|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har ett irriterande fel på min BMW som jag skulle behöva hjälp med. Ibland när jag startar bilen så plingar det till i bilen och en felkod som heter Getriebenotprogramme kommer upp. Bilen uppvisar inga symptom på fel överhuvudtaget utan går klockrent i hela växlingsregistret, både uppåt och neråt. Det enda symptomet är att radion och cdväxlaren i 7/10 fall också blir utslagen/slutar fungera. Till saken hör att jag nyligen bytt batteri eftersom det tidigare batteriet läckte massor av batterisyra. Dock fanns detta fel även med det gamla batteriet. Min teori är att jag får spänningsfall så att datorn tror att jag har något fel på bilen. Jag har gjort rent kablar och fästen så gott jag kunnat med eletroniktvätt men inget hjälper. Har Ni några teorier/idéer om vad jag ska göra? Tack på förhand! | |
|
Glömde lägga till att larmet på bilen utlöser sig av sig självt ibland. Vet inte om detta är ett symtom på spänningsfall eller inte. Famlar mer eller mindre i mörkret och behöver alla hjälp jag kan få... |
|
|
De enda raka, gör en riktig diagnos på bilen...felkoder kan skvallra om felet.. "BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den" Mvh Jocke W |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Hur är laddningsstatusen på batteriet?? Får du fel när startmotorn jobbat så är det ganska vanligt med växellådsvarning om spänningen sjunkit så lågt vid starten, innan generatorn hinner få upp späningen över den nivå som säkerhetsställer full elektroniks funktion. Ladda batteriet minst 24 timmar med extern laddare och då ska det hålla över 12,7Volt. (så fort det är ner på 12,3 Volt ska det laddas minst 8 timmar.) Och minst 90Ah batteri ska du ha i en 740 ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Tack för svaren! Jag bytte batteriet till ett nytt 100 ah batteri men felet kvarstod ändå. Det sjuka är att en gång så har bilen också varnat för att abs bromsarna är ur funktion. detta har dock hänt en gång och försvann ganska omedelbart. Det mest underliga av allt är att bilen fungerar felfritt i övrigt. Man kan glida med den och busköra utan några som helst klonk eller visslingar eller andra missljud och den går klockrent i motor och växellåda (bilen har bara gått 5700mil!) |
|
|
Återigen diagnosa bilen för lite mer träffsäkerhet... "BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den" Mvh Jocke W |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.