgång eller liknande. Tänkte hälla på lite diesel i motorn och sedan byta olja och filter för att se om- och hur mycket det eventuellt läcker.

Ingen som har några tankar kring problemet med toppbultarna? Är det ett faktum att man "ofta" river sönder gängorna och i så fall, är det en bra idé att handla ett sett sånna gänginnsatser som säljs t ex på Ebay?
Ha
14
Haugen
320I Touring -97
318I Sedan -92
Mercedes GD300 Lwb -85
Det är förövrigt minimal rökutvekling när motorn står och går oavsett om den är kall eller varm.

Är det förresten något särskilt ställe det brukar läcka om det läcker kylvätska inne i kupén? Någon genomgång från motorrummet som är särskilt utsatt för läckor, eller är det oftast själva värmepaketet som ger sig?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.