AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.084

Stundtals vibrationer, e46.

När jag kör till jobbet och vi är full bil 4-5 personer kan jag få vibrationer i bilen. Dessa vibrationer kommer vid högre farter, motorvägsfart. Vibrationerna varar under ca 1km för att sedan sluta helt. Brukar få en sådan "vibration" per 10 mil ungefär. Vibrationerna uppfattas som att något ligger emot däcken men inte så att det blir obehagligt att köra utan känns mest i hela bilen.

Vi diskuterade om det kan vara något fel/slitningar i kardan? Synpunkter?
Bumpar tråden då jag ska boka tid för service och vill åtgärda problemet med obalansen.
08
953
08976
535dX Touring -16
750i -06
Jeep Grand Cherokee -14
Riktigt svårt att säga om det bara är mindre vibrationer vart 10de mil..

Att det bara sker när du kör fort med tung last är väl det enda som kan säga något.

Bilen blir ju låg av den tunga vikten och sjunker dessutom lite till när det går fort men då tycker man att du borde fått oljud när du kör över ojämnheter/fartgupp oxå, om det nu är relaterat till att bilen är nedtyngd...
Kan det vara så att vibrationerna har att göra med att båda fjädrarna är brustna bak? Det är ca 1/8dels "varv" som är av på varje fjäder. Har köpt fjädrar från Eibach som skall monteras i samband med service.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kan vara fjädrarna, men också något annat...vänta och se hur det blir när du byter dem.

Spontant kom jag dock att tänka på att dylika "obalans-vibrationer" kan uppstå om flera av hjulen är lite obalanserade och/eller orunda. Är det bara små obalanser/orundheter kan dessa ta ut varanda när de inte står i "fas" med varandra, för att sedan skapa vibrationer om två eller fler hjuls obalans hamnar så att de samverkar till att orsaka vibrationerna. Kan försvinna/återkomma snabbt när man svänger lite, då hjulen därmed rullar olika lång sträcka - vilket gör att obalanserna förskjuts gentemot varandra.

Vad har du för hjul/däck?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Tveksamt om det kan vara hjulen då jag har samma problem när jag kör på sommarsulor.
08
953
08976
535dX Touring -16
750i -06
Jeep Grand Cherokee -14
tycker fjädrarna låter lovande..
Men skärp er, hur skulle vibbrationer kunna uppkomma av en brusten fjäder?
Jag har samma problem och det är pga av att vänstar frambroms ligger på.
Tydligen ett standard fel på E46an?
har provat att smörja upp allt men får inte bort det så måste rusta hela bromsoket.

Mina vibbrationer uppkommer på samma sätt som trådskaparens och försvinner om man lägger foten på bromsen eller pallnitar.

Men som sagt så VET jag att mina beror på att en broms ligger an och inte går tillbaka.
Ni
966
Nip
320i-04
Det kan väl vara som Johan B säger - fast obalansen är i skivorna. Då blir det ju samma sak med vinter/sommardäck.
we
289
werpa
e30 325ic -87
e46 330iA -01
Eftersom bilen är "full lastad" är fjädern bra komprimerad, så den borde man kunna utesluta tycker jag.

Du får posta vad felet var sedan:)

08
953
08976
535dX Touring -16
750i -06
Jeep Grand Cherokee -14
har han brustna fjädrar ska de ju ändå bytas, och då är det ju lätt att börja med att utesluta fjädrarna
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
tycker också de låter som varmgång i nått bromsok.

en polare hade nyss nått liknande på sin bil. va ett bromsok bak som gick varmt efter en viss tids körning.
tog tid innan han kom fram till felet och när han tänkte tillbaka så va de ganksa logiskt egentligen beroende på hans körning. tillfälligheter..

va mä om samma sak på en skoter för några veckor sen också.

BMW ownz
08976: Nej det är fortfarande fel resonemang från er eftersom det inte kan skapa den symtomen.

Någon måtta får det vara på det folk föreslår och tycker.
Som det gamla forumordspråket: Vet man inte skriver man inte.
08
953
08976
535dX Touring -16
750i -06
Jeep Grand Cherokee -14
inte för att skräpa ner tråden ytterligare men,

startar jag en tråd så vill jag ha svar med olika infallsvinklar. det kallas väl diskussionforum av en anledning och jag försöker inte bara tycka för tyckandets skull
He
16
Hejmer
330d touring -01
Volvo 144 td -73
Jag har liknande vibrationer på min 330d fast dessa uppstår bara när man börjar köra med kall bil försvinner efter ett par km, så på min känns de inte som om de skulle kunna ha med bromsarna o göra
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.