|
|
|
|---|---|
|
Hej. Har en 535d automat -05 och har problem med att det rycker till (ganska kraftigt) när jag ligger i 120 och har farthållaren i. Dessutom svajar motorvarvet runt 1500 var när jag ligger i 50-65 i jämn fart. Var ska jag börja. rådet från BMW var: byt tanställe, troligen skit i tankarna. | |
|
Om varvräknaren dippar kan det vara spridare som är knas. Det kan också vara momentomvandlaren som är något fel på. Båda dessa har förekommit på 535d, min var det 2 spridare som det var fel på. Är det spridare som är fel så har de inbyggd diagnostik så där kan man läsa av om de inte fungerat som de skall. Har det bytts olja i växellådan någon gång? Det kan också göra susen. |
|
| Glömde: Börja med att prova "spridar rengöring" ex STP har sådant. Jag körde en flaska till en halv tank i stället för en hel och det hjälpte lite i början. | |
|
Ok, jag får testa rengöring först. Märkligt att BMW inte nämnde omvandlaren när jag påtalade felet. |
|
| Bmws verkstäder har en lista på växellådsserier som dom vet har just detta problem med ryck från momentomvandlaren | |
| På min gjorde de lite bak-fram. De började med att byta omvandlaren, sedan tog de spridarna. Tror det var ca 30' som de slängde i sjön. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.