AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
10.326

Tvätta bil i gör-det-själv-hall utomhus

Har lite svårt att tvätta bilen utomhus pga grannar som tycker att det är källan till jordens klimatproblem... Fnderar därför på att testa dessa gör-det-själv-tvättar där man utomhus ställer sig under ett tak och betalar för de program man vill använda sig av. Gillar idén och det verkar inte så dyrt, men jag är lite orolig att borsten man använder ska repa bilen.

Vad är era erfarenheter av dessa? Fungerar det bra? Hinner man få bilen ren utan att man får stoppa in massor av pengar och viktigast av allt - vågar man använda de borstmunstycken som finns med tanke på repor och rosor?
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Använd inte borstarna - det är döden för din lack.

Ta med dig en hink eller två och använd en tvätthandske och spola av bilen noggrant innan du tvättar med handsken. Annars räcker en avspoling oftast ganska bra.
_k
63
_kim_
520d -13 (F11)
M5 -99 (E39)
528i Sedan -96 (E39)
Jag hade tvättat bilen 3ggr om dagen om grannarna på allvar började snacka om att jag inte borde tvätta hemma för miljöns skull. Det tycker jag allt att dom ska skita i. Usch för folk =)

//Kim
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Inte för att lyfta fokus från ursprungsfrågan, men det är inte tillåtet att tvätta sin bil om man inte har ett oljeavskiljare som agerar filter innan avloppet.

Det är likadant i många andra länder, så det är ingenting som enbart vi svenskar drabbas av. Vi ska ju alla vare sig vi vill det eller inte dela på samma natur i slutändan ;)

Jag har använt mig av en sådan tvätt som du frågar om, jag tycker de fungerar bra om bilen är "sommarsmutsig". På vintern tycker inte jag de duger till mer än att få bort den yttersta skiten. Använder man borsten blir det rent, men kanske inte så snyggt efteråt :/ En sak att tänka på är att vattnet fryser till is ganska omgående, så varmgarage efter tvätt kan vara en idé för att minska att lås och dyl. fryser och orsakar problem.

Mvh/ Niclas
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Borsten är som sagt ett problemområde...När man står i kö och väntar så ser man många exempel på hur borsten ej bör användas...Jag har sett mamma som tvättar med högtryckslansen medan hennes 2-3 årige son sopar tvättplattan med denna borste. Jag har sett medelålders herre med rejält lerig pickup med flakskåp som hoppade över programpunkt 1 - avspolning och gick direkt på programpunkt 2 - borste med shampo. När jag fick fram och kommenterade så blev han rejält sur...

Vill man trots allt använda borsten så är tipset att med högtryckslansen spola av borsten rejält. Detta gör i alla fall att den är ren från grus och sand.

Sen skiljer ju kvaliteten på borsten och högtryckslansarna en hel del mellan olika ställen.

___
//Ulf
BMW 528
Är man noga med sin bil så skall man ha egen hink, tvätthandske och borste.
Utan att belägg/bevis för det, så tror jag med stor säkerhet att den smuts man försöker tvätta av med med borstar som finns på dessa stationer, så överförs den smuts till borsten från oliktänkande tvättpersoner ( se Programmers inlägg ovan ) att en del av den smutsen med tiden sätter sig i borsten´s hår och som sin tur ger mer och mer repor med tiden på din fina lack. Vad får man fram efter det??...en lackyta som man inte vill ha!

Mvh
/// Leif
E
1.156
E
320 ci cab -04
Allt som har med "tvättborste" går bort direkt. Åk till OK GDS och tvätta bilen förhand. Börja med att spola av med högtrycket. Varmt vatten i hink. Tvätta bilen med tvättsvamp. Byt vatten och svamp när de blivit smutsiga. Använd gammal svamp till fälgarna. Skinna bilen torr. Ska bilen stå ute på vintern - smörj lister och lås.

Miljöaspekten??? Jag vet att det är olagligt att tvätta bilen på gatan utan oljeavsklijare. De flesta som drar husvagn kör olagligt (ekipaget väger sannolikt över 3500 kg) Många semesterfirare kör med för tungt lastade bilar. OSV
Ingen skillnad på utetvätten jäntemot tvätten i gds, jag kör bara högtrycket sen schampo för hand och sedan spola av igen.

Men kan jag köra slang och skippa högtryck så skiter jag i det, eller så ställer jag in högtryckstvätten på lågt om det går.

