|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Dags att skaffa nya sommardäck till min 530 (åtminstone fram) med M-sportfälgar 17"- - Önskar tips på bra däck + inköpsställe. Komfort och låg ljudnivå prio 1 i mitt val av däck. | |
| Michelin Primacy HP är ett tyst och långlivat däck, om du hittar det i rätt dimension. Inte billigt i inköp, men per körd mil. De brukar också vara tysta när mönsterdjupet närmar sig min. | |
![]() 940 E39 520iM -01 (M54B22) Orientblau Metallic
F36 420xD -16 (N47D20) Sparkling Brown Metallic |
Goodyear Excellence tycker jag är riktigt tysta och prisvärda: Länk |
|
Dunlop SP sport 2000 E, sanslöst långlivat, trots blyfot ibland, enda nackdelen som jag märkte var något högre däckljud än liknande däck, men de har inte hållt lika länge å andra sidan. Kanske som att välja mellan pest o kolera, blev dessutom osäker på om dessa tillverkas längre, men likväl ett tips ) Egentligen borde ALLA köra BMW! |
|
|
Såg att däckonline hade Kumho Ecsta Ku39 billigt: Länk Tror dem är bra, här är lite reviews: Länk |
|
|
Skulle aldrig lita på vad privatpersoner skriver om däck. Tror knappas de vet hur däcken reagerar i extrema situationer. Kumho Ecsta är med år efter år i flertal tester och hamnar aldrig bra till. Men å andra sidan finns det ju ännu sämre däck som landsail, interstate linglong mf.. Nokian brukar få bra betyg på ljudnivå. Ett test fler finns att finna på deras sida: Länk /Rikard |
|
melzen rille000 hade som prioritet ljudnivå och komfort så extrema situationer var inte det viktigaste. Självklart ska däcken även kunna hantera hårda inbromsningar osv men det gör de flesta märkesdäck tillräckligt bra. Kinakopior nämns inte i tråden. rille000 vill ha tips men får han tips om lingolong så kommer han säkert även läsa de tester som finns om däcken innan han köper dem. |
| Instämmer med Anders. Detta däck (eller föregångaren till det) är ju originalmonterade=utprovade för bilen. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
De Hankook Ventus EVO V12 235/45/17 som jag köpte förra året till 540 var bland topp 3 i tester i EU/USA som jag lusläste innan köp. De är riktigt tysta, och även komfortabla som jag prioiterar t.o.m tystare än de Uniroyal Rainsport jag åkt på i 6 säsongern innan. Ville prova nått annat än favoritmärket och blev positivt överraskad prismässigt lika som Uniroyal. Handlade på Däckonline som vanligt. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Jag funderar själv på ett sett Hankook Ventus V12, 225/45/17 fram & 255/40/17 bak till mina m-style 66 fälgar. Det är väll dem som är K110? Nordendäck hade billigt, 5000kr fraktat för detta sett vilket också verkar prisvärt |
|
| Det är väll just i extrem situationer däcket ska prestera bra. Jag köper däck som stannar om något hoppar upp på vägen istället för att bara glida förbi. Jag talar inte om att köra extremt. Själv kör jag på hankook v12. Just sådant mönster ökar ljudet lite men inget man stör sig på. | |
| Jag tror vi nordbor bryr oss mindre om +/- 5 m bromssträcka i 90km/h med olika däck, när vi färdas hela vintern med kanske +100m i samma fart. Däck måste alltid vara en kompromiss mellan livslängd, grepp, komfort m.m. | |
|
Federal SS-595 Har kört flera säsongen med dessa på olika bilar och i olika dimensioner. Jag är mycket nöjd! ___________ Mvh Chrille |
|
|
Rullar på Kuhmo KU19 fn och även haft andra tidigare (glömt vilket nr de hade). Väldigt nöjd med både torr- och våtgrepp samt ljudnivå. Helt klart ett av mina förstaval. |
|
| Mina Michelin Pilot HX (föregångaren till Primacy HP) rullade ca 7000 mil innan de var nere på slitagemarkeringarna. Det har jag aldrig upplevt med något annat. | |
| Känns som om det står och väger mellan Primacy HP och Continental SC3. Nokian Z G2 skulle kunna vara ett alternativ också.. känns lite lockande med ett däck utprovat på lite grövre nordiska asfalten. | |
| Det är ju alla "riktiga" märken och de tillverkar runda däck, vilket är bra på en känslig E39:a | |
Jag tycker du ska iaf hålla dig till kända däcktillverkare som Michelin, Continental, Goodyear, Dunlop osv. Kuhmo är väl det billigaste däcket som man kan överväga. Jag har nu haft Goodyear Excellence i 3 år och blir alltid imponerad av att ljudnivån är lägre på dessa i 17" än mina Continental i 15". Detta är anledningen till min rekommendation. Har även god erfarenhet av Michelin Pilot Primacy i 15" som verkligen höll länge som Anders-72 skriver. |
| Jag åker Hankook EVO V12 på min e39. Rekommenderas starkt! | |
|
rille: Nokian Z G2 är inte det nordiska Nokian däcket Blanda inte ihop Nokian Z med Nokian Hakka Z. Även om det med största sannolikhet är samma däck så är det Hakka familjen som Nokian påstår är framtaget för norden |
|
| Nöjd med Kumho Ecsta på min 540. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.