|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag hade gjort exakt som jag skrev tidigare i tråden. Bytt till en downpipe utan partikelfilter och levt med ett leende på mina läppar. Billigare ingrepp, bilen blir mer ekonomisk & samtidigt möjlighet för bättre prestanda. Och för dom som är intresserad så skickade jag iväg lite frågor till ecotune och jag kan dela med mig utav dom: How much work is involved with changing the downpipe? We recommend the downpipe on this model is installed by a reputable service centre. The engine must be supported and offside engine mount disconnected in order to get the original DPF removed. It's a very straight forward process for a decent garage, we generally complete the work here in around 2 hours. Is everything included for the install or do i have to order some more parts? We have never once needed to replace any additional parts on an M57N2 twin turbo engine, all parts are re-usable saving the customer money. When i change the downpipe to the non DPF, the iflash removes/blocks the faultcodes that removing the DPF will give me? The iFlash completely erases the function of the DPF from the ecu. You will not receive any dashboard warnings regarding the DPF ever again once our software is installed. Have you had problems with the gearbox wearing out prematurly due to the increased torque? Your car actually shares the same transmission that I currently run in my 2009 X5 35D, I have this tuned to 760nm/380hp and have not had a single issue in over 20,000 miles. This gearbox is rated to around 750nm and great care is taken in the mapping to ensure no large torque spikes cause undue stress on the transmission. We have many customers running our Maxitune software and we have had zero reports of transmission issues on this model. Dom skickade med 2 dynografer från dom 2 olika mapparna som följer med. Ecomode 348hp/698nm. Maxitune 370/733nm. |
|
|
Det finns två typer av partikelfilter på marknaden, ett keramiskt och ett i metall. Jag arbetar med den typen av produkt som utgör en del av innehållet i metalltypen, och har från kollegor som volymlevererar åt fordonsindustrin hört att det i princip enbart används den keramiska typen till personbilar då de är billigast. Nackdelen är att dessa får bytas ut.... Till proffs sidan, buss, lastbil, entreprenad etc nyttjas metallfiltren. Så istället för att skippa filtret och rikskera medmänniskors hälsa samt gå bakåt i utveckligen, kanske det vore smartare att gå FRAMÅT i utvecklingen och försöka finna ett metallfilter och montera när det keramiska ger upp. Frågan är ju hur man konverterar i mjukvaran, det är ett måste då de arbetar på olika sätt. Är absolut inte säker på att det faktiskt går att konvertera, bara en ide´ Har DU koll ? |
|
|
hade tidigare en peugeot 407 hdi med problem med filtret byte skulle kosta ca10 000 kr enl peugeot verkstad plockade ner filtret spolade rent med högtryck samt blåste rent med tryckluft fungerade efter det felfritt 3000 mil tills jag sålde bilen |
|
| Rengöring med högtryck och spolning "baklänges". Så gör man på PSA-dieslarna. Förr eller senare kan dessa filter behöva bytas, liksom allt annat på en bil. Då köper man filtret där det är billigast och undviker de stora auktoriserade märkesverkstäderna. Det finns ingen anledning att lägga ut en förmögenhet på att byta partikefilter vid fasta intervall. Bara ett sätt att lura folk på pengar. Man byter när det behövs, alltså där rengöring ej längre fungerar. I praktiken betyder det att det för normalbilisten aldrig behövs | |
|
De keramiska är mycket ömtåliga så hantera dom varsamt, tappar du det i golvet är de med hög sannolikhet trasiga !!! (ramlar säkerligen ut delar av det då om man skakar lite sen) Har DU koll ? |
|
|
Någon som har provat dettta? Länk |
|
|
Rengöring brukar bara funka en kortare tid, efter ett halvår/år så är det oftast igentäppt igen... Mvh |
|
| Väldigt bra info i denna tråd. Länk | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.