AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
9.407

BMW 528i e39 går ej på alla cylindrar

Sida 1 av 2
Cl
24
ClanK
BMW 528i E39 -99
Hejsan! är ganska nybliven BMW ägare. Är sjukt nöjd med bilen! det är klart bmw som gäller nu framöver också. Fast har haft otur nu ca 50 mil efter jag köpte den så har den börjat krångla. Det började med att jag körde helt lungt i runt 40 -50 sedan så börja den vibrera/skaka och kändes som 100hästar var bortplockade. Det visade sig när jag körde hem till garaget att den ej gick på alla cylindrar. Bytte tändstift ,batteri kollade igenom tändhattarna och spolarna. Blev inget bättre så felsökte den hos en vekstad (ej bmw auk). Fick följade felmedelanden.

DTC

12 -Avgaskamaxellägesgivare, signalfel

53 -Vevaxelpositionsgivare, felaktigsignal

F4 -Vevaxelpositionsgivare, segment fel

80 -EWS överföringparitet

4A -Styrning AC-kompressor (Undra varför det står så? ac funkar perfekt)

06 -Insprutningskretsfel, cylinder 1

EE - Misständning cyl. 1

Det är felkoderna jag fick av verkstaden. Efter jag fick reda på detta så har jag köpt

Kamaxelgivare från Hella --> Länk

Vevaxelgivare från BMW

Spenderade hela dagen idag för att byta dom utan någon förändring. Känns så jäkla drygt o jobbigt nu när man köpt 2 nya givare och monterat dom utan någon förändring. Vill ju ut och åka nu på sportlåvet med polarna. Så jag vänder mig till er, vad är nästa steg att göra? Vet att det finns en givare på inlopssidan också med den fick inget felmedelande så den kan det väll inte vara. Ska nog ringa till BMW nu på måndag så får dom felsöka den. Men skulle helst göra jobbet själv. Studerar så man har ju inte så mycket pengar att röra sig med.

Alltså

Den går ej på alla cylindrar den misständer på cylinder 1.
Vibrerar på tomgång
Slö
Slöast på lågavarv blir lite bättre när man kommer upp i högre varv

Jättetacksam för svar!
Cl
24
ClanK
BMW 528i E39 -99
Glömde skriva att jag kopplade ur batteriet för ev, rensa felkoderna. Ska ner i garaget om någon timme o kolla om det blivit någon förändring.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Felkoderna försvinner inte bara för du lossar batteriet, de måste rensas med diagnosprogram. Dessutom vet du inte vilka felkoder som var aktuella??? vid testtillfället, eller rensades dom bort och ny diagnos kördes ??
Avgaskamgivare fel märks knappast, vevaxelgivarefel däremot, ger tjuvstopp och segare starter.
Insprutningskretsfel låter intressant.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
99
DaniM5
A4 3,0 tdi - 06
Prova byt tändspole på 1ans cylinder.
Hade liknande fel / felkoder på min, då var det en tändspole som spökade.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
06 -Insprutningskretsfel, cylinder 1
Den är ju intressant.
Motorstyrdonet har sex transistorer som styr insprutaren till varje cylinder.
Mät först upp spridarna och kablaget (dvs dra ur kontakten vid styrdonet och mät däri så mäter du både spridare och kablage) , om inget hittas, jämför resistansen för de olika transistorerna i styrdonet (mät mellan utgång och jord samt mellan utgång och +12) med batteriet bortkopplat. Det brukar ge ledtråd om någon transistor i styrdonet har brunnit upp.

