AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.299

Problem med installation av digitalbox e39

GR
48
GRH
540Ia -96
Nu har jag köpt på mig alla prylar som behövs för att installera digitalbox i min bil

12volts box med fria kanaler för 4:3 skärm, metervis med två ledad kabel, IR dioder, dyr adapter kabel för bilens antenn, scart kontakter osv..

Men just när jag ska sätta igång så upptäcker jag att jag inte har någon kabel till det vita kontaktstycket på tv modulen!?

Bilen är en e39 540ia -96 med hifi paket och navi (mk1-mk2 skulle jag tro?)
Så har tv med AV funktion.

Så min fråga/or är nu hur jag går tillväga för att lösa detta?
Om jag skaffar mig ett passande kontaktdon för den vita terminalen kan jag då koppla scart kabeln ditt?

Eller hur fungerar lådan? Var är in och vad är ut? :(

Mvh
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Du behöver ju AUX-in adapter av något slag, denna kanske Länk
GR
48
GRH
540Ia -96
Okej? Var skall den så fall kopplas in?

Mvh
Ka
5.697
Kane
Här finns allt du behöver veta, Länk
GR
48
GRH
540Ia -96
Okej, förstår inte mer än bilderna ^^

Men då ska den vita kontakten vara för AV ingång?

Då kan man jag väl skaffa mig en sådan kontakt och lödda ihop med scarten :)
GR
48
GRH
540Ia -96
Har kommit en bit på vägen nu. Och tror bestämt att den vita ingången är för AV funktionen. Rätta mig om jag har fel?

Sen har jag ett litet bekymmer med IR sensorn. I boxen sitter det en tre polig diod. Men den jag har köpt är två polig? Har endast dragit en två ledad kabel fram till instrumentpanelen. Hur gör jag här? :/
Ka
5.697
Kane
Gör om, gör rätt. Löd loss IR-sensorn, dra treledad kabel och använd kabeln som förlängning mellan kretskortet och sensorn.
GR
48
GRH
540Ia -96
Säker på det? Så som jag förstår det hela så är en tre bent Ir sensor nästan detsamma som en fototransistor?

Där det tredje benet är nån slags intern jordpunkt? Bör man inte bara kunna brygga en fototransistor mellan in/out gångarna?
GR
48
GRH
540Ia -96
Nu har jag fått rätt på allt.

Fotodioden funkade förvisso men väldigt dåligt. Läste på mig att ir sensorn i boxen innehåller filter/förstärkare etc..

Så det blev till att använda den istället. Tredje polen använde jag genom bilens chassi. Slapp jag dra nu kabel ^^

Sen den vita kontakten är just för AV IN. Så där behöver egentligen ingen kontakt sitta från början. Kontakt stycket fan jag på skroten. Sitter en likadan vit 18pins kontakt i högerdörren till styrboxen för bakspeglarna.

Utöver det så funka allt bra. Adapter kabel från bilens antenn till iso finns på conrad.se för 95kr

Så nu har man digital tv i bilen :D
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.