|
|
|
|---|---|
|
540:n är helskön att åka med men det känns som om inte alla hästar är i stallet, tyvärr. Det saknas kraft. Jag upplever att den har bra respons upp till ca 3000 varv. Därefter tvekar den och mattas kanske snarare av något än att få mer kraft. Motorn går jämt i fart. Den går jämt på tomgång. Har knackat på kattarna och hörde inget skrammel. Avgasvädena var bra på besiktningen för 1 månad sedan. Har prövat att koppla bort LMM:n och då gick bilen som en trebent häst. Har läst att andra haft liknande problem som jag och fått många friska kusar extra med LMM-byte. Förra ägaren menade att han köpt hem ny LMM och bytt utan någon förbättring. Har beställt och väntar på leverans av diagnosutrustning. Tips på vägen tills dess? Värt att pröva rengöring av LMM/MAF-sensorn? Vissa menar tydligen att det kan vara skadligt på en fungerande sensor. Bilen stannar ibland när den står på tomgång. Ibland när man saktar in till ett rödljus. Farthållaren har en svajig reglering av farten, speciellt i lägre farter kring 50 km/h. Ibland känns det som om bilen gasar själv fast man släppt gaspedalen helt. Alla tips mottages med tacksamhet, om det går att utröna något specifikt utifrån denna beskrivning. Vill gärna känna kraften i 540:n som många talar om. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Har du en original Bosch LMM ??. Jag testade en ny noname för typ 1100 kr och då gick bilen lika illa som polarens trasiga Bosch original. Seg svarade inte på gas, svajade under accelartion, stark toppfartsbegränsning, till slut efter 12 kms körning kom gula motorlampan med samma felkoder som polarens. Kan även vara vevaxelgivaren som strular, en felkodsavläsning är inte fel, för att minska ned spannet på det olika fel som kan vara orsaken. En dåligt fungerande LMM ger inge felkoder isig m bara nr den är defekt eller kopplas ur. En taskig bensinpump ger inte heller felkoder mer än sekundära bränsleblandningskoder utan att motorlampan tänds. En täppt katalysator brukar registrera tändningsmissar på en eller flera cylindrar på den sida som är defekt, brukar lägga av totalt vid 3500-4000 rpm även stillastående, men beroende på hur täppt den är. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Risken med forum även för amatörer som jag är att alla tips inte är alltid klockrena - däribland mitt som följer - men det kanske kan vara värt besväret. Jag skulle kolla alla luftslangar och kopplingar kring LMM-enheten (luftmassemätaren) luftfilterhuset osv. Minsta läcka där kan ge tidvis orolig gång. |
|
|
Som Hasso skrev. Den går precis som min gjorde när LMM:n var trasig. Jag känner igen symtomen exakt. Jag letade läckage, bytte kattar och bensinpump. Kollade felkoder. Ingen felkod på lmm men däremot kod 26-27. |
|
|
Tack för alla svar. Ska kolla om lmm är Bosch original. För förtydligande så prövade förra ägaren en ny lmm och då ingen för bättring märktes lämnade han tillbaka den. Så den lmm jag har har ett antal är på nacken i alla fall. En detalj som Kanske hjälper felsökning är att bilen har bättre acceleration med mindre gas. Kanske 10-20% gas. Med mer gas på trean växel från 2500 varv och uppåt tvekar den och accar sämre. Har ej provat övrig växlar i detalj. Ska prova att värva bilen på tomgang också. |
|
|
Min var likadan. Gasade man lite så gick den skapligt. Fullgas så gick den sämre än dieselcaddyn jag har....... |
|
| Latorparn: och efter lmm-byte gick den som den ska? | |
|
Prövade att varva till 5000 varv stillastående och motorn går bra. Verkar som alla åtta cylindrar spinner över hela registret. Blir en tur till biltema och säkerhetstorx så jag kan avmontera lmm. |
|
| Lmm:en är Bosch original. Alltid något. Både sensor och sensorhus är Bosch. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Jag skiftade Latorparns Lmm med den från min 540 då gick hans klockrent igen, så en ny Bosch beställdes från Länk sedan gick den som spjutet igen. Mest på skoj traderade jag in en no name LMM från CSR autopsort, för test då gick min 540 lika illa som Latorparns med dålig LMM. Du vet kanske inte var den tidigare ägaren köpte för LMM ?? kanske var det samma skräp som jag testade och då blir det ingen skillnad. Billiga LMM fungerar väldigt sällan på volymstora motorer säger expertisen. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Säljaren sade aldrig vilken slags LMM han testade med. Så det kan vara så att han prövade en icke-Bosch. Någon som bor i närheten av Västerås och skulle vilja låna ut sin fungerande LMM sensor tillfälligt så hojta gärna till. Tack för all hjälp så långt. Prisvärd LMM på siten. |
|
|
En ny Bosch MAF löste problemet. Idag har den fått 50+ hästar till känns det som. Från en konstig bil som tvekade i accelerationen och betedde sig märkligt på höga varv, till en äkta BMW som drar lent som grädde igenom hela registret. Pris drygt 1500 för sensor inklusive själva burken köpt i Tyskland från Maf service. Rekommenderas varmt. Tack till alla som bidrog med helt korrekta tips. |
|
| Skönt att det löste sig. Jag har också haft problem med lmm från ebay. Det var iofs till en alfa, men de använder också Bosch. Ibland är det bäst att köpa märkesgrejer | |
|
Noel: Hur långt har din 540 rullat? Lång leveranstid på Lmm:en från Maf-shop? Har själv gått i tankarna att byta LMM eftersom jag upplever att min 540 saknar ett gäng hästar som dragit på grönbete. Inga felkoder men kan vara värt att pröva att byta i alla fall. Mvh/ Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
|
Sorry..blev fel. Mitt inlägg var riktat till 1up :) Redigerings möjligheter hade varit bra....... Mvh/ Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
|
Helt underbart faktiskt. En annan bil... Räkna med knappt en vecka. Tror jag beställde på tisdag kväll och fick leverans måndag veckan efter.2-5 arbetsdagar står i deras leveranstids estimat. Lycka till vid ev. Köp. |
|
|
Vet inte vem grodan kermit åsyftar, men min har i alla fall gått 22k. |
|
|
1up: Det var din 540 jag tänkte på :) Min har rullat en bit över 22.000 mil så det kan onekligen vara värt att pröva att byta den. Funderar också på att byta lambdasonderna. Tack för infon. Mvh/ Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
| dra ut kabelskon till LMM - prova. | |
|
540is: Om jag drar ut kabeln till LMM vad kan jag utläsa av resultatet? Kan jag dra några slutsatser om bilen skulle gå bättre eller sämre ifall jag kopplar bort LMM:en? Mvh/ Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.