|
|
|
|---|---|
|
Tjenare, alla bmw tokar. behöver lite hjälp då jag snart slitit håret av mig av ilska har läst massa om hur man kommer in i hidden menu och kollar motortemperaturen. Även sett massa youtube klipp. Jag gör exakt lika dant men funkar helt enkelt inte. Har mitt V-nummer som innehåller 3st nollor: BXX0X00 (X= siffror) fick ihopa 13 när jag plussade ihop det. trycker mig fram till 19 och skriver in CODE: 13 sen bläddrar jag till 7 (motorvattentemp) och loggas ut från ser bara den klockan igen. Hjälp hade varit väldigt tacksamt. | |
| Förlåt glömde nämna jag har en bmw 525:a E61 2004:a | |
| Är det inte de fyra sista man ska addera? Eller var det fem? Bara att prova! | |
| Har provat med bara den sista. vilket ä r 0100 | |
| På E34 var det ju datumet man skulle lägga ihop 24/02 =26 | |
|
Jasså, visste inte ens man kunde göra det med dom. låt oss säga jag har B290500 det måste bli 16 va? finns väll inget annat sätt att räkna på? så jag fattar ej hur de kan bli fel. |
|
| Nästan säker på att det är 14 du ska knappa in! | |
| okej, återkommer med svar imorgon när jag provar. | |
|
Slå ihop dom sista 4 siffrorna. Fungera inte det så ta 5 sista. Så lär det fungera. MvH Bmw 4-ever |
|
|
Tjena det funka, men är Nummer sju verkligen vattentempen eller nått annat för den går snabbt upp till 50grader och från början till 1,3mil är den uppe i 70grader och efter 2 mil är den uppe i 90grader, och detta är ren landsvägskörning, kör jag sen upp i 170km/t så går den ihop i 97grader sen när jag ställer mig på tomgång direkt efter det gick den upp i 100grader... Något stämmer ej vaa? |
|
| På min E39 höll jag på och leta fel länge innan jag märkte att tempsensorn var trasig. Men då såg jag i "menyn" att tempen hoppade från typ 20-0-80-30-25 på några sekunder. Gör det någon skillnad för dina värden om du har avstängd fläkt/värme/ventilation i bilen? | |
|
Har ej kollat, men misstänker termostaten då det tar lång tid att få värme När det är lite kyligare. Somsakt tar 2 mil från kallstart till 90c vet ej äns vad det ska vara och varför går den upp i 97 när jag drar på, någon som Kam systemet och vet om Nått verkar fel? |
|
|
07.00 är vattentemp 07.01 är yttertemp Men det finns 2 eller 3 tempsensorer till kylarvattnet om jag minns rätt. En längst ned på kylaren, en vid ingången till motorblocket, och en på motorblocket (som egentligen mäter motortemp). Sen finns det oljetemp också. Du kan se alla värdena om du kan köra Inpa. Med helt kall motor (på morgonen exempelvis), så bör alla värdena vara samma eftersom kylvatten, motorblock och oljetemp rimligtvis är samma då. På min bil var det ett avvikande värde på en av tempsensorerna, på den som sitter längst ned på kylaren. Den kostar ca 150:- och är lätt att byta. Ta bort kontakten. Ha den nya tempsensorn i beredskap. Lossa den gamla sensorn (och det börjar rinna kylarvatten), och sätt snabbt dit den nya. Koppla in kabeln. Den har artikelnummer 13621433077 och du kan se den här: Länk (nummer 4 på bilden) Det kanske inte är den som är trasig på din bil, men vi har samma mätare, och årskodell. Min var bara någon, eller några grader fel vid 0 grader eller under. Vid högre temperaturer, så var värdet mera fel. Kommer inte ihåg hur fel, men kanske 10-20 grader fel vid faktiska temperaturer över 50 grader. Mvh Tommie |
|
|
Okej, kan ju vara dem också, men eftersom jag känner på värmeflälkten att det tar lång tid att bli varm så var jag rätt säker på termostaten, men det sitter ingen värmeslinga på min termostat väll? De konstiga var den visa det var 100grader, och borde det ej koka och varna i bilen då? Plus att elflälten starta inte. |
|
| Update: fick reda på att termostaten ska öppna vid 97 grader, det kom den upp i efter 3 mil, så jag tror att att jag köper både ny termostat och tempmätare så är man nog på säkra sidan | |
| Update: fick reda på att termostaten ska öppna vid 97 grader, det kom den upp i efter 3 mil, så jag tror att att jag köper både ny termostat och tempmätare så är man nog på säkra sidan | |
|
Kan säkert beror på termostaten som kärvar. Dvs den är "låst" i ett och samma läge lite halvt öppen. Så det läcker förbi när den behöver vara stängd och när den behöver öppna helt så stryps flödet och kylningen fungerar inte som tänkt. Det är inte säkert att det kokar vid 100 grader då systemet är under tryck. |
|
|
Shirak: Undrar vad du har för 5-serie? med R6 eller v8? Byte min termostat för bara ca 1 månad sedan och tänkte köpa pirat med det blev org, eftersom org öppnade runt 90-92 grader och pirat öppnade antingen vid 82 eller vid 97 beror på vilken man köpte. MvH Bmw 4-ever |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.