Finns det risk att det fryser ute efter tvätt så är det bättre att hoppa över.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Det är inte förbjudet i de flesta kommuner, utan en rekomendation.
Men har man en dagvattenbrunn precis utanför så är det inte lämpligt alls.
Länk

Är det absolut nödvändigt att tvätta bilen hemma så är det bättre att göra det på en gräsmatta eller på en grusad yta. Det bör även vara långt bort ifrån dagvattenbrunnar, vattendrag och dricksvattenbrunnar. Välj också ett miljöanpassat rengöringsmedel och avstå ifrån avfettningsmedel.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Lustigt, i länken som du postar Hasso så står det uttryckligen att det i Varbergs kommun är förbjudet att tvätta bilen på gatan. Jag bor själv i just Varberg och ringde för ett par månader sedan till kommunen för att fråga om vad som gäller för biltvätt och fick då svaret att det inte fanns något förbud.
I mitt fall är de kemikalier jag använder ett Svanen-märkt alkaliskt avfettningsmedel samt schampo - har svårt att tänka mig att det är alltför skadligt för miljön. Smutsen som sitter på bilen och som ofrånkomligen rinner ner i dagvattenbrunnar vid tvätt kommer ju huvudsakligen från vägarna ändå och torde rinna ner i brunnar och annat ändå när det regnar - eller?

/Masten
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Sedan är det ju så att det skiljer ju på att stå på en gata där det finns dagvattenbrunnar med fall till med jämna mellanrum och stå på sin tomt eller garageuppfart där risken är mindre om du inte har en brunn precis dör ev vatten kan rinna ned.

Jag har en "galen" granne fd direktör (motionerar i gummistövlar,gamla skidstavar, samt hörselskydd) som haft synpunkter på att det var förbjudet att tvätta hemma. Dock har jag som närmaste granne en av sveriges skickligaste kemi och miljöprofessorer, är enbart en rekomendation sägar han och han tvättar själv bilen hemma.

Aproå de utomhustvättar med varmvatten som tråden handlar om, så har vi två stycken i Kumla som jag använder vintertid för att få bort värsta saltet från bilarna och det fungerar utmärkt, dock borstarna är rena döden för lacken så de används inte.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
E
1.156
E
320 ci cab -04
Bor i Katrineholm, en av kommunerna på listan i bifogad länk. Tänk på att listen är 6 år gammal. Mycket vatten har runnit ut i dagbrunnarna sen dess....

"Under 2006 och 2007 genomfördes en studie för att ta reda på kommunernas inställning till biltvätt på gatan. 93 procent av kommunerna som deltog i studien uppgav att man tillåter fordonstvätt utanför biltvättsanläggningar. Ungefär hälften av dessa har någon form av policy eller rekommendationer för biltvättning."

Följande kommuner finns på listan. Hur aktuell den är törs jag inte svara på. Men som bekant är all info på internätt sann och rätt...

"Flen, Karlskrona, Karlstad, Katrineholm, Ängelholm, Sigtuna, Kil, Vimmerby, Varberg, Värnamo, Västervik, Västerås, Sjöbo, Sollentuna, Sundbyberg, Sundsvall och Göteborg"

E
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
I vår kommun är policyn:

Att tvätta sin bil på gatan eller på en asfalterad uppfart är inte bra för miljön. Problemet är att tvätt- och sköljvatten rinner ner i dagvattenbrunnar och därifrån vidare rakt ut i sjöar och vattendrag utan att passera något reningsverk. Även om du använder "miljövänligt" schampo och avfettningsmedel så lösgörs tungmetaller, oljerester och lösningsmedel som är negativa för växt- och djurliv.
Konsten att tvätta sin bil utan att smutsa ner miljön

Tvätta bilen i en gör-det-själv-hall eller i en automatisk biltvätt med avskiljning av oljerester och metaller.

Vill du ändå tvätta bilen hemma, bör du göra det på en gräsmatta eller grusplan eftersom tvättvattnet då filtreras genom marken innan det når vattendragen. Tvättar du dessutom bilen ofta, blir den lättare att göra ren och du behöver inte använda så starka rengöringsmedel. Om det är något du undrar över när det gäller biltvätt får du gärna höra av dig till miljö- och stadsbyggnadskontoret.

Lägg märke till BÖR inte skall eller måste! Tummen upp.

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Att ha en rekommendation och inte ett förbud känns väl helt okay.

Sen är det ju alltid en möjlighet att totalt skita i vad sina grannar tycker men det är ju upp till om man vill att folk ska hälsa på en eller inte i grannskapet. Själv är jag lyckligtvis förskonad från grannar som leker hobbypoliser.

-------
//Lövet
Intressant att läsa era kommentarer, ska nog testa detta men skippar borstarna. Gissar på att det inte går att byta ut borsten mot en egen?

Kan väl i sak hålla med om att man bör undvika att tvätta bilen på garageuppfarten om det finns en brunn i närheten, dock tycker jag man kan vara lite nyanserad. Att tex spola av lite pollen på våren och använda miljömärkt schampo kan inte vara så farligt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.