AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.847

Bästa bil 150.000:-

Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Ford Scorpio 2,9I GLX -94
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Funderar mer och mer på nyare bil, ju nyare desto bättre. Kom gärna med förslag är så sjukt trött på att skruva! Lägger hellre den tiden på att putsa Scorpion på sommarn :D (en bil jag aldrig behövat mecka)

Pris ca 150.000:-

Krav: Diesel, hög komfort, driftsäker, ingen liten bil, skrammelfri,

Plus: Fyrhjulsdrift, automat

Vettigaste jag kan komma på är en välutrustad Volvo V70 S60 eller kanske S80 D5 runt -07 ?? Dock lite tveksam till "tråkiga" volvo och deras lite plastiga inredning (dock bättre på bilar efter -06)

Har kollat Bmw Audi Mercedes osv alla har sina bautamissar! Bmw har massa skitfel enligt Autopower och alla Bmw jag har haft har i ärlighetens namn varit skit. Likaså mammas 120d -07 kostat på bilen säkert 20.000 i rena reparationer och fortfarande är växellådan trög som f-n! Audi har jag förstått är värre! Dvs det är samma sak med en Passat eller Skoda Superb. Saab, nej nu får jag ge mig med de märket! Mercedes tråkiga att sitta i dålig detaljkvalitet.

Så snälla kom med rekomendationer jag ska väl inte köpa en Volvo? :(

Men ska jag vara ärlig av alla Volvo jag haft har jag mest varit missnöjd med att det är en vanlig tråkig volvo, men nu har jag tröttnat på bilar. Vill ha en bil att tanka, tvätta, städa, polera, köra och trivas i, thats it...

Ideer??

Spelar nog ingen större roll vad du köper, alla lär ha sina brister på ett eller annat sätt. Kolla på en ännu nyare (max 3 år!) asiat istället är mitt tips, gärna en med 5-7 års nybilsgaranti, tryggare än så blir det inte, om än tråkigt men eftersom du bara vill ha ett transportmedel från A till B så kvittar det...
16.574
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Det bästa du får för 150.000 är i mina ögon BMW 325. Du får en -07 -08 för de pengarna och bättre blir det inte i den prisklassen.

-------
//Lövet
16.574
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Hoppa över diesel om du inte kör en massa mil. Flera felkällor, dyrare service och kör du inte så mycket så spelar inte den lägre förbrukningen så stor roll ekonomiskt.

-------
//Lövet
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Att läsa på ett märkesforum ger en nyanserad bild av märket, många söker sig dit när dom har problem och endast då. Det skapas således många trådar om problem men ytterst få "Vad bra min bil är"-trådar.

Det gäller särskilt ett så stort forum som Autopower.se, som är välkänt och ofta rekommenderas folk att söka sig hit även från andra forum.

Volvo i all ära, det finns mängder med fel på dem med och enligt min erfarenhet är dem "värre" (Det känns onödigt att skriva värre när både BMW och Volvo är bra bilar) än vad BMW är.

En BMW 5-serie E61 är en bil jag gillar skarpt, och en 530Xd (4WD) med automatlåda går att hitta inom din prisklass och bör uppfylla alla krav?

BMW X3 E83 verkar vara en mycket pålitlig modell, i tillförlitlighetsundersökningar har den ofta klarat sig lika väl eller bättre än Toyota Corolla (SBP och ADAC t.ex) från fel och det antar jag är ett godkänt betyg? Härlig bil men du tycker kanske en SUV är onödig?

Den största nackdelen med X3 är att den är mer ställd mot sport än komfort, är du van vid 7-serie och Scorpio finns risken att du tycker den är stötig. 5-serie är mycket bekväm, men där finns helt klart fler potentiella felkällor än på X3.

Personligen hade jag dock hellre kört en E61 om jag tvingats välja, den är framför allt mycket modernare, och varken den femman under min profil, en släktings likadana från 2006 eller den 525i från 2005 en bekant kör har hittat på några bekymmer hittills mer än rosten på bakluckan (2/3 ex) som orsakas av att shoppingluckan skaver mot plåten (Enkelt att se, kolla begagnatguiden för E6x!) vilket åtgärdats på garanti.

Det var några alternativ från BMW, och risken finns att du kommer få flest sådana då folk är något partiska här, men lycka till i jakten på en bil! ;)

//Bjersér
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Inte kanske direkt vad du hade tänkt dig för förslag men jag skulle rek. en E46:a med M.paket och manuelllåda, helst en 04 eller 05:a om du hittar en som har pedantskötts.
En av dem bästa bilar som har skapats av Bmw enligt mig.

Har haft 2 st och båda har vart en fröjd att äga där mkt pengar har lagts för att vårda än mecka...

OT men hur är responsen på din 740? Går det trögt med försäljningen eller? Synd att sälja efter all tid och pengar du har lagt ner :(

BMW M-POWER
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Har kört min 7000 mil och har endast behövt reparera en glödlampa till nummerskylten.

Vad har Superb för typfel?
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Ford Scorpio 2,9I GLX -94
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Kollade runt lite, och hittade fler och fler anledningar att inte byta bil så kom hem med en ny båt så kan är jag mer eller mindre sagt fast i min E38 haha

Inser att om jag säljer bilen så har jag reparerat upp den för någon annan och tänker inte bedriva välgörenhet. Så länge jag äger bilen så är det investerade pengar inte förlorade pengar. Så ja jag kan inte sälja den hehe Nu investerat ytterligare 11.000:- på nya sommardäck :D
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.