|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Ja, som rubriken lyder så verkar det finnas en viss förvirring av om man ska byta eller köra någon form av alkalisk rening av partikelfiltret. Bmw återförsäljaren är lite svävande också. Jag har ca 3000 mil kvar för byte av partikelfilter enligt serviceindikatorn, så jag känner att jag lär väl börja budgetera :-). Byte av filter på verkstad kostar ca 15000-20000 kr inkl filter, vilket verkar hutlöst. Jag har hittat nya filter på ebay från ca 5000 kr. Men har även hört att det går att rena filtret med någon form av alkalisk process. Så är det någon som vet vad som gäller, eller har renat filtret? Bytt själv etc. Är det byte som gäller? 5000 kr för ett filter från Tyskland är väl överkomligt så frågan är kan jag byta det själv? Eller finns det någon form av billigare reningsprocess? Någon som har efarenhet??? Mvh Stefux | |
| Fast frågan är ju om du behöver byta? Jag har läst om flera som helt enkelt resettat serviceindikatorn. Det är väl så att bilen har ju varningar för när trycket blir fel pga igensatt filter. | |
|
Jag har resetat min det är inga problem ..dessutom så är det självrengöring om du får upp motortemp till min 75 grader samt avgastemp till min 240 grader bästa sättet att få upp denna temp är om du har dragkrok och kan släpa runt på lite tyngre släp ett tag. men självrengöringen funkar nog inte i evighet dessvärre, När den har gått igång det märks,då luktar det mycket varmt och bränt när man stannar. Priset som begärs för filter hos bilverkstäder är sanslöst dyrt..jag kör entreprenadmaskin och även dom har fått partikelfilter den är fem ggr större än på en personbil. där är det framtaget bytessystem när självreningen inte funkar längre 2000 kr sänds till Frankrike för rengöring. |
|
|
Kan man kan rengöra filtret i en ultraljudstvätt? Har en sådan på jobbet, å den rengör det mesta i industrimiljö... |
|
Na 752 F11 520 xd -15
F11 520d -11 (såld) E34 535 -90 (renoveras) 523i -99 E61 520d 08 (såld) E34 518 -95 rostfri! E34 520 nr 2 (reserv) E34 520 -90 (såld) E34 525 -92 Sladdbarnet (Schrott) |
finns en hel del sätt att rengöra sök på youtube "dpf clean" högtrycks tvätt verkar funka... |
| Har också funderat på ultraljudstvätt modell kraftig när det blir dags på min. Borde väl fungera? | |
| Finns hyggliga lågmilade på bildelsbasen också, men hittar du nya filter på ebay för 5k så är det billigare än begagnade. | |
|
Tack för alla svar! Klart man kan resetta serviceindikatorn, det kan man göra på oljeservicen också :-) Men det känns inte bra att göra så, eftersom filtret verkar ha en livslängd. Sen om jag kan köra 20 000 mil eller 25 000 mil innan det packar ihop är sak samma. Sen har det en stor aspekt vid en ev försäljning också. Som köpare av en tex 535d som har kommit upp i mil runt 20 000 mil, så skulle jag verkligen se över detta. Nä det lutar nog till ett byte! Vad tror ni om detta filter Länk //Stefux |
|
|
Länk Självklart val i din sits. Montera på det där. Skicka iväg din nuvarande på rengöring. Och blir du inte nöjd med ecotune lösningen så montera tillbaka det rengjorda filtret. Men frågar man dom som tagit bort partikelfiltret så är dom otroligt nöjd iaf. |
|
|
Är det inte bättre att vänta displayen talar ju bara om att ska vara kontroll,den dag ditt filter inte vill kommer det att lysa en lampa samt att bilen kommer att gå lite dåligt är väl lite onödigt att slänga upp så mycket pengar bara för att det känns bra. Bara en liten undran |
|
| Pratade med en bilförsäljare som hade en passat med partikel filter. Han påstod att man kunde rena filtret genom att köra 4000 varv på 1ans växel i 10 min. Att det skulle blåsa ur filtret. Gäller det bmw också? | |
|
4000 rpm på ettan ger inte mycket blås, bara tomvarvande. Det måste vara belastning också. Om man nu vill "blåsa ur" så skall pedalen vara i mattan ett tag. Dra ett tungt släp uppför brant backe, testa toppfart etc. |
|
|
Har ni läst detta? Länk och sett detta? Länk Inget man vill riskera att få uppleva :( |
|
|
Låter som en solklar miss i FMEAn under utvecklingen, de har glömt att "glömt fylla på additiv", "avvikande rengöringsprocess" etc måste kunna detekteras då det är potential failure mode och därmed inte implementerat någon detektionsmetod för om rensningen av filtret har startat/additivet fungerar. En nivåvippa i additivbehållaren, pulsanalys på svänghjulet/vevaxelgivaren, mottrycket i filtret osv, finns en massa möjligheter! |
|
|
Fast BMW's partikelfiltrar har inget additiv som behöver fyllas på - det är väl därför de bytts efter 18-25k mil? X5 videon har inget med partikelfilter att göra. |
|
| Varför lägga ut pengar på att byta ett filter som kanske håller 10k mil längre än intervallet säger? Din bil kommer snällt att berätta för dig när filtret börjar klogga igen. | |
|
Kan någon svara på denna fråga. Om bilen säger, nu är det dags att byta partikel filter! Vad är det BÄSTA man då kan göra om man inte vill köpa ett nytt på BMW? Köpa begagnat?, köpa på ebay?, rengöra isf hur? Vad skulle ni göra? |
|
| På grund att bilen tycker att du ska byta enl. intervallet eller på grund av bilen varnar på grund av att trycket börjar bli jobbet? | |
|
garfunkah: Jag är inte där än, jag vet inte hur det ter sig när det är dags. Men jag antar att det tycker jag ska byta det pga intervallet? Hur beter man sig när det säger till om intervallet? |
|
| Jag utgår från att den gör på samma sätt som typ oljeservice, att den snällt berättar att det börjar bli dags. | |
|
Absolut. Det må så vara. MEN när det nu verkligen är dags att åtgärda detta. Finns då någon som har ett bra förslag på vad man ska/kan göra som är vettigt i kostnad. Att bara lämna in den på BMW rakt upp och ner och betala 20k känns inte så lockade. Vad har ni andra gjort som byt partikelfilter för att komma undan så billigt som möjligt? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.