AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.430

Speciell bromsvätska för DSCIII "Dot 4 low viscosity brake fluid"?

ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Läste i TIS att bilar med DSC "utan charge pump" skall ha "low viscosity" bromsvätska och enligt TIS finns bara denna "low viscosity" bromsvätska från BMW. "Low viscosity" kan efterfyllas i alla DOT 4 bilar. Ingen lista med annat än BMWs egen produkt finns.

Så vilken bromsvätska gäller i en E39 med DSCIII?
Castrol har den här vilken är "low temp" och har halva viskositeten i -40C: Länk

"Rekommenderas av en lång rad tillverkare för deras system av elektronisk stabiliseringskontroll ( ESP and ABS)."
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det där borde ju stå i instruktionsboken, eller står det som det brukar göra för byte av allt från glödlampor, batterier, oljor till golvmattorna numera - "kontakta din närmsta BMW-återförsäljare"?

De mer avancerade hydrauliska bromsstyrsystemet mår precis som TIS säger bäst med en lågviskös bromsvätska - gäller främst om bilen körs i mycket kallt klimat då problemet är som störst.

Precis som du länkar till har Castrol en produkt som är lågviskös. Finns även ATE SL.6 som är DOT4 med 700 mm2/s vid -40 grader C som är i princip samma som Castrol (som har 650 mm2/s vid -40 grader C).

De flesta DOT4 ligger runt 1400 mm2/s vid -40 grader C (DOT4 specifikationen kräver dock endast 1800 mm2/s) men den nya DOT5.1 har ett gränsvärde på 900 mm2/s vid -40 grader så använder man DOT5.1 kommer man väldigt nära Castrol's React och ATE's SL.6 med aveende på viskositet.

Enligt en broschyr från ATE är det bland annat tiden det tar att bygga upp bromstryck vid mycket låga temperaturer som försämras om man inte använder lågviskösa bromsvätskor i de lite mer avancerade bromssystemen.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Några tillägg kring viskositeten. Man mäter alltså den kinematiska viskositeten vid -40 grader C. Ju >lägre< mätvärde, desto >tunnare< eller lättflytande är vätskan.

Kinematisk viskositet är dynamisk viskositet dividerat med vätskans densitet. Enheten för kinematisk viskositet blir, om man använder standardenheter, m^2 / s.
Fast det ger omständigt små tal så man brukar använda mm^2 / s istället (där 1 000 000 mm^2 / s = 1 m^2 / s). Enheten mm^2 /s brukar även kallas centiStoke, cSt, vilket man ibland ser i produktdatabladen för motoroljor.
ma
7.450
marin849
Från manualen (hittade bara USA-manualen online)
"please consult BMW
Service which is familiar with the
factory-approved grades of brake fluid
(DOT 4)."
ma
7.450
marin849
Efter alltför mycket nätsurfande är slutsatsen:
E39 med Bosch DSC 5.7 (DSC III) har en "charge pump" och kräver alltså inte low viscosity, även om low viscosity verkar vara det enda BMW tillhandahåller och det går utmärkt att hälla i det även om det inte var det från början

Enligt ATE påstås low viscosity både bygga upp tryck och släppa tryck snabbare pga den lägre viskositeten i stark kyla. Kan ju vara bra. Länk

Köper alltså ATE DOT 4 Sl.6 på Mekonomen med 20% rabatt imorgon...

Det enda trista är att kokpunktsspecen inte är "räjsig". 265/175C vs 280/198C för Typ 200 eller Blue Racing, men det har nog ingen betydelse i ett familjeåk.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Bromsvätskorna som har Dot 5.1-klassning brukar vara lite mer lågviskösa än vanliga Dot 4, samtidigt som de brukar ha bättre kokpunkter såväl "torra" som "våta".

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Här finns en liten sammanställning över olika bromsvätskor - jag har lagt till info om viskositet för de bromsvätskor som har en extra låg viskositet
Länk
ma
7.450
marin849
Bromsvätska bytt till ATE SL6.

Bromspedalen är mjukare/känns som att servot är starkare (borde ej bli så?) och om jag stampar på pedalen fort når jag ABS-reglering på torr asfalt (!) fortare än förut. Jag upplevde att pedalen gjorde visst motstånd om man stampade till på den kraftigt innan. Dock inbillar jag mig att pedalen inte är lika stum som förut, dvs efter att man tryckt motsvarande så att alla hjul låser går det ändå att trycka ner pedalen en bit till, kanske var luftningen som inte blev 100%, men jag körde ändå med övertrycksluftare och avluftningsrutinen för DSC på alla fyra hjul (=även vätskan i ABS/DSC-systemet byttes!).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.