Bläddra runt i WDS en stund så hittar du rätt kontakter att mäta i.
Länk
Cl
24
ClanK
BMW 528i E39 -99
Tjena har felsökt lite till kollade om den fick gnista på 1ans cylinder och det fick den så inga konstigheter där tror jag. Gnistan var gul/blå aktig. Såg ut som cyl 2 gnistan som jag kollade också. Alla tankar går nu till spridaren. Hur kollar jag enklast det? Har tyvärr ingen multimeter så kan ej mäta ohm. Vart sitter styrdonet? Kan väll kolla där om jag ser något konstigt som om någon transistor har brunnit upp. Men som sagt den får ju gnista. Tror ni ett spridar byte på cyl 1 kan vara värt att testa?
ma
7.450
marin849
Felsökning utan multimeter är ju lite som att famla i mörker. Klart du kan byta spridare, men nollställ alla felkoder först, du har säkert triggat några till nu när du experimenterat.
La
186
Lardy
Bmw M5 Individual 3,6 -90
Bmw 545i/6 M-sport. -05 Bmw 540it/6 #225 -95
Bmw 320it M-sport -03

BMWCS #07336
Nä utan multimeter kommer du inte långt. Tippar på att du har avbrott i spolen på ettans insprutare. Ohm-mät alla sex, avviker det på 1ans cylinder har du bekymmret där.

Emil
Cl
24
ClanK
BMW 528i E39 -99
Allright ska åka iväg och låna en multimeter nu tack för svaren! återkommer med resultat
Cl
24
ClanK
BMW 528i E39 -99
marin 849

Har skruvat mig till styrdonet för bränsle/spridarna nu ,har lokaliserat kontakterna som kommer från spridarna till styrdonet och tänkte mäta dära. Men vågar man bara rycka ur kontakten och mäta dära i? Ska man lossa batteriets negativa kabel eller hur fungerar det? Vill inte förstöra någonting. Är inte så hajj på elektroniken! Och undrar vad mätaren ska stå på? Finns nu några allternativ typ 2000k 400k osv. Vilken inställning ska multimetern ha för att mäta ohmen?
ma
7.450
marin849
Koppla loss batteriet för säkerhets skull.
Spridarna har låg resistans, välj 400 (inte 400k) t.ex.
En av sladdarna i kontakten går till alla spridare. Mät mellan denna och de andra stiften/kablarna i kontakten.
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Har du lyft spolarna och kollat tändspolar / stift? Om du har bilen igång, testa att rycka en spole åt gången för att se om motorgången ändras. Säg att du kopplar ur en spole och gången inte ändras då är spolen troligtvis kass.

Behöver du en ny kan du bygga en köpesannons på powerbörsen eller ta kontakt med fiddesgarage.se

Högst upp på önskelistan: E34 Alpina B10 Biturbo, M5 E39, M5 E34, 850CSI, M5 E60 Touring!
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

My bad, läste nu igen och sett att du kollat stiften. Har du kollat upp spolarna till 100%?

Högst upp på önskelistan: E34 Alpina B10 Biturbo, M5 E39, M5 E34, 850CSI, M5 E60 Touring!
Cl
24
ClanK
BMW 528i E39 -99
Hej igen ska få elen kollad imorn. Nu är det så att jag tänkte kolla spridar bilden. Men får inte bort spridar bryggan utan det är 2 vakuum rör som går till motorns baksida. Måste på något sätt få bort dom för att lyfta bryggan. Några tipps? antar att man lär skruva bort dom underifrån bilen?

Men när jag tog bort kontakten som går till spridare cyl1 framifrån.. Så var hela kontakten blöt av olja. Det var olja upp till nästan hälften av kontakten. Kanske det som gör så spridarn ej får kontakt?

Skall ner i garaget igen imorgon.
Cl
24
ClanK
BMW 528i E39 -99
Helvetes jävla skit. kan ju uppdatera med att den har stått på vekstad i snart 2 veckor nu och dom hittar ju inte det där jävla felet. Så jävla arg. Fan köpte bilen sen efter nån vecka så vart det såhära.... Dom har testat bytt spridare och ska nu byta kamaxelgivaren på insugssidan. Tror inte det kommer bli nått bättre av det dock.
Lj
209
Ljepone
E92 M-Power
Ställ dig frågan; Är det "lönsamt" & reparera ett fordon jmfr med dess marknadsvärde?

