|
|
|
|---|---|
Karl-Hilding |
Länk |
Karl-Hilding |
Jag har inte PLUS. Berätta gärna det positiva. Ok även det mindre positiva. |
|
En bayersk bravad Nya BMW 3-serie är bättre på det mesta – och har kvar körglädjen En tredjedel av alla BMW-bilar som byggs är 3-serie. Och det är inget som kommer att ändras i framtiden heller. Nya trean är grym. Att bilmodeller växer vid varje modernisering är närmast standard i bilbranschen. Därför är det föga förvånande att nya 3-serien är drygt nio centimeter längre varav fem centimeter använts för att förlänga avståndet mellan hjulen. Tanken har givetvis varit att skapa bättre kupéutrymme, men i praktiken handlar det bara om 1,5 centimeter mer knäplats. Jag sitter trångt bakom mig själv och är inte förvånad, men jag sitter däremot utmärkt fram. För att göra en mer rättvis bedömning av baksätet lurar jag in en tysk BMW-ingenjör. Han sitter bra även i baksätet med sina 182 centimeter. Dock är lårstödet för dåligt även för honom. Förutom större kupé har bagageutrymmet ökat med 20 liter. Därmed nosar 3-serien nästan på storebror 5-serie. Precis som till femman finns fällbart baksäte i proportionerna 40-20-40 som tillval. Riktigt praktiskt. Nära femman På det hela taget är utrymmena närmare 5-serieklass och det ska bli spännande att se hur rymlig kommande 3-serie kombi blir. Förmodligen ungefär som dagens Audi A4 Avant som tog ett rejält kliv på utrymmesskalan när den förnyades senast och som därmed lämnade dagens 3-serie Touring i kölvattnet. Jag tror att kommande 3-seriekombin har en god chans att plocka familjepoäng. Med större mått brukar komma ökad vikt, men där har BMW gjort hemläxan och bilen väger faktiskt cirka 40 kilo mindre än gamla 3-serien. Första dagen ägnar jag åt 328i och på krokiga vägar går den som en dröm. 3-serien har i och för sig alltid varit trevlig att köra så jag förväntade mig inte annat, men nu kombinerar man sport och komfort på ett sätt som man inte gjort förut. Bilen har adaptiv fjädring och trots 19-tumshjul med riktigt låg däckprofil (18-tum är standard på 328i) är komforten alltid utmärkt på testvägens släta asfalt. Enda anmärkningen är en del vägbuller på grov asfalt, men så blir det ju alltid med breda däck. Nu fick vi aldrig möjlighet att testa vanlig stålfjädring men jag kan inte göra annat än rekommendera adaptiv fjädring för 14 900 kronor extra. Alla har turbo Den som vill köpa en 3-serie för att få en rak sexcylindrig motor måste sikta högt då bara 335i för 419 000 kronor erbjuder det. Och då får man leva med att den har turbo. Alla motorer har faktiskt turbo, de som erbjuds först är utöver 335i även 320 diesel i två miljöklassade versioner samt 328i med turbofyra på 245 hästkrafter. BMW säger också att sugmotorns tid är förbi och turbo är vad BMW-kunderna får vänja sig vid. Och egentligen är det bara motorljudet som blir lidande, i alla fall om man som jag gillar ljudet från en rak sexa utan turbo som i gamla 330i. Förutom lite tristare motorljud är den fyrcylindriga turbomotorn i 328i riktigt bra. BMW använder så kallad twinscrollturbo, alltså två turboaggregat som ger snabb respons. Fördröjningen vid gaspådrag är verkligen försumbar. Dessutom ger motorn maximala 350 Newtonmeter vridmoment redan vid 1 250 varv och behåller sedan kraften ända upp till 4 800 varv. Det skulle kunna innebära en trist och platt karaktär, men motorn varvar upp till 7 000 varv och känns tillräckligt sportig för att man ska ifrågasätta behovet av den 90 000 kronor dyrare 335i. Skillnaden i prestanda är försumbar, även en bra bit över laglig fart. Att jag kör på 1,1 liter per mil när under provdagen och att BMW certifierat bilen för en blandad förbrukning på 0,64 liter milen speglar bara verkligheten. Använder man turbokraften får man betala med soppa. Diesel blir storsäljaren Testkörningsdag två bär det av till Formel 1-banan Catalunya och på vägen dit kör jag 320 diesel som utan tvekan lär bli storsäljaren. I synnerhet som den nu går att få med åttaväxlad automatlåda med start-stopp (standard på alla motorer och växellådor). Motorn har 184 hästkrafter, men mer intressant är att den ger 380 Newtonmeter och är miljöklassad (drar 0,45 l/mil) oavsett om man valt manuell eller automatisk växellåda. Det är i princip samma motor som i gamla 3-serien vilket innebär att den knattrar en del på tomgång, men i kombination med automatlådan är den väldigt smidig och i nästan alla fall känns den tillräckligt kvick. Bara på banan kan man känna behov av lite mer power. Men vilka 320d-köpare kommer köra sin bil på racerbana? Förmodligen bara en handfull, vilket egentligen är synd. Äntligen på banan På vägen till banan är det mycket stadskörning och i de få kurviga partierna är trafiken tät. Det dröjer inte länge förrän vi gäspar ikapp, jag och min norske co-driver. Men så är vi äntligen framme vid banan och jag får köra ut ur depån. Nu slutar