AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.594

Gul sörja på oljelocket, vilken glykol?

Do
12
Dorngrund
525i - 92
Hej

Har en E34 525i -92 som jag köpte i augusti.

Upptäckte idag att det var lite lite gul smet på mitt oljelock och tänkte direkt på topplockspackning! :/, men har läst lite på forumet och det sägs att det inte behöver vara det, att det är vanligt vid denna årstid etc. Finns många med liknande problem men tänkte iaf beskriva symptomen som just min bil har

* Den har haft lite vatten sen ja köpte den men tror inte att den slukat speciellt mkt vatten sen jag köpte den, det varken bubblar eller luktar avgaser i expansionskärlet. Har aldrig kokat i min ägo, inte vart i närheten heller. Däremot går tempmätaren bara upp till typ 1-2 mm innan "rakt upp" aldrig helt upp till markeringen. ?

* Lite ojämn tomgång knappt märkbart men det finns där. Kan det läcka komp kanske? Har bytt och testat en massa utan resultat. har en annan tråd där jag beskrev det men tråden dog ut :/ fattar inte hur man länkar men tråden heter " varför vita avgaser och ojämn tomgång"

* Bytte olja strax innan jul ( Shell Helix nånting som det pratats om här på forumet ) och när jag bytte fanns ingen gul sörja.

* Tänkte fylla på glykol och hålla koll på vätskan men ska man ha nån speciell glykol? Kan man hälla i etylenglykol från typ OKQ8 som ska passa "alla" motorer eller går nåt åt skogen då?

* Har inga problem med värmen i bilen eller så.

Bilen går jättebra i övrigt ( Peppar, peppar )

Tacksam för svar :D

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det är nog ingen fara att slå i vilken glykol som helst i en M50. Brukar vara vissa nyare alublock som är lite känsliga med det. Det gula kladdet är säkert vevhusgaserna som kondenserar i den kalla ventilkåpan och lock. Prova att låta bilen stå och gå på tomgång en kvart minst ska du se att det torkar bort. Ang. ojämn tomgång så kolla alla små vacuumslangar och gummibälg på insugssidan efter tjuvluft.
Do
12
Dorngrund
525i - 92
Okej :D.

Jag har bytt insugsbälgen för den var sprucken och fixade en slang till den men vart ej bättre. Har kollat de slangar jag hittat och sprayat startgas men inte hittat nåt;/

Har bytt:
Tändstift
Bränslefilter
Luftfilter
Kopplat ur LMM men ingen skillnad
Motorolja och Filter.

Kan det vara topplockspackning utan att det är avgaser i expansionskärlet ?

94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Går topplockspackningen lär du märka det, jag lovar. M50 verkar dessutom vara rätt så fri från problem med packningen.

Fyll du på lite vanlig standardglykol och vatten.

Du skriver "Kopplat ur LMM men ingen skillnad", innebär det att du inte märker någon skillnad på hur motorn går med eller utan LMM inkopplad? I så fall är den trasig.

//Magnus

Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Tror mer på som Anders skrev vevhusgaser som kondenserar i den för kalla ventilkåpan. Byt termostat så lär den gula sörjan försvinna i den varmare ventilkåpan efter termostat byte.

MvH Bmw 4-ever
Do
12
Dorngrund
525i - 92
944_driver, jag läste att om en motor går dåligt och man drar ut lmm så går den bättre om lmm är trasig om jag fattade det rätt men det vart ingen skillnad så jag antog att den var ok.

Tack ni andra för svaren :) det är nog som ni säger med vv.
Man måste väl inte lufta om man fyller upp behållaren när den inte är tom?
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
kommer ej ihåg hur det är på e34 men förmodligen måste du lufta systemet!

MvH Bmw 4-ever
Ro
553
Ronald Belford Scott
Alpina b7-86
Mini Cooper -19
Saab 9000 Talladega-90
Camaro -77
Saab 9000 Mellberg
Ford Mondeo -14
Behöver inte luftas om du bara fyller på behållaren lite.

"You can call me Bon"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.