- Bayerische Motoren Werke AG -
Cl
24
ClanK
BMW 528i E39 -99
Vad menar du? Ska jag kasta bilen i sjön? Och förlora 30 tusen? Förr eller senare så ordnar det väll sig. Känns lite tungt nu bara.
ma
7.450
marin849
Frågan är felformulerad. "Är det värt att betala någon för att slumpmässigt prova att byta saker?"

Jag blir så jäkla sur på att "prova att byta" saker, det är väldigt mycket man kan mäta, det finns tom beskrivet EXAKT hur man gör för att mäta gnistans längd och styrka mm i BMWs eget hjälp/diagnosssystem. Auktoriserade verkstäder har även diverse adaptrar mm så att det bara är att koppla in och mäta! Men det är klart, även om personen vet exakt vad han/hon gör så tar det så klart några timmar att gå igenom och mäta av spridare, gnista, diverse givare. Och felet måste ju framträda under mätning om man ska kunna se det.

Min mors Fiesta började gå lite sporadiskt på 3 cylindrar i vissa lägen. Där var ursprungsfelet en trasig tändspole som i sin tur hade "låtit" transistorn i styrdonet bli "halvt uppbrunnen" vilket endast var möjligt att (direkt!!!) upptäcka med ett oscilloskop (alternativet hade varit att prova med annat motorstyrdon, mindre kul alternativ eller hur).

Det slutade med nya tändkablar, tändspole och en transistor i styrdonet för 40kr istället för 10000kr för styrdon + "felsökning" (hm) och arbete på verkstad.

Mitt råd är att försöka få tag i någon erkänt duktigt elkunnig mekaniker, ingenjör eller liknande.

Se runt 1:55 för skillnaden och runt 3:55 när gnistan försvinner Länk

Tydligt att det finns gnista på alla cyl, men gnistan är alldeles för kort på ena spolen och försvinner därför i vissa driftslägen=halvslumpmässig förbränning.
Detta var en parentes, kan ju vara något helt annat med din bil givetvis!

Lj
209
Ljepone
E92 M-Power
ClanK - Du kan "kasta/putta/hova" bilen ner/upp alt. i sidleds om du tycker det. Om du läser inlägget åter, så framgår det icke att du skall "kasta bilen i sjön" & "förlora 30 pix".

Det jag menar/menade var är DU villig att lägga ner slantar på omfattande rep. kostnader med hänsyn till bilens värde. Är det därmed "lönsamt" för DIG & reparera ett fordon (kommer säkerligen uppgå på ett par tusenlappar) när dess marknadsvärde ligger på blygsamma 25 - 35.000;- ?

Nu vet jag ej om du vart inne hos en BmW verkstad, men innan du börjar "plocka&gräva" i bilen så vänd dig till dem & låt dem köra ett test/diagnos -test så du vet vilka felkoder som är "aktuella". Sen är det aldrig fel med rådgivning från dess expertis. Själv brukar jag alltid vända mig & prata me dem här i Solna alt. Uppsala (kostnadsfritt).

Men som sagt, din bil & dina pengar (se över din investering).

- Bayerische Motoren Werke AG -
Cl
24
ClanK
BMW 528i E39 -99
Var så jäkla sur igår men tack för alla svar! Kan berätta att dom äntligen har lokaliserat felet självklart så var det styrboxen;-( som visst hadde ärgat sönder! Hur är det möjligt? Allt såg ju så torrt o fint ut när jag skruvade och kollade kontakterna vid styrboxen. Men vad är det som återstår nu? Köpa ny box för 10000kr och låta bmw koda den eller finns det chans att man kan laga boxen? Det lär väll gå att köpa en beg box och programera om den hos någon firma?

Vad skulle ni gjort?
Har du sett boxen?
Är det boxen som ärgat sönder eller kontakten till den?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.