jag genast att gäspa. Banan är regnvåt och snorhal, nästan lite som att köra på vinterväg. BMW-folket är bekymrade, men jag uppskattar halkan då det är lättare att testa bilens balans utan att köra jättefort. De sista varven stänger jag av antisladdsystemet helt och sladdar genom kurvorna. Bilen är lättkontrollerad med sin optimala viktfördelning och den längre hjulbasen gör bilen mer förlåtande på sladd. Även med halvurkopplad antisladd, eller för den delen med helt inkopplat system fungerar bilen riktigt bra med svag understyrning som standard och överstyrning om man trampar lite extra på gasen. Efter fem varv har kroppen pumpat ut så mycket adrenalin att jag studsar runt i depån som en galning efteråt. Inte så att 320d känns som en Formel 1-bil, men den går bra och den är kul att köra på en riktig F1-bana. Nya 3-serien känns mer mogen än någonsin med god komfort, men den ger fortfarande mycket körglädje. Inget snack om saken. Och styrningen är utan tvekan bäst i klassen med riktigt fin känsla. Jag rekommenderar alla 320d-ägare att sluta gäspa i kötrafiken och styra mot en racerbana emellanåt. Och väljer du 328i eller 335i så lär du inte ha tråkigare. Riktiga raceputtar kommer dock störa sig på att differentialspärr inte finns som tillval, inte ens till 306 hästar starka 335i. För teknikintresserade kan jag nämna att nya 3-serien har möjligheter till internetuppkoppling med diverse tjänster som tillval. Projicera info på vindrutan Ett trafikövervakningssystem (kallat RTTI) hämtar information från andra bilar där någon i bilen har en mobiltelefon och på så sätt får man direkt information om hur hårt trafikerad en väg är och kan undvika köer. Man kan även välja till head-up-display som projicerar information i vindrutan och displayen är numera i flerfärg. Utöver standardversionen kan man göra sin bil mer personlig. Tre inriktningar finns – sport, lyx och modern och nästa sommar kommer ett M-sportpaket. Sport är den snyggaste utan att det går ut över komforten, chassit är nämligen detsamma på alla tre. Men vad man inte slipper undan är en svårstädad interiör, många små skrymslen finns där det lätt samlas smuts och damm, i synnerhet bakom den stora displayen på mittkonsolen. Nästa år fylls motorprogrammet på med bland annat 325 diesel samt en hybridversion som ska klara sex kilometer eldrift och kombinerar 335i-motorn med en elmotor. Hybriden lanseras på hösten, alltså ungefär samtidigt som kombimodellen som står för två tredjedelar av försäljningen i Sverige. BMW 320d Grundpris: 309 500 kr. Testad motor: 4-cyl diesel, 1 995 cm3, 184 hk vid 4 000 varv/min, vridmoment 380 Nm vid 1 750 varv/min. Förbrukning: 0,45 l/mil. CO2: 119 g/km. Acc: 0–100 km/t på 7,5 s. Toppfart: 235 km/tim. Längd/bredd/höjd: 462/181/143 cm. Tjänstevikt: 1 495 kg. |
|
| vem fan bryr sig om baksätesutrymmet? Dom som sitter där åker ju gratis i alla fall:) | |
|
"sugmotorns tid är förbi" "BMW-kunderna får vänja sig" "bara motorljudet som blir lidande" Suck^43 |
|
| Ytterliggare en s.k. motorjournalist som inte fattar vad twinpower turbo är. Sen är skillnaden i prestanda mellan en 328 och 335 knappast försumbar.. | |
|
Jag reagerade också på att skillnaden skulle vara försumbar. Sen säger han sig ändå gilla att köra på bana.. ------- Min bil suger inte... |
|
| DLC > Förklara gärna kort för mig vad twinpower turbo är? Är det standard i alla nya modeller av 3-serien? | |
|
Twinpower turbo är BMW sätt att branda twin scroll laddare. Dvs en turbo vars turbin har dubbla volut (själva snäckan) och hjul format för att passa de dubbla voluten. En vanlig turbo har ett volut för kompressorn och ett för turbinen. Om man har dubbla volut för turbinsidan så kan man anpassa grenröret så att tex två (eller tre) cylindrar är kopplade till respektive del. På så sätt minskar man överhörning mellan cylindrar och får mindre problem med en ojämn motor (med avseende på tex restgaser i cylindern). Det gör att man slipper eventuella dåliga cylindrar och kan gå på med tidigare tändning utan att riskera knack och så får man gasväxlingsmässiga fördelar med tex bättre fyllnadsgrad. Notera att bmw uppnådde detta även för N54, men då genom att ha två små turboladdare kopplade till tre cylindrar vardera. Vad jag vet så har alla ottomoterna twin power turbo (320, 328 och 335). |
|
| Tack DLC för utförlig förklaring. Har 318 också twinpower turbo? | |
|
Jag är osäker på vilken typ av turbo som används till 1.6 litersfyran. Har dock ett vagt minne av att även den är av typen twin scroll, dvs twin power turbo. Det är väl "samma" motor som används i Mini, Peugeot och framförallt ettan (F20)? |
|
| Inressant dock att AMS anser i senaste numret att Mercedes C-klass vinner över nya 3:an i körglädje! | |
|
DLC > Läste precis på lite och ser att 318d också har 2.0 litersmotor med TwinPower Turbo. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.