AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.019

325i E-91 Motorproblem

An
558
Anders.B
F31 320d Xdrive M-sport - 19
Honda HR-V -99
Hej!

Jag är eventuellt på G att byta 330:in mot en 325 E91 touring med N53 motorn. Dock har jag läst en del om motorproblem, så som spridare, högtryckspump samt nox givare som krånglar. Finns det något datum då dessa fel är avhjälpta eller får man räkna med att bli drabbad. Bilen jag tittar på just nu är en -10 års modell.

Anders
Karl-Hilding
Skall inte vara något problem med -10.
Karl-Hilding
Var ute en sväng med vår 116. Man kan inte tro att det bara är 122 hk under huven. Går riktigt bra. Beror nog också på att det är en 2.0 lit.
Hustrun hade tankat den tidigare i veckan med 95 okt (tyvärr) och helt plötsligt tänd en halv motor / reduced power.
Jag svängde in till en mack och stannade. Startade igen efter 1 min cirka
och ingen halv motorsymbol. Fyllde i 35 liter 98 okt och körde ett par mil.
Inga problem. Men man undrar...
Fö kostade 98 okt 15.68 :(
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Jag förstår inte??
Varför skulle motorlampan tändas bara för att din fru tankade 95 tidigare i veckan...
Jag förstår inte ens varför du överhuvudtaget kör på 98? Drar den mindre då eller?
Jag kör förvisso på 98, men jag har en motor som är mappad efter det. På nästan 400hp..

-------
Min bil suger inte...
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Anders.B: Jag utgår från att du har testat 325an? Det är en bra mycket tråkigare motor än din 330.. Men e91 är en bra mycket trevligare bil förvisso.

-------
Min bil suger inte...
Karl-Hilding
Simon.

Ibland är det mycket man inte förstår.
Jag har i alla fall förstånd att köra på 98 okt.
Ja den drar mindre och går klockrent - gäller 530 LCI - aldrig 95 i tanken.
Med 95 smårycker det en gång i min.
Har bytat spridare, NOX, högtryckspump och termostat. Då gick den på 95 det mesta.
Efter detta tankar jag bara 98.
Råkade i höstas pytsa i 15 liter 95 och eländet började igen.
Mao är 98 en billig försäkring.
Hustruns 116 beter sig likadant. Inte så många ryckningar. Men där styr jag tyvärr inte oktantalet.
h0
184
h03admpa
BMW I5 eDrive 40 Touring M sport
Hej Anders

Min fungerar bra och rycker inte alls. Men den har fått utbytt pump och spridare under sina 8000 mil. Min är då 2008.

Pumpbyte: 2000 mil
SpridarE: 7000 mil

Jag tror inte att du behöver vara orolig om du ska köpa 2010.

Tycker bilen är kanon, har avverkat 300 mil med den utan problem.
Förbrukningen är låg om du kör lagligt.
An
558
Anders.B
F31 320d Xdrive M-sport - 19
Honda HR-V -99
Hej!

Jag har faktiskt inte testat någon 325 E-91 ännu, Måste självklart göra det innan jag eventuelt bestämmer mig. I detta läget vill jag bara lyssna av hur andra ägare tänker om eventuella motorproblem.

Anders
Karl-Hilding
Snål är bara förnamnet.
Har legat på motorväg i sverige-danmark med hastigheten 120-150+, varvräknaren 2500-3000, aut, och förbrukningen 0.75-0.78.
Och många omkörningar i detta med lite fartökningar till ibland 160+
En underbar motor!
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
En till 325-tråd. :) Det är som en ond cirkel, fler och fler trådar som gör att problemet framstår som större och större.

Vi fick vår pump utbytt december 2009 och den har fungerat felfritt efter det. Spridarna fick vi också utbytta, den gången via en teknisk aktion i samband med service. Skulle tro att årsmodell 2010 har bra förutsättningar för att fungera bra. De lär ganska snabbt ha bytt ut till bättre fungerande komponenter.
Karl-Hilding
Exakt så sade BMW meken till mig.
Det var den nya generationen högtryckspump som han satte i.
Detta var början juli 2011.
Och han sade också och att jag enbart skulle tanka Shells 99 okt.
Som idag är 98. Har alltid tankat Shell 95 tidigare och ibland testat 99 okt.
Men 80 öre mer per liter hade en avskräckande effekt. Om det nu hade hjälpt mot mina spridar/högtryckspumps bekymmer vet man inte.
Att jag provade Volvos TANKA 98 var bara en slump. Såg att deras 98 bara var ett par öre dyrare är Shells 95 och fyllde tanken.
När jag ett par månadere senare blev tvungen att pytsa i Shells 95 okt och det omgående började att hacka så finns det bara 98 okt för min del. Och helst TANKA. Placeboeffekt nja...
Kan ju visserligen ha varit nåt fel på de 15 liter shell men jag tar inte risken.
J-
534
J-A
325i T -08
Har aldrig provat 98 men något enstaka litet ryck var 5-10:e mil med 95 kan jag stå ut med.

Nästan nya standardbilar som säljs i Sverige ska funka med nuvarande 95 som BMW anslagit innanför tanklocket. Annars borde de informera alla N53 ägare.

Om det blir 10 % etanol i 95 snart så kommer jag nog välja annan bensin.
Högtryckpumpen ska iofs klara >10 % men det finns ju annat skit i etanolen också.

Karl-Hilding
"Har aldrig provat 98 men något enstaka litet ryck var 5-10:e mil med 95 kan jag stå ut med."

J-A:

Så tänkte jag också när jag körde på 95 okt.
Tills motorsymbolen lyste och bilen gick som en påsse nötter.
Detta upprepade sig 6-7 ggr minst under 2 mån cirka och jag forsatte tanka 95 okt.
När det ökade till varje gång jag körde att det blev "reduced effekt", - tidigare kunde jag stanna bilen och efter ett par min gick den som vanligt - fick BMW läsa av felkoderna. Och mycket riktigt. Högtryckspump, Noxsensor och den elektroniska termostaten. Efter bytet sade min BMW mek: "Tanka inte JET! Tanka inte 95 okt. Endast 98-99 okt". Klart att man gör. Och bilen går 100%. Tankar man sedan 15 lit 95 okt och det börjar rycka efter 2-3 km och fortsätter ett stort antal ggr under 15 mil för att sedan upphöra efter 2-3 km när jag fyllde tanken med 98. Då hade jag bara 5-6 liter kvar av 95 okt.
Det är valet mellan 98-95 lätt att förstå: Aldrig mer 95 okt!! Punkt slut!!
h0
184
h03admpa
BMW I5 eDrive 40 Touring M sport
Hej

Min går bättre med 95 oktan känner jag. Tankande V-power och upplever som den vill rycka lite, inte lika fin gång som med 95.

Hur kan det vara möjligt? Bör vara tvärtom?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.