|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag undrar om det är någon här som installerat Densions FM modulator och kan berätta hur dom upplever kvalitén på ljudet vid användande av denna. Då min bil saknar andra ingångar samt växlare känns det alldeles för kostsamt att installera tex en Dension Gateway för ändamålet (över 5.000 SEK + exkl. kodning m.m). Enligt återförsäljaren ska det vara samma ljudkvalité som att spela en CD eftersom det är en "hårdkoppling" mot antennen men jag är själv något skeptisk då jag aldrig provat denna teknik men fått erfara det dåliga ljudet från traditionella FM sändare. Så, någon som har utfört detta jobb eller känner någon som kan ge någon typ av recension? Mvh Peter | |
|
Hårdkoppling direkt in i antenningången är inte avgörande, så återförsäljaren är lite okunnig verkar det. Samma kvalitet som riktig CD kan du aldrig uppnå med FM-modulator, det beror främst på att FM-systemet och stereosystemet (pilottonssystemet) har vissa begränsningar av naturen, oavsett hur "fin" stereon eller radiodelen är. Frekvensomfånget rullas av både nedåt men främst uppåt, signal/brusförhållandet och framför allt stereoseparationen är klart sämre jämfört med en CD. I realiteten kan man dock få ett helt nöjaktigt resultat ändå i en bilkupé, annat i bilen begränsar ju ljudkvalitén, dynamiken t.ex kommer pga buller och annat i bilen aldrig ens i närheten av att lyssna i en tyst miljö t.ex hemma. Lyssnar man dessutom mest till MP3-filer så sjunker såklart kvalitén något jämfört med okomprimerad CD så allt är ju relativt. Sammanfattningsvis, det kan vara helt OK med FM-modulator, det kan även skilja rejält jämfört mot riktig CD-kvalitet. FP |
|
|
Tack folke, Det väl väl ungefär vad jag själv misstänkte, trots att jag inte alls har den kunskap i ämnet du verkar besitta. Jag förstår att det måste vara svårt att uppskatta hur bra kvalitet det verkligen blir, särskilt då begreppet "bra ljud" skiljer sig så markant från person till person. Jag får nog helt enkelt leta vidare efter någon som faktiskt provat denna FM-modulator och kan ge en beskrivning av hur dom själva upplever kvalitén i jämförelse med CD spelarens. Personligen har jag inga jättehöga krav då jag bara har orginalljudet. Detta upplever jag som helt okej, trots all negativ kritik det fått från annat håll. Däremot skulle det vara tråkigt om det blev markant sämre. Där av min jakt på recension. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.