AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.596

E39 Multi Funktions Display ljusreglering.

Visa användare
316
TibbeT
X3 30SI A -07
K1100LT/SE -94 m.Dnjepr sidvagn.
K1200GT -07
Hej

Har stora multi funktions displyen i en -01 E39'a med dåligt ljus.
Hur regleras ljuset?
Kan many byta lampor?
Och hur gör man då?

/Sven-Erik

ru
379
runaris
540i sedan-00
523ia-97
hjulet ved instrumenthuset justerer ljuset.
Pe
644
Peter_55
540iA Touring -99
"hjulet ved instrumenthuset justerer ljuset."

Inte i displayen väl? På min sitter det åtminstone fotoceller som ställer in ljuset på den och radion. Ratten justerar bara ljuset i visarinstrumenten.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
På min reglerar ratten ljusstyrkan på ALLT, men både MID-displayen (och AC-dsisplayen? minns ej) och kombiinstrumentets display tonas upp utöver inställningen på ratten när det kommer ljus på fotocellerna (en i varje).

Hm, vart just sugen på att gå ut i mörkret och lysa med ficklampa på fotocellerna o se om displayerna lyser upp!
Pe
644
Peter_55
540iA Touring -99
Det stämmer nog det du säger, marin, när jag tänker efter... Och fotocellerna då, en sitter i MID-displayen bredvid BC eller Audio-knappen (minns inte vilken. En sitter i AC-panelen i ett av gallren. Men ser en liten vit prick i ett av dom. Minns jag rätt där? Den tredje sitter i kombiinstrumentet i fältet till vänster längst ner. Där motorlampan och laddningslampan sitter.
Sa
440
Saij
X3 -12
Tillkommer väl dessutom dag/nattläge på displayen beroende om man har belysningen på eller av - eller är jag ute och "cyklar" helt??

/Saij
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Stämmer, med ljusvredet i läge noll slocknar alla knappar och instrument, förutom själva displayerna.
Visa användare
316
TibbeT
X3 30SI A -07
K1200GT -07
Det stämmer att det finns 3 ljusdioder. Provat med att lysa på dom en efter en i ett mörkt garage. Ingen reaktion.
Däremot blir panelbelysningen svagare om man sätter sig i en frusen bil ( <-10C ) och efter ett tag när allt i kupen är varmt så ökar ljusstyrkan.
Den lokala verkstaden söker nu problemet i BMW's kunskaps DB.
Visa användare
316
TibbeT
X3 30SI A -07
K1200GT -07
Har fått titta i service dokumentationen för MFD'n. det verkar som om fotodioden på MFDns framsida reglerar ljuset. Sen skickar den en PWM ( Puls Längd modulerad signal till övriga enheter.

Nästa tanke skall man byta ut eller bryta upp MFD'n för att fixa detta?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.