|
|
|
|---|---|
|
Förra veckan var jag ute och gjorde en långkörning med bilen. Efter ungefär 20 mil hörde jag ett svagt brummande oljud och sänkte volymen på radion för att lyssna närmare. Det var ett ljud som lät från bakre delen av bilen. Jag släppte gasen och ljudet försvann helt. När min fart började närma sig 30km/h började jag ge lite gas igen. Ljudet kom då tillbaka tillsammans med ett tydligt, ihåligt, gnisslande och klonkande oljud som slog an i takt med att däcken/(eller axeln?) snurrade. Test med parkeringbroms och fotbroms är gjorda utan att ljudet förändras det minsta. Ljudet uppträder vid jämn gas, förstärks vid gaspågrad och upphör vid gasuppsläpp. I farter över 50 vibrerar bilen så pass att jag är tvungen att sänka farten. Jag besiktigade bilen igår kl halv fyra och de tog sig verkligen tid (ca 30 min) med att bara kolla upp otyget men de hittade ingenting alls. De sa att bilen var i mkt fint skick och klarade sig galant genom besiktingen ... Är det någon som haft liknande problem, eller har nån aning om vad det rör sig om? | |
| Kan tillägga att problemet förvärras och gör att det låter/vibrerar mer ju mer man kör. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Jag tror problemet ligger i "Homokinesknuten" längst bak. nr 16. Länk De brukar torka ihop så fettet blir stenhårt och då blir knuten varm och nyper ihop. Kan avhjälpas om man lossar skruvarna och petar isär knuten några cm, och sprayar med tex 5.56 och blåser rent knuten och petar i nytt fett i den. Finns bilder i min 540T blogg, jag bytte min knut efter liknade problem, men det hade nog inte behövts med facit i handen. Är inte ett ovanligt fel Länk 2006-01-06 2006-02-19 Kan även vara nr 2 eller 7 på reservdelslänken som är slut tex. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Tack för svaret, ska boka tid hos bmw på måndag och tipsa om kardanknutarna. Bara det inte är bakaxeln, den verkar väldans dyr! över 1000€ | |
| Euro, lämnar du in den i finland? | |
|
jag kollade priset på bmwfans.info, där står både dollar och euro utskrivet. Valde då att skriva € rakt av, då de flesta vet hur man enkelt räknar om :-) Englunds bil i Luleå ska ge sig på otyget nästa vecka |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Priserna måste +as med 30% från vad som anges i Euro för att komma i närheten av vad BMW tar i Sverige. Finns det inga andra vettiga verkstäder än BMW ?? med tanke på deras timdebitering är dubbelt upp mot en privatverkstad. Är bara elimentärt skruvande. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
ja, lägg till mervärdesskatt på 25% och sen verkstadens marginal, då är man väl uppe i runt 30%. sen tillkommer arbetskostnader. Jodå jag ska se till så det inte blir några astronomiska kostnader på BMW. Eventuellt så räcker det med felsökning, och sen så hör jag med en mindre verkstad senare. Får se hur det slutar :-), tack för hjälpen |
|
|
Englunds bytte den del som Hasso syftar till på min bil för ett par år sedan. Den bettede sig precis så som du beskriver att din gör. Visst kan småverkstäderna vara billigare per timme, men deras avsaknad av specialverktyg och mindre erfarenhet av just dessa bilar gör nog att arbetet tar längre tid. Dessa faktorer kan nog ta ut varandra i många fall, och då lämnar jag hellre till auktoriserad verkstad de gånger jag inte gör jobbet själv. Men jag håller med om att det inte är något särskilt i övrigt med BMW som KRÄVER att jobben utförs av märkesverkstad. --- Min bil: Länk |
|
|
Cv-knuten är lätt att byta, även lätt att demontera och göra rent. Men med 5-56 kommer du inte långt, kör istället crc brakleen eller quickleen biter betydligt bättre på fett och smuts. Passa på och kontrollera även stödlagret. |
|
|
Bakaxeln kostar 18800kr. Homoknuten är som en vanlig drivknut och går utmärkt att ha isär, rengöra och fetta in på nytt. Förutsatt att den inte är helt slut mekaniskt, men så brukar inte va fallet. Det behövs inga specialverktyg för att byta homoknuten. |
|
|
Nu ska jag snart köra de 16 milen till luleå i sakta mak och begrunda kardanknutar |
|
|
Sådär! De plockar ner avgassystemet och tar bort nån skyddsplåt för att komma åt. De byter bakaxelolja, hardyskiva och den legendariska bakre kardanknuten till en kostnad av totalt 5882kr! :-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.