|
|
|
|---|---|
|
Något bra tips på avluftning av m62 motorn? Finns det flera avluftningspluggar? Läste att någon hadde problem med att få vatten till klimatanläggningen osv osv. Eller är det bara enklast att helt enkelt ta med sig en mejsel. Fara ut och köra ett par gånger och öppna den vanliga avluftningspluggen brevid expansionskärlet? (Gjorde så på min 328:a e36:a och där gick det fint att göra så, men det är inte direkt lika komplicerad motor i dom) ^^ MJA | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Du ska börja med att sätta på tändningen+ 3dots på fläkten och MAX temp då ska elpumpen under värmeventilerna till värmen starta och lufta ur värmesystemet lår den gå i minst 10 minuter. Kolla nivån i expansionskärlet, och fyll på till kall maxnivå. Starta bilen låt den gå nån minut, varva seddan upp till 3500-4000 varv 5-6 ggr, låt den gå ned på tomgång, kolla nivån i kärlet, fyll på till maxnivå för kall motor, sedan är det bara att vänta till termostaten öppnar vilket kan ta 20-40 minuter, när undre kylaslangenär lika varm som den övre. (KÖR INTE BILEN innan termostaten har öppnat för termostaten öppnar inte då och luften blir kvar i systemet) Sedan är det bara att lätta lite på luftskruven och se om det kommer luft eller vatten då och då under tiden. Man kan få korrigera in nivån i expansionkärlet om dne indikerar för låg nivå några dagar, men ÖVERFYLL aldrig kärlet för då kan den trycka ur sig halva systemet när du stänger av den och man får börja om igen, är ju 12 liter vatten och det expanderar ganska mycket när det blir varmt. En V8 är betydligt lättare att lufta än en 6a. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
328:an var fin att avlufta, behövde bara göra det en eller två gånger, samt att det är inte lika mycket vatten och expansionskärlet är inte lika kinkigt om motorn är varm eller kall. ^^ 12 liter vatten säger du... Det var jäkligt bra att veta, för det var något jag faktiskt undrade över. (Jag kommer att behöva mer glykol säger jag bara) Av ren nyfikenhet, för det låter ändå som att du vet vad du pratar om: Vad använder du för glykol i din bil? Jag körde i Mekonomens vanliga röda (för aluminumblock) Men det står ingen information alls om vad som är i den. Jag fick den rekommenderad ialla fall när jag frågade i disken. Läste att när tempnivån ligger på normal (rakt upp) här i forum att då är även thermostatet fullt öppet, ligger det någon sanning i det? MJA |
|
| Sa Mekonomen att du skulle ha den röda? Trodde det var blått som gällde... | |
|
Det trodde jag också. Tror inte det spelar någon roll egentligen då den röda ÄR gjord för "modernare" aluminiumblocksmotorer. Bara man är noga med att systemet är tömt först. Man får absolut inte blanda! Skiten kan klumpa sig och stocka systemet. MJA |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Jag använder vanlig standardglykol från Biltema eller där det passar att handla. BMW har inget krav på nån typ av Longlifeglykol röd/violett Termostaten öppnar och stänger hela tiden på tomgång och under körning, så fort fläkten kylt ned så stänger den igen, och när du ligger och kör i 90 typ så är den oftast stängt. Just därför ska du inte köra bilen innan du luftat färdigt. Man kan med ett diagnosprogram och livedata se hur kylsystemet jobbar. Nu vet jag inte vilken årsmodell du har men har du en elanslutning på termostathuset så kan den även öppnas på elektriskväg från motorstyrningen ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| M60 har självluftande system, gick dom ifrån det på M62 alltså? | |
|
Nå nog är det säkert självluftande, man "behöver" inte mata in kylarvätska med kompressor iaf. Men det bildas ändå luftfickor i slangar och allt möjligt när systemet varit mer eller mindre helt tömt. Brukar ta ett par avluftningar. Man vill INTE ha ett kokande system när man har aluminumblock i motorn. MJA |
|
|
Läs i slutet på sida 7 och i början på nästa sida Länk M60 har inte ens någon luftskruv. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.