AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.859

E39 528 -98 startar ej

He
381
Hero02
Audi A4 2018 S-Line
Åkte hem från jobbet var inne en stund och åkte sedan ner till affären.
När jag skulle åka från affären startade bilen men dog med en gång och gick sedan inte igång.
Bilen det gäller är en 528 -98 E39 som gått ca 24000mil
Verkar vara bra kräm i batteriet ( testade även med startkablar från en annan bil ) den drar runt startmotorn med startar inte.
Kan det vara ett bränslerelä som gett sig ?
Eller bränslepumpen eller igensatt bränslefilter ?
Om det skulle vara bränslefiltret borde man väl märkt detta tidigare ( att bilen inte gått rent ).
Tacksam för svar
pumpen e nog din bov.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Se till att ha minst 20 liter i tanken, har du runt 15 när den stannar så kan det även vara internpumpen i tanken som lagt av. (den pumpar imellan de bägge halvorna och drivs av returtrycket)
Du kan prova att dunka på tankens undersida passagerarsidan där bränslepumpen sitter får du se om den hoppar igång, är nog som sagt boven i dramat om den inte är bytt tidiagre, kan även beror på dåligt kontakt.
Reläet sitter ovanför batteriet, det finns även reläet till bakrutevärmen som är identiskt man kan då skifta reläer så man eliminerar den felkällan.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Prova att öppna filterburken och sprayd in lite startgas för att se om den hostar till gör den det så är det nog bränslerelaterat.
He
381
Hero02
Audi A4 2018 S-Line
Tack för tipsen
Var nere och köpte ett relä idag och satte i det , men den gick inte igång.
Har lite mer än halv tank så troligtsvis är det väl bränslepumpen.
Det sitter 4st relän bak , stämmer det att det är nr2 räknat från vänster ?
Testar imorgon med att dunka på tanken och funkar inte det så blir det att testa med startgas.
He
381
Hero02
Audi A4 2018 S-Line
En fråga till , bränslepumpen sitter den under sätet bak ?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Passagerar sidan under baksätet ihop med den ena nivågivaren.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Denna e bra. Länk
Låter det om bränslepumpen när du vrider på nyckeln? är dock inte riktigt säker att det ska göra det.
Säkringen hel?
He
381
Hero02
Audi A4 2018 S-Line
Riktigt bra film , tackar
Säkringarna är hela.
He
381
Hero02
Audi A4 2018 S-Line
Bränslepump beställd idag , får den förhoppningsvis innan helgen.
Har inte hunnit att testat att dunka under tanken eller testat med startgas idag.
Hoppas de löser sig :)
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Det är lika troligt att det är kabeln som strömförsörjer bränslepumpen också då den sitter utsatt.
He
381
Hero02
Audi A4 2018 S-Line
Nu är det löst
Jag bytte bränslepumpen idag och bilen startade.
Filmen var en bra hjälp.
För er som skall byta bränslepump tänk på att sätta fast "packningen" som sitter på locket först och tryck sedan dit locket. ( bland det sista som görs ).
He
381
Hero02
Audi A4 2018 S-Line
En grej till , jag hade strax över halvtank och behövde inte tömma ut någon bensin , det gick bra att byta.
de där me gummipackningen kunde ja kanske nämnt. fan va ja krångla innan ja kom på de på min
Hasso, vad är det för internpump - var sitter den ?

Jag har exakt de symptomen, att bilen stannar när den har 15 liter kvar. Har haft den inne på verkstad och lagt 10 - 15 000 på att få det lagat, men ingen tycks klara det. Det är lögn i helvete, kostar pengar men får hittills bara tillbaka en bil i exakt samma felaktiga skick som när man lämnade in den.
He
381
Hero02
Audi A4 2018 S-Line
Hallå Ron

Det med packningen var nog det som tog längst tid för mig.
Jag tryckte och plockade upp nivåmätaren och ner igen ett antal gånger.
Jag trodde att jag satt något fel.
Sen så tog jag av packningen från locket och satte det mot öppningen i tanken och då gick locket på hur lätt som helst.
Man lär ju sig mer och så är det gött att dela med sig av infon så att andra får det lättare i framtiden.
tjena hero! ja de va lite svårt me muttern innan man satt packningen i tankkragen.själv lyckades ja andvända fel sorts slangklämma på plastslangen mot nya pumpen.tog hela sommarn o hitta de felet ;).fick problem med att bilen blev segstartad efter pumpbytet.bränsletrycket försvann i startögonblicket..men men de e ju gött att dessa forum finns så vi kan hjälpa varandra..
Lasse kolla in detta så länge tills Hasso uppdaterar dig. Länk denna pump pumpar över soppa mellan tankhalvorna,brukar va den som e felet om den dör när endast 15lit soppa återstår..
To
30
Tomas S
BMW 540iA -97
BMW 530d xDrive Touring -06
Vill bara kort tacka alla som skrivit här för hjälpen.

Har en 525 ix som hade stått några veckor och nu inte tände fastän jag gnuggade ganska länge och i etapper med och utan gas. Så jag gick in och letade på forumet.

Tack vare att ni ledde in mig på bränslepumpen, gick jag ut för att lyssna och annars kolla säkringen.

Vred om nyckeln, antog att det ändå var pumpen som surrade och lät den gå i i cirka 30 sekunder, innan jag sen gick vidare och testade att starta igen. Den startade direkt. Gick lite hostigt från början, så eventuellt blev den sur tidigare, eller så saknades det bränsle till alla cylindrar. I vilket fall, mången tack; har en ganska stressig kväll framför mig och behov av bilen.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.