|
|
|
|---|---|
|
Hej Har stora multi funktions displyen i en -01 E39'a med dåligt ljus. Hur regleras ljuset? Kan many byta lampor? Och hur gör man då? /Sven-Erik | |
| hjulet ved instrumenthuset justerer ljuset. | |
|
"hjulet ved instrumenthuset justerer ljuset." Inte i displayen väl? På min sitter det åtminstone fotoceller som ställer in ljuset på den och radion. Ratten justerar bara ljuset i visarinstrumenten. |
|
|
På min reglerar ratten ljusstyrkan på ALLT, men både MID-displayen (och AC-dsisplayen? minns ej) och kombiinstrumentets display tonas upp utöver inställningen på ratten när det kommer ljus på fotocellerna (en i varje). Hm, vart just sugen på att gå ut i mörkret och lysa med ficklampa på fotocellerna o se om displayerna lyser upp! |
|
| Det stämmer nog det du säger, marin, när jag tänker efter... Och fotocellerna då, en sitter i MID-displayen bredvid BC eller Audio-knappen (minns inte vilken. En sitter i AC-panelen i ett av gallren. Men ser en liten vit prick i ett av dom. Minns jag rätt där? Den tredje sitter i kombiinstrumentet i fältet till vänster längst ner. Där motorlampan och laddningslampan sitter. | |
|
Tillkommer väl dessutom dag/nattläge på displayen beroende om man har belysningen på eller av - eller är jag ute och "cyklar" helt?? /Saij |
|
| Stämmer, med ljusvredet i läge noll slocknar alla knappar och instrument, förutom själva displayerna. | |
|
Det stämmer att det finns 3 ljusdioder. Provat med att lysa på dom en efter en i ett mörkt garage. Ingen reaktion. Däremot blir panelbelysningen svagare om man sätter sig i en frusen bil ( <-10C ) och efter ett tag när allt i kupen är varmt så ökar ljusstyrkan. Den lokala verkstaden söker nu problemet i BMW's kunskaps DB. |
|
|
Har fått titta i service dokumentationen för MFD'n. det verkar som om fotodioden på MFDns framsida reglerar ljuset. Sen skickar den en PWM ( Puls Längd modulerad signal till övriga enheter. Nästa tanke skall man byta ut eller bryta upp MFD'n för att fixa detta? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.