|
|
|
|---|---|
|
Sitter och funderar vad man ska välja för mitt utgångsmotor vårt projekt. Ska man köra en överladdad sexa eller en b40. Är ute efter riktigt driftsäkert då det ska användas till drifting. Någon som kan dela med sig av sina erfarenheter. Tacksam för alla råd! | |
|
En turbomotor ställer ju mycket högre krav på kylning, särskillt vid drifting då det inte går så fort och på fullvarv mest hela tiden, så ur den synpunkten är en V8a/sugmotor bättre. Å andra sidan är det inga konstigheter att ta 300 hk ur en M50 B25 med lite överladdning, den motorn är oxå hållbarare än M20 motorn där toppen spricker vid minsta varmgång. Mitt tips annars är att byta bil, E36an är sjukt mycket snällare att drifta med än E30. (bättre bakvagn och längre hjulbas) |
|
|
Tack! Jo jag har varit i samma tankar som dig just angående värmen m.m. Dock så är det ju lättare att bygga vidare med mer effekt med överladdningen (om det skulle behövas). Blir det överladdning så blir det en b28 maskin som åker i för att slippa svagheterna i m20n. Har även velat fram och tillbaka mellan om det skulle bli en e30 eller e36a och kom fram till att e30n blir råare ;) |
|
|
S14 :) Länk |
|
| Den va rå ;) | |
| Ingen som har erfarenhet att dela med sig av? | |
| kör själv 6 växlad e30 v8 och skulle aldrig byta det mot någon 300hästars turbobil, motorn i sig är galet driftsäker och skulle den nu rasa så får man en komplett motor för 3-4000kr och ärligt talat behöver man inte mer effekt i en e30 för redan nu har jag stora problem att få ner effekten i backen. sen är de ju skönt att slippa ligga på varv som en turbomotor | |
| Jonas> Jo du nämner flera anledningar till varför jag är inne just på att gå V8a hållet. Är det du som byggt din bil? Vad är det för drivlina i den? | |
| det är inte jag som byggt den men jag kör låda från e34 540 med det är samma som e39 540/m5 sen är det svea kardan och stora 188 lamelldiffen från e30 325 med tillhörande drivaxlar i länken hittar du lite info om den Länk | |
| Jonas> Ser riktigt nice ut. Har du någon aning om vad dem har använt för motorfästen m.m? Är tråget original? | |
|
all info finns här. Länk trågen är original men man måste lägga distanser mellan kaross och framvagnsbalken annars kommer tråget ta i, men det är bara att läsa i länken så får du reda på allt du behöver veta. |
|
| Tack så mycket..nu har man lite att läsa =) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.