AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.863

Laga solskydd/gardin bakruta

dy
5
dybis123
BMW 740 -99
Hej!

Har en BMW 740 -99 där solskyddet har fastnat och vägrar "rulla tillbaka" in.
Ser inte riktigt var jag ska börja mecka för att komma åt den och vill inte bryta sönder något.

Någon som har gjort det och kan beskriva hur jag ska gå tillväga?

Tack på förhand!
Du behöver plocka bort hatthyllan och ersätta motorn som driver gardinen med en ny alternativt flytta kugghjulet som hela kuggar drar.

Måste finnas en massa tips på engelsk språkiga forum just för E38, E34 har jag rivigt flera gånger bör vara något liknande, baksäte bort, c-stolparnas klädsel bort och sedan lyfta ur hatthyllan är det där men sök på just E38.

Mvh Stephan
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Jag har ingen aning om systemet för e38 men för min M5 använde jag denna guide, Länk
Skulle kunna vara samma konstruktion.
dybis123: jag tror att du fått två bra tips här. Tyvärr måste man plocka bort mycket för att komma åt roten till det onda vilket tydligen är ett kugghjul tillverkat i, gissa vad??

Jajjemensan: Det är ju en BMW, så vad annat än MASSIV PLAST? :)

Det är lite Monty Python över det hela, först snilleblixten att göra ett kugghjul i MASSIV PLAST av alla exklusiva premium-material, och sedan komma på IQ Mensa-draget att gömma kugghjulet bakom enorma mängder paneler, hatthyllor och baksäten - om det någon gång - högst oväntat och skamligt otroligt - skulle gå sönder. Jag menar, plast som är så hållbart?

Snyggt jobbat BMW. :)
dy
5
dybis123
BMW 740 -99
Tack för svaren!

Det är alltså en skitenkel grej att fixa men man har byggt bilen så att i praktiken är det helt jävla omöjligt att komma åt den utan att montera ner hela bilen?

Låter lite som att byta halvljusen på nyare bilare...
Visa användare
51
Gad`
330eT G21 -22
525iT E61 -07
316i E30 -90
Hahaha, ja - det är tyvärr många gånger onödigt billigt/enkelt material - gjort föra att man ska finna en anledning att köpa ny(are) bil istället. Fy BMW! >:|
Det blev visst simplare på E38 i och med att det är metall till E34/E32/E31.

Jag tycker inte det var speciellt besvärligt att få bort det som måste bort jämför till exempel med att byta elhissmotor där man måste borra ur popnitarna. Svåraste är att lyfta bort ryggstödet utan att skada lädret. Reserverar mig för att det är mer delar att ta bort på E38 än E34. Dock är delen inte speciellt billig när måste köpa hela motorn som jag har gjort två gånger (till olika bilar) inte riktigt min grej att flytta/bygga om metallhjulet.

Motorn till E38/E65/E66/E67 är något dyrare än till E34 och har artikelnummer 67656914089

Mvh Stephan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.