AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Styling
6.877

Hur mkt luft ska man ha i däcken?

Sida 1 av 2
bm
73
bmworadian
bmw 328ci
Hejsan!

Jag har 255/35/18 och 245/35/18 fram och undrar hur mycket luft jag ska ha i däcken?

och nu på morgonen som hade jag punka på högerbak , och däcken är nästan nya!

kan det bero på att jag måste byta ventilen?
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Ca 2,9-3 kg, om det är sommardäck..

-------
Min bil suger inte...
bm
73
bmworadian
bmw 328ci
okej tackar ! :)
Visa användare
929
melzen
118D E81 -10
Mercedes 250 CGI -10

Z4 Coupe -07 (såld)
530D E61 -05 (såld)
SAAB 2.0t Vector/Aero -03 (såld)
Jag kör efter vad som rekommenderas av tillverkaren. Kör efter deras "fulllastade" siffror.

Finns en artikel i ett nr av AMS som testar hur köregenskaper och förbrukning påverkas av lufttrycket. Slutsatsen blev att köra efter tillverkarens rekommendationer.

Rikard
bm
73
bmworadian
bmw 328ci
okej tack! men vad kan det vara för fel när jag idag skulle köra med bilen så var det ingen luft i ett av den? precis bytt till sommardäcken? måste jag byta ventilen på däcket?
Visa användare
929
melzen
118D E81 -10
Mercedes 250 CGI -10

Z4 Coupe -07 (såld)
530D E61 -05 (såld)
Kan vara ventilen som läcker. Om du har tur byter du bara en del av ventilen. Om hela är trasig måste däcket tas av.
Lj
209
Ljepone
E92 M-Power
Brukar annars stå vid insidan utav dörr/karossen på förarsidan (vid instegen)

- Bayerische Motoren Werke AG -
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Siffrorna som står i dörren är vad biltillverkaren rekommenderar, det är helt andra siffror än vad däcktillverkaren rekommenderar..
Biltillverkaren tänker på komfort, däcktillverkaren tänker på optimal prestanda och hållbarhet på däcket. Sen kan det skilja mellan olika däck också.
18" med 40 profil - nästan 3 kg.
19" med 30-35 profil - minst 3 kg.
Enligt däcktillverkarna..

-------
Min bil suger inte...
Visa användare
929
melzen
118D E81 -10
Mercedes 250 CGI -10

Z4 Coupe -07 (såld)
530D E61 -05 (såld)
Vredestain skriver vilket tryck du ska ha till deras däck. Länk

Länk
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Det roliga är att biltillverkarna provar ut däcktrycket tillsammans med däcktillverkarna. Inte bara för max komfort utan även köregenskaper och framför allt helheten. Därför kan det vara en poäng att köra på de däck som biltillverkaren rekommenderar och med tillhörande tryck. Jag har något mer än vad skylten säger för "lite last", lite mer fram.
ma
7.450
marin849
Det roliga är att biltillverkarna provar ut däcktrycket tillsammans med däcktillverkarna. Inte bara för max komfort utan även köregenskaper och framför allt helheten. Därför kan det vara en poäng att köra på de däck som biltillverkaren rekommenderar och med tillhörande tryck. Jag har något mer än vad skylten säger för "lite last", lite mer fram.
C.
590
C.Ek
Lexus IS250 -08
Tryck i nitrogen i däcken så slipper du bekymra dig. :)
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
C.Ek: Vad slipper man bekymra sig för?
Nitrogen, eller kväve som det heter på svenska, finns ju redan till 78% i vanlig luft.
Fördelarna med ren kväve i vanliga bildäck är nog väldigt minimala..

-------
Min bil suger inte...
Enda fördelen med nitrogen är väl att plånboken blir lättare... B-)
ma
7.450
marin849
BMW säger det bra i deras officiella verkstadsinfo "det är onödigt (finns en utläggning om varför) och fritar inte kund från ansvar att regelbundet kolla trycket, men om kunden gärna vill ha det kan det erbjudas"
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Tänk på att det är skillnad på kalla och varma däck.

MVH
Robert
Fördelen med 100% kvävgas (enligt förespråkarna) är att den expanderar mindre vid uppvärmning, dvs mindre skillnad mellan varma/kalla däck, och att kvävemolekylerna migrerar ut i mindre mängd genom gummi och ventil som inte är 100% täta osv, dvs däcket skulle hålla trycket bättre.
Man har genom flera mätningar och jämförelser konstaterat att vi vanliga dödliga bilägare inte kan märka någon sådan skillnad till det bättre öht. Dock blir kostnaderna högre...)

FP
ma
7.450
marin849
Kvävgas följer också allmänna gaslagen vilket innebär exakt samma expansion beroende på temperaturskillnad.
Men fukthalten i gasen lär ha viss påverkan (hur mycket???) och gas på tub istället för gas från närmsta kompressor är torrare.
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Att gas på tub är torrrare är nog inte helt sant
Det har är nog mer beroende på vad man har för kompressor och vatten avskiljare mm på var du får torrast luft ifrån
Skall man ha torr luft skall man ha andningsluft eftersom de vakumsuger dem innan de drar i ny luft i dem

Ha deT
Läste nyligen på ett annat forum att man i praktiken inte kommer upp till 100% nitrogen när man fyller heller utan snarare runt 90% vid en fyllning på normalt sätt.
ma
7.450
marin849
Ja till att börja med är det ju inte 100% kväve i tuben. :) >95% el. dyl.
Ang. fuktig luft så kan man ju fylla på luft med en 150-kronors 12V-kompressor (fungerar utmärkt) men då blir ju fuktigheten beroende på utomhusluften. Vid fyllning från lokala macken vet man heller inte riktigt vad man får.

I praktiken tycks det inte spela någon som helst roll dock, oavsett hur man gör eller vad man fyller med ska man kontrollera och korrigera trycket vid varje tankning eller så.

Något jag anser är MYCKET viktigare än att fundera på vad man skall fylla däcken med är hur man skall mäta trycket! En egen lufttrycksmätare är ett måste! Jag köpte en billig digital för under hundralappen och kontrollerade den på jobbet, den låg under 0,03 bar i felvisning mellan 1-7 bar. Det kan jag inte säga att diverse mätare på luftpåfyllarna vid macken klarar. :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.