|
|
|
|---|---|
|
Hej, Har haft en meckardag och bytt tändstift, ventilkåpspackning och vevhusventilation. När nu allt är tillbaka monterat så vill den inte starta. Tänder inte alls, och det verkar inte som om det kommer någon gnista alls. Några idéer om vad som kan vara fel? Martin | |
|
Går runt som den ska? Bara att den inte tänder? Inte missat någon kabel som du haft av? Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
Ja, går runt som den ska. Tror inte jag har missat någon kabel. Tog ju dock av en del kalbar när jag skulle demontera vevhusventilationen, men ingen av dem borde ju ha att göra med tändningen? När jag bytte ventilkåpspackning behövde man ju inte egentligen ta av några kablar förutom de som sitter direkt mot tändspolarna. När jag kollar gnista, var jordar jag bäst tändstiftet mot? Jag testade mot fjädertornet, men kom på att det är ju lite färg på så det kanske inte funkar? /M |
|
|
det sitter 2st jord kablar vid tändspolarna. satt dit dom? en på höger sida och en till vänster.. |
|
| Japp, de är tillbakasatta. M | |
|
Har du fått rätt på det? Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
Nej, tyvärr inte. Har gått tillbaka och vickat lite i alla kontakter och sladdar som jag varit på, men det funkar fortfarande inte. Det konstiga är att jag inte kan se vad jag skulle ha gjort som skulle göra så att det inte kommer någon gnista. Mig veterligen är det bara flätan till tändspolarna som jag rört som skulle kunna göra att det inte kommer någon gnista, och denna är jag helt säker på att jag satt rätt och jag var aldrig våldsam när jag tog lös den. Hatar elfel över allt annat då jag aldrig ens vet var jag ska börja söka.... /M |
|
|
Kanske helt onödigt, men om du skulle provat dina gamla stift igen. Bara för att se om den går då. Det är rätt stift? För det låter jävligt skumt att den bara ska dö så mitt i allt. Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
Provat koppla ur batteriet ett tag? 628csi |
|
|
Testade tidigare med de gamla stiften, samma resultat. har dock inte provat att koppla ur batteriet. Hur skulle det hjälpa (eller är det samma som att första åtgärd när det är fel på datorn är att starta om? ; ) M |
|
|
Är nog det som 628csi tänker på. Prova.... Meddela hur det gick sen. Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
| Då var det löst. Var en huvudsäkring som hade gått. Fattar inte hur det gick till.... får väl bara konstatera att elfel fortsätter vara en stor svart låda för mig. | |
|
Skönt du fann felet alla fall. Likaså avslutar tråden med vad som var felet för att hjälpa andra i framtiden. Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
Öppnar tråden igen... Huvudsäkringen gick igen efter ca 30 minuters körning - Måste vara något som kortsluter. Som ni säkert förstått ovan så är jag inte jättebra på just el-fel, så alla tips på hur jag bör felsöka mottages gladeligen! |
|
|
En fråga angående detta: När en säkring går, är det alltid efter säkringen felet sitter. Till exempel, om den säkringen som är trasig för mig sitter precis innan kabelhärvan som går till tändspolarna, måste det då vara fel på den kabelhärvan eller tändspolarna eller kan det lika gärna vara kortslutning någonstanns före säkringen? Har någon ett elschema över tändningsdelarna i motorn på en e46 2001? /Martin |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.