|
|
|
|---|---|
|
Hej Går nu i tankarna på att byta bort xc70in och börja köra diesel igen. Jag har tittat lite på 5serien behöver inte vara 2.5d motorn Vad ska jag kolla lite extra på denna modell "e61" ? Motorerna hur är hållbarheten på dessa? Körde 525tds -98 som rullat ca 29000 när jag sålde den och den rullade på utan några större problem. Bilarna jag tittat på har gått ca 20.000 och är fullservad Tacksam för lite erfarenheter och dyligt. Med vänlig hälsning, Robert Lynx Mountain 800HO med 162hk under huven:) | |
|
Kolla in begagnat-guiden till en början. /Rikard |
|
| Ta med i beräkningen att e60 är generellt dålig kvalité på flera punkter. Adderat med många mil på mätaren kan det bli kostsamt. | |
|
Ta med i beräkningen att inte ta alla inlägg som absolut sanning... ---- BMW CS #6212 |
|
|
:) ------- Min bil suger inte... |
|
|
Hej igen Det vart inget byte vid tidpunkten då inlägget skrevs.. :) Men efter ett år och ca 60.000 kr i soppapengar fattigare så är jag på jakt igen. Har kollat lite på v70II d5 -09 miltal ca 12-16t mil och då även bmw hellst 520d 06-08 med max 17.000 mil Har välldigt svårt att bestämma mig! Volvon har jag kört ett tag då morsan sitter på en. + får en nyare bil för samma pengar + dieselvärmare standard i dom svenskålda - Ingen körglädje alls - Dåligt med lull lull standard - d5an är inte så bränslesnål - Min automat på xc70in växlar finare än dom nyare bilarna Bmw´n kan jag inte uttala mig om då jag vet så lite om den men det jag har hört om den på minus fronten är väll bakluckan "rost" + kabelstammen som går av, och att det är svårt att hitta en med dieselvärmare. priset som jag tänkt är upp till 150.000kr någon som kan tillföra något tips :) Blir tokig och får ångest då jag inte vet vad jag vill ha. |
|
|
V70II skulle jag definitivt köpa en från 2010 och framåt. Snålare motorer, tystare och med lägre skatt. BMWn är roligare att köra på kurvig väg, annars är Volvon väl så bra på de flesta punkter. Dessutom bättre utrymmen, skönare motorljud, dieselvärmare som standard. ------- //Lövet |
|
|
Om du kan tänka dig att sträcka budgeten lite så titta på 525d från 2007 (197hk) och framåt den är knappt nämnvärt törstigare än 520d, klart snålare än V70 D5 och en mycket roligare samt mer sofistikerad motor än någon av dem. Antingen det eller om det dyker upp någon i fint skick med lite mer än 17.000mil på mätaren för 150´ efter lite prutande? Jag upplever E61 som rejält byggd och hög mätarställning verkar inte vara några problem, svagheterna det rapporterats om beror inte på milen heller utan bakluckor rostar, kablar skavs och så vidare oavsett om den rullat kort eller långt. //Bjersér |
|
|
Ok Är det lci modellen som du snackar om? När kom den? Har tittat på en svensksåld 520dtillverkad 2006-09 tror det var 163hk i den Konstig med tillval... Comfort stol pdc Men står inget om nav eller tele. Är det standard med telefon? Det är multi ratt med telefon symbol. |
|
| Vi har en 525DA LCI och är mycket nöjda. LCI kom våren (april?) 07. Ny snålare motor, ny växellåda och lite kosmetiska skillnader både in och utvändigt är väl de största skillnaderna. Enligt mig ökade kvalitetskänslan också betydligt men det är ju en högst personlig åsikt. 197 hk motorn är iaf en pärla! Snål och fullt tillräckligt stark i alla situationer. | |
| lci kom hösten 07 (07b) | |
| Det stämmer att det kallas 07b men det kom inte hösten 07. Vår bil är tillverkad April 07 och är en LCI | |
| Det stämmer att det kallas 07b men det kom inte hösten 07. Vår bil är tillverkad April 07 och är en LCI | |
|
Bra med 525d LCI är att den saknar virvelspjällsproblemet. Verklig skillnad mot 520d är 7-8cl per mil enligt Spritmonitor.de Fantastiskt trevlig bil är det på alla sätt. ------- //Lövet |
|
|
Enligt reservdelskatalogen är brytpunkten Mars/April 2007 |
|
|
Har 520d virvelspjäll eller sitter det bara på 525-530 före 07? Hur är automaterna i 520-525 06-08 Hållbarhet? Vanliga fel? Är oljebyten med i service programmet Med vänlig hälsning, Robert |
|
| Om jag är rätt informerad så är det endast 525 LCI som inte har spjällproblemet. Alla andra motoralternativ ska ha det. Rätta mig gärna om jag har fel! | |
|
Alla BMW E60/E61 diesel utom 525d med 197hk (Motor: M57N2) har virvelspjäll, vad jag vet är automatlådorna bra och tillförlitliga men tänk på att det kom nya och bättre lådor i samband med facelift/LCI (2007-03) vilket du enklast ser genom att växelväljaren blev elektrisk. 520d fick detta först en årsmodell senare och även en 520d LCI kan alltså ha den gamla lådan och spaken. Några oljebyten finns inte med i serviceprogrammet. //Bjersér |
|
|
Denna bil har jag sneglat på Länk Såg att den var en import,kan BMW återförsäljarn titta miltal när den har varit inne på verkstad och dyligt i Tyskland? |
|
|
Ja det ska gå att titta i datorn hos bmw, inte säkert att det finns noteringar men helt klart värt att kolla! Tycker mig känna igen den bilen från en skum annons men kan ha fel och vill inte säga för mkt! Kan absolut rekommendera 525d annars, vi är helnöjda med våran tillverkad 2007/3. Strax över ett år och 2500mil så har jag bytt termostater och knappen på glasluckan bak och en xenonlampa. Tycker att sexans gång är värd några extra kronor i skatt och soppa. Inte alla den där traktorkänslan på tomgång. Hittar du en med komfortstolar så kommer du bli glad. Jag valde mellan en 530d med standardstolar och 525d med komfortstolar. Annars lika bilar i skick och utrustning. Blev 525an och det ångrar jag inte. Med de stolarna får man även elratt och att speglar ratt och stol sparas i minnet för varje nyckel. Så när jag låser upp bilen är allt inställt och klart. Sätter mig i stolen och startar då åker ratten ner och sidostödet nyper åt. Lyxigt! |
|
|
haij Är lite sugen på om man ska importera själv istället då man även kan ta en liten semester tripp :) Hittade denna bil men man vet ju inte om miltalen stämmer Länk tyckte priset var lite lågt för denna modell. har några önskemål i utrustning *Nya automaten *climat utan vred alltså inte vreden som ser ut som dom passar en gammal 740 *comfort stolar //rupert |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.