AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.282

Glapp i PDC

Hej,
Jag startar en ny tråd trots att där finns en del som rör ämnet, men ingen som täcker min fråga.

Jag monterade ner kofångaren fram igår för att montera ett nytt spolarmunstycke för ena strålkastaren.
Varje koppling till sensorerna satt som berget och nu efter montering så fäster de inte lika hårt längre och till mitt förtret så strular ena kopplingen till en sensor så mycket jag måste åtgärda det på något vis. Någon form av glapp har uppstått då jag kan komma runt problemet genom att trycka kabeln något hårdare mot sensorn.

Det känns riktigt surt att behöva köpa en ny då de kostar 1000kr på Förenade bil och när jag vet att den inte är defekt.
Kan man köpa ett nytt kontaktdon, det innebär samtidigt att jag måste klippa av den gamla och löda fast ett nytt??

Vad har ni för tips och tricks kring detta

Tack på förhand!
Skulle ledande lim kunna vara en lösning?
Länk

Det blir tråkigt den dagen då man måste ha av kofångaren och behöva klippa kabeln...
Ot
705
Otto
750iA -95
M5 -00
335iA cab -08
T-bird Roadster -62
Jag skulle prova med att bända mellan gummit och kontakthylsan i donet, för att på så sätt göra hylsan mindre så den "smiter åt" stiftet på sensorn bättre. Jag skulle också "smörja" donets insida så att det glider lätt över sensorn och verkligen bottnar. Jag hade bort mina sensorer då Jag bytte plastlister och smorde då enl. ovan.

/Stefan
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Nu är ju skadan redan skedd, men jag brukar alltid smörja elkontakter med krypolja. Då slipper man slita ihjäl sig, och förstöra kontakter.

Bra och veta för framtiden, lösningen på ditt nuvarande problem kan jag läsa ovan.
Tack för era svar.
Otto - vad är det för smörjmedel du använder?

JapMax - Är det något istil med detta du menar: Länk
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Krypolja är ett samlingsnamn för olja som har egenskapen att krypa in i diverse hålrum. Exempel på detta är 5-56 och WD 40.

Kontakter i plast rostar förvisso inte, men som bekant kärvar de ihop för det. På med lite krypolja och de lossar som ingenting!
Tack, då vet jag...

Jag var inne på Förenade bil och köpte ett ny kontakt. Trodde i min enfald att man kunde meka ur stiften från befintligt don, men icke. Jag kommer imorgon att köpa även köpa tre nya stift och klippa kabeln.
Den nya kontakten sitter som en smäck på sensorn, så det borde hjälpa hoppas jag :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.