|
|
|
|---|---|
|
Hej på er. Detta blir en ganska lång text. Hoppas någon har lust att läsa och komma med lite synpunkter. Har varit och kollat på en 525iAT M-sport -02 Kort och gott så har bilen gått 11500 mil, svensksåld, Fullt M-paket, Sterlinggrå Metallic, SoV-däck i väldigt bra skick. Full servicebok. Insp 2 gjort för ca 2000 mil sen. Oljeservice nyss gjord. 3 ägare om man räknar bort bilfirmor. Den vanliga utrustningen i övrigt, Xenon, klimat, larm, business-cd, DSC osv. Ren och fin under huven förutom gris från locket till servobehållaren. Negativt * Bilen var ytterst lite rostig i förardörr längst ner in/utsida, bagageluckan var bynglig på flera ställen. Ser bedrövlig ut, det hade börjat rosta/komma en liten brun prick precis i hörnet under ena baklyset. Invändigt under huven hade det börjat bubbla lite (5cm) intill kittet i framkant på huven. * Lätta vibrationer i framvagn vid hård inbromsning i ca 110 km/h. *Sätesvärmaren värmde dålig eller inget alls i sittdynan, förare. Dock bra i ryggstödet. * Plastlisten som knapparna till sätesvärmare och DSC sitter på var lös/trasig. * Reservhjulet saknades. * Bakrutetorkaren gick tungt. Som att det var hårt tryck mot rutan. Torkade dock jävligt rent. * Bilen har varit blöt invändigt vid fötterna på förarplatsen då det har läckt in vatten nånstans genom förardörren då något skydd i dörren inte varit bra. Därför luktar bilen lite illa invändigt. * Servobehållaren grisar lite olja från locket. * Pixelfel i radion. Endast radiodelen. Jag har fått en prislapp på 85000:- MEN... Då har säljaren erbjudit sig att: * Skicka in bilen på lack och då lacka förardörren under list, hela bagageluckan samt hörnet under lyset där det var en prick + fylla i några stenskott på huven. * Mäta upp bromsskivorna och se över vibrationerna i framvagn. * Mäta upp sätesvärmaren på förarplatsen och se till att den fungerar. * Byta ut plastlisten som sätesvärmarknapparna sitter på. * Ordna fram ett reservhjul. * Se över bakrutetorkaren. Det som redan är gjort på bilen är: * Rivit ut golvmattorna och torkat upp bilen invändigt. Bytt ut tygmattan där den varit blöt. * Bytt skydd inuti ALLA dörrar. Vad detta är för skydd vet jag inte men dom har tydligen bytt dom på alla dörrar. * Nivåregleringen krånglade tidigare på bilen. Dom har bytt ut nån klump som säljaren beskrev det, nånting som styr nivåregleringen. Dyrt? Monterat avtagbart drag. Monterat en sån där batteriladdare som laddar då motorvärmaren pluggas i. Nu till funderingarna: * Är det normalt att en säljare tar på sig att göra så mycket på en bil för att sälja den och dessutom prutar från 87 till 85000:- ? Är det något skumt med bilen i övrigt eller vill han bara gärna sälja en fin bil? Bilen står hos en BMW återförsäljare i norrbotten, som för övrigt har ett väldigt gott rykte. Bilen är inte annonserad så det ligger inte ute nånstans. Jag snubblade över den då en försäljare råkat lägga ut den på blocket fast bilen inte var klar till försäljning, och då låg annonsen ute endast några timmar. * Jag har provkört bilen och den går så jävla fint i motor och låda. Man kände jävlar inte när lådan växlade. Lät som en symaskin när man öppnade huven. På isiga vägar höll jag på att kasta med ratten och försökte provocera den men inte att det släppte, låg som ett strykjärn efter vägen. * Dessutom är den inne i besiktningsperioden så det är bara köra in på SBP då jag köpt bilen. Säljaren måste ju lämna trafiksäkerhetsgaranti vilket i princip borde innebära att om jag får något nerslag hos SBP så är det bara att köra tillbaka den och be dom fixa det? eller? * Är det på dessa modeller så att servobehållaren ventilerar lite och grisar lite olja kring locket eller kan det bero på att något att fel? Min förra e39a gjorde likadant. Jag torkade bara rent då och då på den. * Brukar i regel vibrationer i framvagn bero på skivorna eller kan det vara ett helvete att bli av med dom? Min förra e39a var totalt vibrationsfri så jag har aldrig haft det problemet förut. * Brukar dålig lukt gå ur efter att man har bytt tygmattor och torkat upp bilen ordentligt? Säljaren menar på att det oftast går ur efter några veckor. Men det är ju ändå mocka stolar som faktiskt kan ta åt sig lukt. Nån som varit med om liknande? * Går det att få tag på en beggad felfri radiodel/display till vettiga pengar? Hur ser egentligen prisbilden ut på dessa bilar i så pass bra skick som den kommer vara i efter lack och övrigt rep? Har försökt kolla runt lite och jag tycker 85k verkar vara ett bra pris hos handlare på en sådan bil. * Jag har letat en e39T, e46T 14000< Mil, oavsett motor/utrustning i ca 1 år. Detta är den enda prisvärda bil jag har hittat inom en 60 mils radie. Finns det så pass få fräscha bilar av dessa modeller? Eller är det jag som har väldigt höga krav på vad en fräsch bil innebär? Så. Nu har jag fått skriva av mig lite, hoppas ni har lite synpunker på allt. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.