|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Update! Lambdasonderna kom idag, så dom är monterade. Smeta även på lite avgaspasta på dom ställena jag såg att röret läkte (sot spår). Var fyra-fem ställen som det var nål stora hål. Och jag har också fått rätt på några felkoder :) DME/DDE Error kod 245 visade sig vara fel på tanklocket ´. Byte det så nu är det OK :) AIRBAG Error kod 16 var hög resistans i kabeln till bältespännaren, körde på lite kontantsprej och nu är den också OK :) Vissa andra koder kommer och gå och ibland ändras dom. Ska göra fler tester i veckan. Har även beställt nytt filter. Ska besiktiga bilen igen imorgon så håll tummarna nu alla!! :) |
|
|
Hål på avgassystemet (även pyttesmå) ger helt knasiga avgasvärden på bilprovningen... Är det läckage innan lambdasonderna luras de av syret i den insugna luften och ge fel data till motorstyrningen. Är det läckage efter lambdasonderna kommer bilprovningens avgasmätning att upptäcka syreöverskottet (från luften som sugs in) och tro att förbränningen är otillräcklig = risk för underkänt om värdet är tillräckligt fel. I det sistnämnda fallet behöver det inte vara något fel på avgaserna från motorn men eftersom bilprovningen mäter vid avgasrörets mynning får de ändå fel värden... Så om du har läckage på avgassystemet, åtgärda dessa innan besiktningen! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hej alla :/ Tråkiga nyheter, den gick inte igenom idag heller. HC tomgång låg fortfarande runt 120 :( Förhöjd tomgång var nere på runt 30-40. Min bränsleförbrukning sjönk däremot med nya lambdasonder. 1,2 blandad körning på 98okt :) Nu har jag snart slut på pengar och har inte råd att chansa mer, så kommer lämna in bilen på en bmw verkstad så får dom kolla på det. onsdagen den 28de införs körförbudet så hoppas den är fix tills dess :/ Jag återkommer alla, ännu är hoppet inte slut! (fast jag börja smått tvivla) |
|
|
Har du bytt luftfilter då..? /U. |
|
|
Var hade du hålen i avgassystemet som du "lagade"? Kolla noga så du inte har hål i grenröret eller innan reglersonderna (de främre), för då får du problemet som jag skrev om tidigare. Bara avgaspasta lär inte laga hålen tillräckligt...det är svets som gäller. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hål i avgassystemet brukar i regel påverka lambdavärdet, men det var väl inte ditt primära bekymmer? Svets är inte hela sanningen måste jag påstå, kemisk metall fungerar också. (2-komponent typ Plastic Paddings fabr.) Appliceras enklast för hand med latexhandske på handen. Ditt problem med för högt HC-värde tyder på ofullständig förbränning av kolväten. Det som BRUKAR hjälpa är: 1. Ny olja i motorn med tillhörande oljefilterbyte. 2. Luftfilterbyte. (Därav mitt tjat/frågande om du bytt luftfilter.) /U. |
|
|
Fanns ett litet hål (0,01mm i dia) strax innan katten och 4 liknade efter. (JÄTTE SMÅ!!) filtret är inte påsatt men beställt. ca 6 dagar tar det att få. Fanns lite matnyttig info här på Länk Avgasläckage har vi kollat efter men varken ser, hör eller känner något. Sen så tänkte jag på det, då mitt hc värde sjunker när tomgången går upp lite. Just nu ligger den på runt 500-700rpm. Om man kanske skulle ta och skruva upp den lite precis innan besiktningen :) Och vad maxgränsen är så man inte får "för hög tomgång". |
|
| Sätt på AC`n så höjs tomgången lite. | |
|
Har mentalt bestämt mig för att det är katterna det är fel på! Så sålde gräsklipparen för att vaska ihop en slant för det. Har 3000kr att sätta sprätt på snarast. Behöver 2st 2,5" kattar :) Ridetech har för 1195kr/st men dom har man hört för många "skräck historier" om :/ a-alt avgas har för 1750kr/st Biltema har bara 3tums :/ vill undvika muffar. Så ös på med förslag nu. Ni väljer - Jag köper :D |
|
| KL racing | |
|
Jag kommer aldrig förstå mig på folk som gör saker och ting i livet svårare än det behövs. ...eller dyrare för den delen... Vore det inte bättre att prova att byta det där jävla luftfiltret först, ombesiktiga för tvåhundra spänn och sen gå vidare om det inte funkade? Varför komplicera tänket, sätta onödig sprätt på stålar man kan ha till annat roligare? Jaja, tur att vi alla är olika. Fritt land, gött mos. Det blir intressant hursomhelst att se hur detta löser sig. Förresten, byta kattar är ingen enkel deal, 540 har rostfria krökar och systemet är skarvlöst. En verkstad med lyft underlättar och det är bara början. ...och framför allt inte gratis om man tänkt leja bort jobbet... Kolla timtaxan och hur många timmar det går åt, lägg det på mtrl.kostnaden sen. |
|
|
Ja, byta kattar är inte helt enkelt. Tillgång till svets är ett måste. Dessutom är det dubbelväggiga rör. Jag vet...... (Men det låter gött med sportkattar) Sen så är det väl så att Högt HC-värde beror väl inte på kattarna? Byt luftfilter och olja. |
|
|
Svets och verkstad är inget problem då jag är bilskadereparatör och har tillgång till toppmodern verkstad ^^ "Lambdasonden arbetar normalt inte på tomgång i Open Loop, den sätter igång när man gasar på och det kan förklara att värdena blir bättre då. Lambdasonden måste bli varm av avgasflödet för att börja fungera, när den gör det börjar värdet pendla och systemet går in i Closed Loop. När du scannar, kolla att BLM med varm motor i Closed Loop ligger på omkring 128. Ligger de över betyder det att systemet rikar på, ligger det under så stryps bränslet." Typiska värden med LAMBDA-styrning (Closed Loop) EXAKT INSTÄLLT CO HC CO2 O2 LAMBDA AFR Före katalysatorn 0,6 120 14,7 0,7 1,00 14,7 Efter katalysatorn 0,2 12 15,3 0,1 1,00 14,7 Typiska värden för ett system med Open Loop EXAKT INSTÄLLT CO HC CO2 O2 LAMBDA AFR Före katalysatorn 0,6 110 14,7 0,7 1,00 14,7 Efter katalysatorn 0,1 15 15,2 0,1 1,00 14,7 Mina värden är ju CO:0,2 HC: 120 LAMBDA: 1,01 Att sätta nytt filter tror jag inte sänker HC värdet 100 enheter ^^ Utan det är något mycket allvarligare. Om kärnan i en katt är trasig så läcker avgaserna förbi och ger samma värde på andra sidan dvs 120. Sen får man själv avgöra utifrån det ;) Jag har beställt kisse katter ialla fall ^^ Nytt färdigt halvsytem (dvs från grenrören till mellanljuddämparen) med E märkta kattar från Tyskland. 406€ (3600kr) plus frakt. Über billigt! :D |
|
|
Hej hej allihopa, tänkte jag skulle berätta hur det har gått och här kommer för första gången riktigt goda nyheter! Den gick igenom idag! :D Efter jag byte katterna och filtret fick jag dessa värdena: CO 0,0 (0,5) CO 2500 0,0 (0,3) HC 025 (100) LAMBDA 1,00 (0,97-1,03) Tack till alla i tråden för hjälpen och stödet :) Förhoppningsvis rullar hon ett år till nu utan problem ^^ |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.