|
|
|
|---|---|
|
Japp,det är dags med ny pendlingsmaskin till frugan. Hittade den här,och den verkar ligga bra i pris! Någon som vet något eller har synpunkter? Allt är välkommet! Länk Mvh Emil | |
|
har kikat åt denna med...vad kan ni ge oss för råd.. hur många mil rullar i diesel felfritt... hållaer automatlådan bra?? årsskatten på denna? fyll på med info alla ni med erfarenhet mm mm |
|
|
Skatten kan du kolla via transportstyrelsen... men skatten ligger säkert på runt 6000-6500 där nånstans kan jag tänka mig. Mvh Martin |
|
| En så gammal 330d kan knappast vara optimalt som pendlarbil, såvida inte frugan kör långa sträckor varje dag. (pga skatten då, frågan är om den inte landar över 7k med automat) | |
|
*Kolla ev Disel-läckage runt tryck-pumpen på motorn. *Kolla av retur-slangarna vid varje spridare om det fuktar någonstans. *Känn på motorn om den är varm när ni ev ska provköra bilen ifråga,är den det så är det i sej ingen fara,men låt bilen stå i en halvtimme med motorn avslagen. Är den svårstartad då så är det ett tecken på läckande retur-slangar då bränslet rinner tillbaka i tanken och matarpumpen måste gnida en stund för att lufta systemet. *Ett + är faktiskt om bränsle-mätaren visar låg nivå. Om bilen startar utan problem då är matar-pumpen kry. Är tanken 3/4 dels fylld och säljaren "bjuder" på extra bränsle,ja då är risken stor att matar-pumpen läcker vid halv tank eller lägre. Ny matar-pump kostar ca 1500kr exkl jobb. Billigare med diesel för en 500 hundring då ;) Det dyraste felet alltså är en felande tryck-pump. Kostar mellan 15-25000kr att åtgärda. Lys,lukta,känn på tryck-pumpen,och är det skitigt runt den så kan det vara ett tecken på begynnade läckage. Ett vanligt läckage är på ovansidan av tryck-pumpen även baksidan mot motorn. Dr sitter o-rings täting samt packningar till de täcklock som är monterade utanpå pumpen. I övrigt är det som en bensinare,dvs kolla av bussningar etc. Lycka till... |
|
|
Tack så mycket för den checklistan,toppen! Blir ev. Titt på fredag. Hon åker 18 mil om dagen,5 ggr i veckan. Så en diesel känns befogat! Man får väl ungefär en Volvo till samma pris som motsvarar denna. Men Volvo mot bmw,jag behöver inte fundera länge:) |
|
|
Vet inget om bilen i länken men jag sålde nyligen min 330d-04 med 26300mil på mätaren och med i princip identiskt utrustning som bilen i länken. Satte ut den för 80´ och fick 72´ efter 3 veckor på annons, va i princip bara en seriös spekulant på bilen så särskilt lättsålda är inte dessa bilar, försök pruta är mitt tips! Har för mig att denna låg ute i höstas för runt 80´. Jag körde min på ca 0.85 blandad körning nu på vintern, något lägre sommartid. Detta tillsammans med skatten på dryga 6700:- gör den inte till någon sparbössa men en otroligt skön bil att åka i är det hur som! Jag gjorde en liten kalkyl och konstaterade att den totala månadskostnaden(skatt, försäkring, bränsle, lån) för mig blir ca 400-500:- dyrare nu när jag har köpt en e91 istället(om man väljer att bortse från värdeminskningen...) Tycker lätt att det är värt det för att åka en mycket modernare bil som har gått nästan 20k mil mindre |
|
|
En 330d som rullar 18mil om dagen ( 2x9mil ) vid normal körning drar inte nämnvärt mycket per mil,tippar på max 0,75 vid normalkörning. Bara att räkna.... Motsvarande 330i drar väl minst 1dl mer per mil. Bensin= 14,64 kr/lit (säter) Diesel= 14,29 kr/lit (säter) Bränsle uppgifter hämtade ifrån Länk Antal arbetsdagar/år ca 200st. 200 dgr x 18 mil x bränslepriset x lit/mil + årsskatten = totalkostnad Bensin = 34257,60 kr + 2400 kr (skatten) = 36657,60 kr Milkostnad=10,18 kr/mil (bränslekostnad+skatt) Diesel = 38583 kr + 6700kr = 45283 kr Milkostnad=12,58 kr/mil (bränslekostnad+skatt) Diesel bilen måste således dra mindre än 0,17 lit/milen på denna års-sträcka för att gå jämt upp. Tveksamt när det rör långkörning av detta slaget? |
