AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.969

Återställa felkoder i OBC E38?

by
66
byggslusk
Den optimala sportbilen, FIAT 600D -68.
BMW 740iA -98
När jag köpte bilen så fick jag med ett löst papper med instruktioner för hur man kommer in i den dolda menyn i OBCn. I denna meny under punkt 21 finns rubriken "Reset all defect codes", är det någon som har provat att göra det? I vilken utsträckning fungerar det i så fall? Bör man göra bilen strömlös före eller efter ingreppet? Det borde väl inte behöva göras, men det är ju bra att veta.

Jag behöver få airbaglampan släckt när jag besiktar bilen i slutet på månaden, felet ska naturligtvis åtgärdas!

Men jag vill kunna vänta med det tills det blir varmt ute eftersom jag inte har något varmgarage att hålla till i och mina småreumatiska händer fungerar väldigt dåligt när det blir kallt ute.

Det är ju tyvärr så sedan årsskiftet att Bilprovningen ger tvåor för varningslampor för bla airbag.
Du berättar inte, om du har lyckats komma in i den "dolda" menyn, så jag undrar var du står idag? Har du kommit in i den? Hur detaljerad är instruktionen på "ditt papper"? De flesta undermenyerna måste låsas upp enligt ett visst schema.

Undermeny 21 heter, enligt Bentley "Reset software", vilket kanske inte direkt kan översättas till "Radera alla felkoder". Men det kan kanske vara värt ett försök.

Hör av dig, om du fortfarande behöver hjälp. (Jag menar "slutet av månaden" - den 28 februari...?)

/Lennart
by
66
byggslusk
BMW 740iA -98
Med slutet av månaden menade jag slutet av Mars egentligen, hade nog lite otur när jag tänkte där.

Jag har inte tordats ge mig på de dolda menyerna, är nog lite orolig för att ställa till med något som jag inte kan fixa sen.

Så här ser instruktionen ut:
- Håll in den högra knappen till test 1 visas.
- Tryck en gång på den vänstra så visas de 7 sista tecknen av bilens ramnummer (2 bokstäver och 5 siffror), ex; DB23241.
- Skriv ned de fem siffrorna och addera dem, i det här fallet blir det 12.
- Bläddra vidare med den högra knappen tills test nr 19 visas.
- Tryck på den vänstra knappen upprepade gånger till det rätta talet visas (i det här fallet ska du trycka 12 gånger).
- Tryck på den högra knappen.

Nu skall menyerna vara upplåsta.

Sedan följer en lista på 21 punkter om vad som finns i den dolda menyn
1. Display car´s id.nr., HW/SW version, date of construction.
2. A very beautiful instrument test.
2. Current consumption (liters/100 km)
3. dito (liters/hour)
4. Averege consumption (liters/100km)
5. Current range
6. N/A (vad det är vet jag inte)
7. Averege fuel in tank (liters)
8. Current speed (kph)
9. System voltage at term. "R" (battery voltage)
10. Country/Language (US, Spa, Ger....
11. Units am/pm
12. Averege speed
13. ETA
14. Date of Software Mask
15. Production diagnosis (det här vill jag gärna veta mer om)
16. """
17. Display vehicle specific data
18. Alarm changeover (cont. vs. intermittent OBC chime)
19. Lock/Unlock
20. Correction factor for fuel consumption (nicht änderen!) (mao. ge fan i det här!)
21. Reset all defect codes

Eftersom jag har lite skumma reumatiska problem med fingrarna så har det tagit låång tid att skriva allt det här, därför avsäger jag mig allt som helst ansvar för felskrivningar. Däremot är det ju jättebra om den som ser ett fel kan skriva om det så allt blir rätt, och ingen behöver bli lessen för att ha ställt till med något på sin pärla.

Jag är medveten om att punkt 2 förekommer två gånger, men jag har skrivit ned det som det står på det papper som jag fick med bilen. Om det är rätt eller fel vet jag inte.

HW/SW version under punkt 1, antar jag är Hard- resp. Software, men när jag väl har nummret vad vet jag då? Vad vill jag ha? Centraldatorn i bilen är utbytt av förrförra ägaren, det har jag papper på, så frågan är denna, ska jag (när jag sen vet numret) lämna in bilen som planerat för uppgradering av mjukvaran för motor och växellåda?

Jag tar tacksamt emot förklaringar på de termer som inte är helt uppenbara.

Peter

Du skall inga andra bilar hava jämte BMW!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Du kan aldrig radera airbaglampan utan återställare eller diagnosprogram.
De koder som kan raderas under den menyn du får fram är enbart de felmeddelande som kommit upp i färddatorn, typ lampfel. låg nivå kylarvätska, spolarvätska mmmm. Dessa kan raderas även med vissa diagnosprogram typ BMW scanner noterade jag när jag testkörde ett sådant på min 540. Dessa felmeddelande lagras, men har inte noterat att de syns i andra diagnosprogram.

Så en felkodsavläsning för att se var felet ligger i airbagsystemet och radera/åtgärda felet.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Hasso har säkert rätt i det han skriver. Olika felkoder lagras på olika ställen i bilens system och även utantillgång till Hassos kunskap i ärendet vore det inte ens troligt att allt skulle gå att släcka så enkelt som att bara göra en reset på instrumentet. (Dessutom kommer ju felkoden tillbaka direkt, om felet inte är åtgärdat.)

Den instruktion du har gäller självtest av instrumentet. Bentley's beskrivning (årsmodellerna 1995-2001) avviker från din, inte minst betr. hur man låser upp menyerna. Den där koden som du räknar fram, finns inte alls nämnd.

Testerna 12 samt 15-18 anges som "not used".

Och, som sagt, Test 21 heter "Software reset", inte något annat.

Det enda "spännande" vore Test nr 14, "Fault memory (not for diagnosis)". Men där anges inga ytterligare detaljer.

Bentley är ju långt ifrån 100 procentig, men kan det vara så att din instruktion gäller någon annan modell?

Med tanke på vad Hasso skrev, hur viktigt för dig är det med en (antagligen) korrekt instruktion?

/Lennart

by
66
byggslusk
BMW 740iA -98
Jag tänker inte chansa på att det funkar, bokar tid hos BMW för att kolla felkoderna istället. Kanske tar tiden så nära besiktningen som möjligt, ber dom släcka felkoderna efter avläsning, och hoppas att det håller i sig över besiktningen så kan jag i lugn och ro sen fixa felet, har väldigt begränsat med tid.

Det är ju dumsnålt att riskera att få en massa problem när den pålitliga lösningen kostar 508:-.

Du skall inga andra bilar hava jämte BMW!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.