AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.457

Kan man hälla in denna olja i en bmw E60 -06 Sedan ?

Si
297
Silversten
525d F11 M-Sport -11
535d E61 M-sport -05
525d E61 -06
Som rubriken lyder undar jag om man kan hälla i denna olja i en BMW E60 av årsmodell 2006 sedan.

Vet jag läst många trådar där det sägs att det ska stå ACEA-klassning A3,B3 men som det stär på denna så är det ju klassning C3? men det står att den är BMW LL-04 klassad som ska passa till just min bil ?
Trycker man på specifikationer kan man se ACEA-klassningen.
På Castrols hemsida står det att jag ska ha EDGE Pro. BMW LL04 0W-30 är det någon skillnad jämfört med den här oljan?

Länk

Undrar om denna oljan är att rekommendera till bilen ? Var ju ganska trevligt pris jämfört med 950 kr på Mekonomen för 4 liter.

Har ni några andra bra ställen som man kan inhandla olja just till min bil till vettiga priser så länka gärna det här. Gärna med specifik olja för just min bil.

Då jag ska utomlands har jag hört att LL-04 olja endast får köras med inom EU plus Norge ,Schweiz och Lichtenstein ? Det ska vara på grund av att bensinen kan förstöra något vet dock inte om det är sant? Fast kollar på man USA sidor står det att dem ska hälla in LL-01 olja. Går det lika bra med LL-01 eller ?

Blir helt snurrig av det hela hade varit bra med lite kunniga tips.

BMW = BRING ME WOMEN
Si
297
Silversten
525d F11 M-Sport -11
535d E61 M-sport -05
525d E61 -06
Kollar jag dock på mekonomens hemsida står det att jag ska ha Castrol Edge helsyntet 5W-30 ? Man blir ju helt förvirrad kollar jag sen mobile ja då ska jag ha 0w-40 ? Vilket vore bäst ?

BMW = BRING ME WOMEN
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det funkar med alla BMW LL-04 godkända oljor oavsett viskositet.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Sm
4
Smedde
520d Touring, -09
Jag har beställt olja från www.oljemagasinet.se

De har bra priser och på deras hemsida kan du filtrera på biltiverkarnas klassning så att du ser tex. BWM LL-04 oljor. Exempelvis kostar Orginal BWM olja 93kr/l, själv köpte jag Mobil 1 ESP Formula 5W-30 för 109kr/l efter att ha läst inlägg på forumet. (tack Hasso o Ulf för bra inlägg)

DHL frakt tar dom 59kr för och vill du att DHL kör hem det till dörrn så tar dom 89kr.

Mvh Smedde
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...eller så köper man 20liter Aral 0W40 - BMW LL-04-klassad för ca 1200kr inkl. frakt från Levoil.de....

Aral och Castrol görs för övrigt i samma raffinaderier och ingår i samma koncern (och har samma enlitersflaskor bortsett från färgen och etiketten)...

Som Hasso skriver: kolla BMW-klassningen, det skall vara LL-04 för din bil.

Personligen skulle jag föredra en 0W30 eller 0W40-olja, eftersom de brukar ha mycket bättre/dyrare basolja än de flesta 5W-oljorna. Den bättre basoljan gör framförallt oljorna mer långtidsstabila.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Si
297
Silversten
525d F11 M-Sport -11
535d E61 M-sport -05
525d E61 -06
Okej så alla oljor där står BMW LL-04 klassad fungerar utan problem ?
Men vaför står det inte att den är ACEA a3 och b3 klassad utan det står bara C3 eller står det senare på flaskan ?
Någon av er som vet om det där jag skrev om att LL 04 olja utanför EU att det skulle kunna skada bilen efter man tankat den bensinen utanför Eu ?

Vad fick du för tips angående Mobile oljan som du valde till din bil ?
Skulle jag välja någon annan också eller ?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
C3-oljor är av Mid- eller Low-SAPS-typ (låg halt av svavel och fosfor) och C4 har ännu lägre svavel och fosforhalter , dvs. oljor anpassade för personbila med bensin- eller dieselkatalysator (särskilt dieselkatalysatorer är känsliga för för höga svavel- och fosforhalter i oljan).

I USA använder man sig av API-klassning istället för ACEA (som är europeiska motsvarigheten), men många oljor är klassade i båda systemen.

Oljor som inte är klassade i API-systemet där man använder amerikansk bensin (med högre svavelinnehåll än i EU och några andra länder), kan i vissa fall brytas ner "för snabbt" för att klara API-klassning. Det är med andra ord bensinen som kan förstöra oljan om den inte har API-klassning enligt de krav som biltillverkaren har angett som lägsta API-kvalitetsnivå i USA. Men som sagt: många oljor har både ACEA- och API-klassning.

Mvh
Johan B

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...glömde:

Om du är osäker på oljans- respektive bensinens kvalitet: Byt olja lite oftare (t ex halvvägs in i "longlife-intervallet") så lär det inte vara några problem, för det handlar om oljans långsiktiga nedbrytning inom t ex BMW:s långa oljebytesintervall!

En LL-01-olja har ett högre TBN-nummer (enkelt uttryckt "mekanisk skyddsreserv för metallen" som succesivt minskar med oljans oxidation/slitage) pga att just svavel och fosfor fungerar som anti-wear-additv i oljan. Dock har LL-04 och C3/4-oljor andra komponenter som skall fungera lika bra eller kanske t om. bättre än svavel/fosfor, men de framkommer inte i TBN-mätningen.

Mvh
Johan B

Si
297
Silversten
525d F11 M-Sport -11
535d E61 M-sport -05
525d E61 -06
Tack Johan B väldigt informatition rik text och väldigt bra att veta. Då är det bara att tuta och köra och ta en BMW LL-04 isf. När jag kommer hem byter jag olja direkt för att vara på den säkra sidan.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.