|
|
Ja just ja [edit] *räknade på 0,75 lit/milen för dieseln. *räknade på 0,85 lit/milen för bensin. Differans 1dl/mil. |
|
|
Gällande priset så är nog ett inbytes-pris relativt lågt på en sån kärra. Troligen 35000kr eller lägre. Möjligen högre om man köper en ny,men mot beg-bil knappast högre. Billigaste 330d´n i Dalarna förvisso,men av de 4 som finns listade på blocket är 2st hos säljare och de andra 2 i privat ägo. Bjud honom 45000kr om den inte är skabbig,han lär inte få mer än detta ändå i slutändan. |
|
|
Alex84: Nja, lite felräknat ändå, va? ;) Bensin= 14,64 kr/lit (säter) Diesel= 14,29 kr/lit (säter) Antal arbetsdagar/år ca 200st. 200 dgr x 18 mil x bränslepriset x lit/mil + årsskatten = totalkostnad Bensin = 44798.40 kr + 2400 kr (skatten) = 47198.4 kr Milkostnad=13.11 kr/mil (bränslekostnad+skatt) Diesel = 38583 kr + 6700kr = 45283 kr Milkostnad=12,58 kr/mil (bränslekostnad+skatt) Diesel är något billigare i drift. Service m.m. vet jag inte. Mer olja i motorn? etc. /Stefan |
|
|
Bockar och bugar för den uträkningen! Man blir fan glad när folk anstränger sig och hjälper till! Jag kastar åt honom ett bud så får vi se vart det leder! Tack så mycket! Mvh |
|
|
Sorry,är hemma med flunsan på besök i kroppen :s Ska nog inte flamsa runt med siffror nu hehehe |
|
|
Eftersom du skriver att allt är välkommet undrar jag hur du ser på en Golf som alternativ? Ta denna som exempel: Länk Avsevärt färre mil, förbrukningen borde ligga runt 0,65-0,75l/mil och reparationskostnaderna är nog lägre plus att den kommer inte att ha gått över 30 000 mil inom 2 år. Dyrare i inköp men troligtvis bättre andrahandsvärde. Visst, det är ingen BMW, men du har ju redan 3 st. __________ Mvh Grelle |
|
|
Faktiskt så tror jag att sambon är mer skadad än mig,när det kommer till bmw..:) Men hur kan man intala sig själv om att det skulle vara så fantastisk med en diesel. Många andra åker ju det.Det är så billigt och hej å hå. Ja,inte vet jag.. En bmw kommer det bli,men nu är ju frågan om man ska tänka om kring diesel. |
|
|
Det hänger ju på att det är en motorstark äldre diesel du jämför med här. En 325d E91 LCI skulle klara den här sortens körning på 0,55 l/milen och då kostar det: 200*18*0,55*14,29 + 2953 = 31247 kr. Alltså avsevärt billigare än denna bil i bränslekostnad och skatt samt att den har mer kraft. Det har hänt en hel del sen -02 med dieslarna (och bensinarna). __________ Mvh Grelle |
|
|
Lite ägar erfarenhet. Med automat 330d från 2001 skodd med 18tum 255/40bak 235/45fram bränsle föbrukning vid 120km motorväg 0,8lm bränsle förbrukning vid 90km landsväg 0,67lm bränsle förbrukning stadskörning 0,92lm det går nästan exakt en deceliter billigare med manuell låda har haft 2st 330d E46 tidigare och äger en manuell nu. Den är för övrigt underbar att köra vardags körning med och enligt mig värt automatens extra förbrukning. MEN!! Renovering av automat lådan kostade 45tusen. Samtliga bilar har varit programerade och jag vet att det är dom som kört billigare men så gasar jag:) Hoppas det är till hjälp när du handlar din nästa bil. |
|
|
Detta är inget dumt alternativ. Länk Visst, en fyra men 150hk och bra vrid. Under halva skatten mot 330d. Sista årsmodellen E46 har lika låg skatt c:a 3300 som E90 320d 163hk men inget partikelfilter. |
|
|
Kan flika in att den har varit till salu relativt länge, tycker mig känna igen annonsen sen tidigare (några månader tillbaka). Sen om det har nån betydelse är en annan sak ;) |
|
| 19tum + vad som ser ut som en rejält sänkt fjädring kanske inte så bekvämt att sitt och nöta mil med, dyra däck också. Jag skulle istället satsa på tex en 320d m manuel låda & som inte varit lika hårt körd (chippad). | |
| Har bilen inte gått lite väl mkt? Om man ska sitta och köra så långt varje dag blir bilen sliten fort. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.