|
|
|
|---|---|
|
740in har börjat varna för lågt oljetryck (oljelampan lyser + öldruck motor) på låga varv, aldrig om jag ligger på jämn fart utan först när jag saktar in för en korsning osv. Har kollat stickan och det finns bra med olja. Tänkte nu på måndag byta olja och filter då det börjar bli dags för det, och samtidigt ta ner tråget och kolla den omtalade oljepumpen. Är det något jag bör veta? Och om det nu är lösa bultar/muttrar, är det bara att dra tillbaks dom eller måste jag justera kedjan också? tacksam för svar! | |
| Byt till nya bultar som kom med M62. De har gänglåslack på. Kolla spänningen på kedjan givetvis när du håller på. | |
| tänkte köra med gamla bultarna och smeta på lite loctite, det duger väl? och kedjan, hur vet jag hur spänd den ska vara? | |
| Om du har rätt sorts Loctite funkra det givetvis. 10 mm flex i kedjan, Länk | |
| fint! 10 mm, är det totala spelet eller så att säga från mitten till max åt ena sidan eller max ena sidan till max andra sidan? :D | |
| 10 mm toti, dvs 5 mm åt varje håll. | |
| hehe okej! lika att dubbelchecka :P tack och bock. | |
|
Hej! Om man ska förvirra till det lite så står det på mektips (E32) åtdragning av oljepumpsbultar att spelet ska vara 5mm! Jag gjorde nyligen kontrollen av bultarna,spände kedjan till 5-6mm. Förövrigt så satt 2 bultar lite löst,ingen hadde trillat ner i tråget. Jag passade på att dra bultarna till oljepumpens halvor okså M6 ett kvarts varv. |
|
| spände du kedjan så att "totala" spelet var 5-6 mm alltså? | |
|
Ja! nu ser jag på länken att 10mm +- 2mm då är väl min lite tajt. Kedjan är ju kort så det gör nog inte så mycket,blocket vidgar sig nog inte så mycket på den korta biten. Men följ dom anvisningar som står så har du gjort det som skrivits. Är länken från en gördesjälv bok eller? |
|
| TNK: Öppna länken igen och läs längst ned på sidorna så ser du vem som gett ut anvisningarna. | |
|
Jaha en verkstads manual BMW.Jag får väl skruva bort tråget igen o slacka på kedjan,vad jobbigt=( Men jag är glad för att man får reda på saker o ting på ett forum som det här,annars så skulle man jobba lite i blindo. Man kanske får ändra om eller förtydliga på mektips sidan angående M60/M62 kedje slacket! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.