AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.371

Byte av grenrör

be
182
beyma
BMW M3-03 343++ Halta kameler (Såld)
Är det någon som har ett fullsystem (supersprint) på sin e46a m3 här inne??

Jag har ett halvsystem från katten bakåt bestående av y-pipa utan dämpare samt race slutröret/dämparen.
Ett halvsystem ger inte ett skit mer än ljudet. Om man lägger ytterligare 28k på grenrör och race kissar ger det något?? Och är det värt dom pengarna?

Det är ju inte så upphetsande och satsa på ett helsystem och sen mappa och vinsten blir hiskeliga 15 dvärg ponny´s

sn
583
sneable
325 tds 94

M3 E46 CP -05
Hur blir skillnaden med y-pipan? Har letat överallt utan att hitta just något av värde.
Ökad resonans?
Hur mycket ökar ljudet?
be
182
beyma
Ljudet ökar helt klart..

Personligen hatar jag Bmw´s raspiga metalliska ljud fiiiiiiiiiiiiiiiiiiii fan så det låter..
Så jag kommer bygga om min y- pipa med en raspdämpare så det låter så här:

Jävla stilig färg på bilen förövrigt ;)

Länk

Min bil låter exakt som länken ovan fast med mera raspigt ljud.
sn
583
sneable
325 tds 94

M3 E46 CP -05
Har du tänkt köpa en med resonansdämpare eller bygga om befintlig?

Ökar ljudet även om man har resonansdämparen?
be
182
beyma
Vet inte vad jag gör.
Antingen köper jag röret med resonansdämpare eller så bygger jag om mitt raka rör :)

Det enda dämparen gör är att ta bort raspet/metalliska styggelsen. Ljudet blir således dovare vilket jag vill ha.
En original m3a som gasar på triggar ju kräkreflexen.. Jag tycker att det metalliska ljudet låter riktigt lågbudget.

Mitt system låter dovt o fint men jag vill ha mörkare toner, tycker fortfarande att bilen låter som att den är kastrerad." Lite" för höga och otäcka toner.

Jaha ingen som kör med helsystem alltså???? Är det bara direktörer med tråkiga original vagnar här inne :)-
Om man tar bort kattarna, börjar inte motorlampan lysa då och varna för fel i systemet?
Jag harr ss mellanrör med dämpare lät något mer än original "raspet" försvann med. Sen bytte jag även ut slutdämparen mot en Gruppe-M vilket gjorde susen för öronen låter riktigt vass nu faktiskt

be
182
beyma
Jag har ss mellanrör utan raspburk
och ss slutdämpare (race)

Bilen låter jävligt nice med detta. Men jag måste få bort raspljudet som kommer vid mellan/högregister Så en raspdämpare kommer sättas dit på mellanröret.

Som sagt ljudet är ju trevligt. Men några fler halta ponny´s vore inte så dumt.. Så frågan kvarstår, ger ett fullsystem något??

Alltså följande:

ss grenrör (race)
ss kattrör
ss mellanrör och ss slutdämpare sitter redan på bilen.
Efter att jag byggt ett helsystem så kanse man slänger i ett par vassare kammar och slutligen in på mappning.

Nackdelen med sugmotorer är just att det är sugmotorer... Det är dyrt och otacksammt att locka fram några fler hk.

Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Varför ogillar folk det raspiga ljudet? Det är unikt för just M3 E46. Nämn någon annat märke/modell med liknade ljud? Tycker ljudet uppfattas som en 2-takts 250 motocross i mina öron med snabb urvarvning/uppvarvning..

Men ja den låter inte som en 360 Modena med Kreissieg system org, men helt okej i mina öron.. Det enda man kan tycka är lite synd är väl som övriga talare att man inte hör motorljudet utan mest rasp iof..

Så jag har delade meningar till detta, men skulle nog inte sätta på en X-pipe resonator, utan köpa ett Kreissieg FL VT slutrör ist.

Mvh

Fredrik

BMW CS #07491
be
182
beyma
Jag kan ju bara tala för mig själv. Och i mina öron så låter det så jävla illa, jag grejar inte det ljudet. Jag får rysningar bara jag tänker på det..

Ljudet låter bra på en galen lambo eller ferrari. Men på en m3a låter det löjligt o trött.
lambo= Raaaaaaaaaaaaaaaaaaaassssp
Bmw= Raa host host sp...

Jag vill att det ska låta rappt och dovt. Utan att den bryter ut i falsett.
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Det metalliska ljudet ni kallar "rasp" tycker jag låter fruktansvärt illa, även på ett italienskt fullblod. Blä! Men jag vet samtidigt att många tycker det låter fränt. Tycke och smak...

Till frågan. Ett helsystem ger troligen inte så mycket att du märker av det, men i kombination med en mappning blir det garanterat klart märkbar skillnad!

Jag har en E36 3,2 som ska få SS helsystem utan katar. Huvudsakligen för ljudets skull. Vore trevligt att få den mappad också men där har jag inte kommit till beslut. Risken är att man spårar ur med portad topp, kammar och sprut. Man får se...

---------------------------------

If you can´t drift it - ditch it!
sn
583
sneable
325 tds 94

M3 E46 CP -05
Finns det någon vettig film där man hör en utan resonansdämparen?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.