|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Hmmm, provar nog Hankook Ventus V12 Evo nästa gång. |
|
| Har Kumho Ecsta på min 540i, 225 fram och 255 bak, är mycket nöjd med både startgrepp och ljud, rekommenderas! | |
| Var lite mer specifik, Ecsta är en serie av däck. | |
|
Är lite inne på 225/50/17 fram + 255/45/17 bak. Har hittat Kumho Ecsta Ku31 runt 5k för detta paket. Har även hittat ett 225/50/17 + 245/45/17 bak, då i Nokian Z G2 för lite mera ~5.6k. Det första alternativet har bättre dimensioner medan Nokian Z G2 är ett bättre däck..? Fan vad jobbigt det ska vara att bestämma sig. Var inne på ett Hankook V12 set men det såldes slut tydligen. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Nokia brukar inte gör nån glad förutom på vintern. Flertalet har råkat ur för orunda Nokiadäck på E39or. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Orunda däck vet jag inte men två uppsättningar Nokian NRVi har jag haft på E46:an och det jag har märkt med dem är att de lätt får "ståplattor", så första km. på morgonen innan de blivit varma vibrerar en del... Har även märkt att de har en tendens till att slita till sk. sågtandsmönster på yttre klackarna när de är halvslitna (hjulinställningen är kollad/justerad!), vilket orsakar lite buller. Greppet i både vått och tort är dock bra. Men jag tycker nog att Nokian har drabbats av prishybris - de är ju dyrare än Michelin... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Så ni anser att Nokian Z G2 är sämre än Kumho KU31? Nokian Z har ju fått rätt bra recentioner i jämförelse | |
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Kumho före Nokia alla ggr. Annars är dessa i samma prisklass och ännu bättre. Länk Länk ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Drog iväg en beställning på Hankook V12, 225/50/17 + 245/45/17 totalt 5300kr inkl frakt. Kommer sitta fint på m-sport 66 fälgarna hoppas jag :) |
|
|
Finns de med fälgskyddslist? Jag har Dunlop SP Sport nånting. De går ut lite precis i fälgkanten vilket skyddar fälgen riktigt bra om man nosar mot någon kant vid parkering, men det gör även däcksidan helt rak vilket jag gillar starkt! Länk |
|
|
V12 evo har en liten fälgskyddslist. Länk |
|
Uniroyalen ovan har nog lite kraftigare skyddslist ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Nokians sommardäck i nutid är av helt annan klass än däck i dåtid Vad gäller tex NRHi och NRVi så är detta ett däck som är minst 2 generationer gammalt Det tå/hälslitage du beskriver Johan kan bero på felaktigt däckval till din bil Exempelvis Saab 9-5 har ett felkonstruerat chassi som kräver ett rullmönstrat däck gärna med rundade skuldror, sätter man på pilformat eller annat mönstrat däck (gäller oftast även typ NRH/Vi mönstret) så får man problem med kraftigt tå/hälslitage Det är inte bara Nokian som är dyrare än Michelin, många däck är dyrare än michelin nu, föranlett av den kraftiga sänkning Michelin gjorde förra året för att plocka tillbaka förlorade marknadsandelar (man sänkte då bruttopris med ca 10% rakt av) Detta gjorde att många budgetdäck blev och är ännu i samma prisklass eller rent av dyrare än Michelin |
|
E36: Finns fortfarande de i nutid som råkar ut för orunda däck från Nokia, det gör man i princip aldrig om man väljer däck i högsta prisklass. Och eftersom E39 är extremkänsligt för orunda däck så är Nokia inget bra första val. Andra bilar funkar de säkert bra på. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Sitter och funderar över att köpa en omgång Fulda sportcontrol. Är det nån som har erfarenhet av dessa däck? Eller om just Fulda överlag | |
|
E36, intressant information. Jo, jag vet att NRVi inte är det senaste däcket, men jag köpte faktiskt två uppsättningar för några år sedan då Däckonline sålde dessa däck till ett kanonpris - har för mig att jag betalade ca 400-500kr/däcket, så jag passade på... Vad menar du med "rullmönstrat däck"? "Pilmönstrat" förstår jag. NRVi är ju ett assymetriskt däck med en bestämd in- och utsida, men ingen bestämd rullriktning. Iofs. har jag aldrig hört at E46:an har "felkonstruerat" chassi, men jag vet att hjulupphängningen är extremt känslig för t ex orundhet och obalans, så det kanske även omfattar däckvalet med. Nu kanske det blir ännu känsligare då däcken är 225/55-16 (iofs en dimension som BMW monterade från fabrik på bilar med det tillvalet) och 205/55-16 kanske är en mindre känslig dimension!? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Karl-Hilding |
Jag har skrivit i en annan tråd men de absolut bästa däcken jag har kört på är från 80-talet. Michelin TRX 180x65x15/?, Saab 900T16. Toppfart 210 och ingen obalans eller däckbuller. Bridgestone RE71 205x55x15, Saab 9000 T16. Toppfart 225 och ingen obalans eller däckbuller. Båda dessa däck kostade 1400 kr/st 1985-87. Mycket pengar då. Kan det bero på Saabs okänsliga framvagnar och dess framhjulsdrift tro? Skulle vara intressant att prova dylika däck på en modern BMW Vet att E28 528/535 hade TRX däck. Men vet inte om det fick bra betyg. Förmodligen. |
|
TRX brukar lovordas med en tår av nostalgi i ögat hos nästan alla som kört på de däcken... De hade ju en annorlunda uppbyggnad och krävde speciella fälgar - men som vanligt är det inte alltid det bästa konceptet som vinner tävlingen gällande "teknisk överlevnad" - jmf. VHS och Betamax - där den senare tekniska lösningen var mycket bättre än VHS, men det var ändå VHS som gick vinnande ur striden pga bättre förankring gällande "branschstandard" världen över. Tror att det är samma sak med TRX-som var en Michelinprodukt från början och som därmed ägde patent mm. Övriga däckbranschen höll fast vid det gamla/sämre konceptet av kostnadsskäl...tog några år innan TRX "dog" (finns väl iofs fortfarande tillverkning i mindre omfattning - men de däcken är väldigt dyra pga små serier). Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Däckonline vilket skämt.. Efter man har betalat så får man ett mail dagen efter att grejjerna inte finns i lager | |
|
trist! kör med dessa däck fast i 235/35/19" på min Aero SS och är fortfarande fräscha efter 2 år, 4 konbanekörningar och 1500 mil senare. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.