AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.445

Uppdatering bromskivor

Sökt bland gamla inlägg osv men vill skapa en nyare uppdaterad.
Söker nya bromskivor till BMW M3 e46:
- Org eller annat märke?
- Inköpsställe?
- Erfarenhet?
- Kör mest lugn aldrig på bana
Gärna tips och råd
Ji
138
Jimpppa
M135i -14
Varför uppdatera om du inte kör på bana?
Jag har körde en del bana med min gamla m3a, funkade kanon på bana med rätt belägg.

Så mitt tips är att fortsätta på orginal. Annars är det bortkastade pengar.
sn
583
sneable
325 tds 94

M3 E46 CP -05
Har liknande funderingar faktiskt, vad kostar en ny uppsättnign orginalskivor?
Har för mig när jag kollade till min förra året att BMW ville ha 7500:- för skivor+belägg fram

Kommer nog inte uppdatera, men ska man köpa orginal eller finns det liknanden för billigare/dyrare peng? Nån som har nån erfarenhet eller rek?
Kör på original om du inte kör på bana, originalbromsarna fungerar utmärkt tycker jag.
Dem biter jätte bra!
Original ligger på ca 2500:- / per skiva.
Sedan beläggen är ingen större summa!
Du kan köpa billigare, men en M3 ska väl ha bra grejor!

~Fredrik
Fr
258
Fredde71
F31 320d M Touring -13 Min första nya bil! Byggd Juli 2013.
E46 M3 SMG -03

Honda NX650 Dominator -88
Husaberg FE400 -97

BMW CS#7985
BMW SC#997
Köp originalskivor på tyska ebay, där finns ett antal bra tyska firmor som säljer originaldelar. Du får dem för ca 2/3 av svenska BMW:s pris, hemskickade till dörren. Sedan skulle jag köpa något annat belägg än original för de dammar något oerhört. Kör man inte mycket bana så funkar ebc redstuff eller greenstuff. Samma eller bättre bett som original och betydligt mindre bromsdamm och på köpet så är redstuff betydligt mera värmetåliga än Textar, som är de som tillverkar original beläggen.

Och kanske ännu viktigare. Glöm inte att byta bromsvätska. Minst vartannat år, vid bankörning tom flera gånger per år. Och häll i något av god kvalitet!

"Det är viktigt att lära sig av andras misstag!
Man hinner inte göra alla själv..."
Fredde71:
Kan du lägga upp en länk till originalskivorna på tyska Ebay.

Är det någon som har några erfarenheter av skrivorna Schmiedmann saluför?
har zimmerman på min har funkat kanon

Fr
258
Fredde71
F31 320d M Touring -13 Min första nya bil! Byggd Juli 2013.
E46 M3 SMG -03

Honda NX650 Dominator -88
Husaberg FE400 -97

BMW CS#7985
BMW SC#997
Länk

Zimmerman är ju helt ok men jag gillar original och du får dem för samma pris (eller billigare?) på länken ovan.
Originalskivorna tillverkas av ATE, en av världens största tillverkare av bromsutrustning. ATE tillverkar även bromsoken till M3an.

Här kan du även hitta dem i UK inklusive EBC-belägg.
Länk
Bra pris, men skriv i kommentarsrutan när du beställer att du vill ha Redstuffbelägg istället för Yellow. Yellow dammar rejält eftersom detta är ett belägg för mera bankörning dvs det är värmetåligare än det röda. Men som jag förstod det så är bana inte aktuellt för trådskaparen och det röda är nog det mest dammfria belägget man kan hitta och har enligt mig bra mycket bättre prestanda än originalbeläggen, Textar. Mycket värmetåliga och sliter inte bromsskiva i samma omfattning som andra sportigare belägg.
Sedan finns det förståss bra mycket bättre belägg om man bara är ute efter prestanda för bankörning, men då får man också gnisslande bromsar, massivt bromsdamm på fälgarna och sämre prestanda med kalla bromsar på köpet.
Så för inspirerad småvägskörning då och då och samtidigt ett fungerande belägg för glidarkörning tycker jag att Redstuff funkar mycket bra.
De funkar också för ett par varv på banan utan problem, vilket inte original Textar gör. Textaren förbrukas lika snabbt på banan som bensinen i tanken! ;-)

"Det är viktigt att lära sig av andras misstag!
Man hinner inte göra alla själv..."
Tack så mycket Fredde!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.